دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران:

گردشگری راه‌حل بسیاری از مسائل کشور است

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۱۳:۵۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۱۸۰۸
حجت الله ایوبی گفت: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در دیدار با اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو گفت: راه‌حل بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور توسعه گردشگری است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، 30 شهریورماه 1399در دیدار اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو اظهار کرد: راه نجات بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی در کشور گردشگری است و بسیاری از کسانی که به‌عنوان گردشکر وارد ایران می‌شوند، می‌توانند سفیران فرهنگی ما در کشور خود باشند.

او افزود: امیدوارم با رویکردی منطقی بتوانیم در جایگاه درست و واقعی خود در عرصه گردشگری قرار بگیریم. امروز اهمیت موضوع گردشگری به‌دلیل کمرنگ شدن بودجه‌های نفتی بیش از پیش شده و در شهرهای مختلف اشتیاق برای فعال‌سازی حوزه گردشگری وجود دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران یادآور شد: اعضای این باشگاه می‌توانند به این مهم کمک بسیاری کنند. در غرب ایران محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران شامل شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج را افتتاح کردیم و بخش خصوصی و دولتی و شهرداری‌ها، علاقه‌مند هستند این محور به مسیری نمونه برای گردشگری تبدیل شود. ایوبی ادامه داد: در انتهای این راه شهر سنندج قرار دارد که شهر خلاق موسیقی یونسکو است.

او عنوان کرد: شور و شوقی در این سه شهر برای رونق گردشگری وجود دارد و بی‌تردید داشته‌های این شهرها فرصت‌های بسیاری را فراهم کرده و به رفع تبعیض های موجود کمک می‌کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با اشاره به برنامه های پیش‌رو برای جشن نوروز گفت: برنامه نوروز 1400 از سوی کمیسیون ملی یونسکو در حال طراحی است که باشگاه توسعه گردشگری خلاق می‌تواند در اجرای این طرح و برگزاری آن همراه ما باشد. در برپایی گالری‌های مجازی نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های باشگاه گردشگری استفاده کنیم؛ نمایشگاه چهارم ما شامل آثار یک هنرمند چینی و ایرانی است که از هشتم مهرماه برگزار می‌شود و این نمایشگاه مجازی در مقبره فردوسی طراحی شده است. همچنین تاکنون در زمینه تذهیب و خوشنویسی اساتید نیز، سه نمایشگاه داشته‌ایم.

راه‌اندازی تورهای مجازی با کمک باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو

ایوبی توضیح داد: در برخی شهرها می‌توانیم تورهای مجازی راه‌اندازی کنیم و بدین‌ترتیب می‌توان بازدید مجازی از مکان‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده را برای مردم فراهم کرد.

آموزش؛ مهم‌ترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو

وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال تجربه‌های جهانی قرار دارد، تاکید کرد: من بر این باورم که مهم‌ترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، مسأله آموزش است و این باشگاه باید برای بسیج شهرها و کشف جاهای ناشناخته قدم بردارد.

اهدای دو گواهی کیفیت خدمات گردشگری و گواهی احترام به گردشگر از سوی باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو

در ادامه این نشست سمیه عباسیان رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو توضیحاتی درباره آموزش بر پایه گردشگری خلاق و اهدای دو گواهی تخصصی از سوی این باشگاه ارائه کرد. وی افزود: باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو سنجش کیفیت خدمات گردشگری را در اولویت قرار داده و کارشناسان این باشگاه براساس شاخص‌های مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی گردشگری، تاسیسات گردشگری را ارزیابی و امتیازدهی کرده و بر پایه آن گواهی های خود را اهدا می‌کنند.

همچنین رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو عنوان کرد: کسانی‌که این گواهی را دریافت می‌کنند می‌توانند از لوگوی باشگاه و گواهی استفاده کنند و این گواهی‌ها ارزش برندینگ بالایی برای دریافت کنندگان در پی دارد.

عباسیان تاکید کرد: گواهی فراگیر کیفیت خدمات گردشگری برای تاسیسات گردشگری تعیین شده و گواهی احترام به گردشگر برای اقامتگاه‌ها، تورگردانان و هتل ها درنظر گرفته شده است.

سهند عقدایی دبیر این باشگاه نیز در ادامه این نشست توضیحاتی درباره اهداف دوره های آموزشی و نحوه تهیه بسته‌های آموزشی ارائه کرد. وی افزود از 15 سال پیش شاهد برپایی کارناوال‌های مختلف گردشگری و حضور پر رنگ و لعاب اقوام ایرانی همچون عشایر و دیگر قومیت‌ها در قالب رویدادهایی در تهران و شهرهای بزرگ بوده‎ایم اما همواره بعد از برگزاری این رویدادها، می‎دیدیم در کوتاه زمانی همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و این رویدادهای پر زرق و برق و پر هزینه، منشا تحولی در اقتصاد گردشگری محلی نمی‌‎شوند و همواره این پرسش مطرح می‌شد چگونه این جاذبه‎های فرهنگی در شهرها و روستاهای دور می‌توانند به بسته گردشگری تبدیل شوند و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کنند؟!

ایجاد کسب‌وکارهای کوچک برپایه گردشکری خلاق و دوره برندینگ شهری بر پایه شهرهای خلاق از دیگر برنامه‌های باشگاه

دبیر باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو با اشاره به دوره های آموزشی تهیه شده از سوی باشگاه همچون ایجاد کسب‌وکارهای کوچک برپایه گردشکری خلاق یادآور شد: مخاطب ما در این کارگاه ها فعالان گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف هستند که توانمندی‌هایی دارند و با آموزش و مشاوره می‎توانند کسب‌وکار خود را راه بیاندازند. عقدایی ادامه داد: دوره برندینگ شهری بر پایه شهرهای خلاق یکی دیگر از دوره‌های آموزشی باشگاه است که مخاطب آن، شهرداری‌ها و مسؤولان دولتی گردشگری هستند که خواهان برندینگ شهر خود براساس گردشگری خلاق هستند.

امیر روشن‌بخش، معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز در این نشست اظهار کرد: پروژه گواهی‌های گردشگری پایه اش از سازمان جهانی گردشگری تهیه شده است و برای ارزیابی و نظارت مستمر از همکاری انجمن‌های راهنمایان تور به عنوان بازوی نظارتی باشگاه استفاده خواهد شد و ممیزی های دوره ای از این طریق انجام می‌شود.

به گفته وی، رونمایی از این خدمات می‌تواند به ارتقای سطح خدمات گردشگری کشور کمک کند.

بسته‌های آموزشی مبتنی بر گردشگری خلاق؛ راه‌حلی برای ارتقای کسب‌وکارهای بومی و محلی در حوزه گردشگری

روشن‌بخش تصریح کرد: دوره‎های آموزشی مبتنی بر گردشگری خلاق در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت شهری می‌توانند موثر باشند و شوراهای شهر و شهرداری‌های سراسر کشور با آگاهی از این بسته ها، می‌توانند از آن‌ها برای ارتقای کسب‌وکارهای بومی و محلی در حوزه گردشگری بهره‌برداری کنند.

سمیه عباسیان رئیس، سهند عقدایی دبیر، اویس کیانی بازرس، مژگان خلیلی مسؤول تحقیق و توسعه، عطا فرزام‌نیا مسئول گردشگری الکترونیک، محمد شیرکوند مسؤول بخش بین الملل، محمد جواد امامی و عباس شعبانی از اعضای هیئت رئیسه باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، از جمله حاضران در این جلسه بودند.

نظر شما