گزارش روز؛

ماجرای آموزش‌های آنلاین و عدم رضایت دانشجویان

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۲۳:۳۷:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۲۱۳۷
ماجرای آموزش‌های آنلاین و عدم رضایت دانشجویان
با گذشته نزدیک به دو ترم از شیوع کرونا و ترویج آموزش‌های آنلاین در کشور همچنان دانشجویان از عدم وجود بستر لازم برای آموزش گلایه دارند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال تحصیلی جدید آغاز شده است. در این روزها دانشجویان همچون ترم گذشته به‌دلیل شیوع کرونا از خدمات آنلاین استفاده می‌کنند. از سوی دیگر مشکلاتی در نرم افزار و کم و کیف برگزاری کلاس‌ها وجود دارد.

چندی قبل علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات، به خبرنگار برنا گفت هرگونه نارسایی در خدمات‌رسانی‌های آموزش دانشجویان به شبکه اینترنت کشور مربوط است. از سوی دیگر قبل‌تر نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، وعده داد جزئیات بسته اینترنت دانشجویی اوایل مهر اعلام می‌شود. هرچند در این شرایط دانشجویان نظرات متفاوتی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های آنلاین دارند.

سایت تعطیل است

زهرا در مقطع دکتری تحصیلی می‌کند. او به خبرنگار برنا گفت: از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها سایت دانشگاه پاسخگوی دانشجویان نیست. به عبارت دیگر اصلا سایت باز نمی‌شود که بخواهیم برنامه‌های درسی و کلاس‌ها را با اساتید بررسی کرد.

به گفته او البته همین که دانشگاه‌ها تعطیل شده و نیازی به حضور فیزیکی  و رفت و آمد به دیگر شهرها به دلیل شیوع کرونا نیست از اهمیت برخوردار است اما روند آموزش به‌دلیل ناکارآمدی سیستم آموزش آنطور که باید و شاید لحاظ نمی‌شود.

تاخیر در برگزاری کلاس‌ها

فاطمه ترم آخر رشته مترجمی زبان آلمانی در مقطع کارشناسی است. او درباره کم و کیف برگزاری کلاس‌ها در ترم جدید آموزشی به خبرنگار برنا گفت: از 15 شهریور انتخاب رشته انجام شده و قرار بود تا کلاس‌ها نیز برگزار شود. هرچند هم اکنون سایت‌ها فعال نیست و کلاس برگزار نشده است. در حالی که قرار بود ترم جدید از 15 شهریور آغاز به کار کند اما هنوز خبری نیست.

برگزاری کلاس‌هایی بی‌ثمر/ مصرف فراوان حجم زیاد اینترنت در کلاس‌های مجازی

الهام ترم 4 رشته حقوق در مقطع کارشناسی است. او به خبرنگار برنا گفت: از 15 شهریور کلاس‌ها آغاز شده و دانشگاه تاکید به استفاده از یک نرم افزار خاص دارد. هر چند نرم افزار قادر به پوشش‌دهی این حجم از دانشجویان نیست.

به گفته او قطع و وصل‌ها فراوان است و همین قضیه قدرت تمرکز و درک مطالب درسی را برای دانشجویان با مشکل مواجه کرده است.

این دختر جوان تاکید کرد: در این شرایط نمی‌توان جزوه نوشت و سوالات را از استاد پرسید. از سوی دیگر حجم اینترنت خیلی مصرف می‌شود.

او درباره کیفیت آموزش و فعالیت اساتید گفت: کلاس‌های آنلاین نیم ساعته برگزار می‌شود. با وجود قطع و وصل‌ها فراوان از اساتید خواستار بارگذاری صوت و مطالب در گروه‌ها در فضای مجازی هستیم اما آنها از این قضیه ممانعت می‌کنند. در این روند آموزش حجم اینترنت مصرفی فراوان و گران است.

ایجاد بستری برای یادگیری آموزش‌های آنلاین

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: برخی از دانشجویان در استفاده از شبکه‌های مجازی با مشکلات فراوان مواجه هستند. کرونا غافلگیری جهانی و ملی را به دنبال داشته است. بسیاری از کشورهای دنیا این مقوله را انکار کردند و برخی دیگر نیز با مشکلات متعدد همراه بودند.

 او تاکید کرد: این مقوله برای دانش آموزان از طریق شبکه شاد انجام می‌شود. آموزش و پرورش  شبکه شاد  را امسال و در  نیمه دوم سال قبل ارتقا داده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره کم و کاستی در آموزش‌های آنلاین برای دانشجویان افزود: در سنین زیر 25 سال دانشجویان و دانش‌آموزان توانایی یادگیری فراوانی دارند. این افراد یک یا دو روز به شکل خودجوش می‌توانند یاد بگیرند.

به گفته او مشکلات نرم افزاری وجود دارد چرا که در تحریم به سر می بریم.

خنیفر خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان قرار نبود آموزش‌ها آنلاین برگزار کند، بلکه دانشگاه به شکل شبانه‌روزی آموزش می‌داد.  آموزش مجازی نداشته و نداریم به همین خاطر است که غافلگیری وجود دارد.

نارسایی‌ها را به گوش وزارت علوم برسانید

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: باید مشکلات نرم‌افزاری حل شود، چون تمامی دانشجویان از طریق یک نرم‌افزار در کلاس‌های آنلاین حاضر می‌شوند و هرگونه نارسایی باید بررسی شود.

او افزود: دانشجویان در صورت بروز هر گونه مشکل در برگزاری کلاس‌های آنلاین باید مسئولان وزارت علوم را آگاه کنند تا بتوان مشکلات موجود را حل و فصل کرد، چون در شرایط کرونایی راهی به غیر از برگزاری کلاس‌های آنلاین وجود ندارد.

آموزش‌های مجازی نیازمند کیفیت بخشی

در شرایط کرونایی راهی به جز آموزش‌های الکترونیکی و غیرحضوری وجود ندارد. این امر می‌طلبد تا تمامی مسئولان امر اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت در آموزش‌های مجازی را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز