معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد:

نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر/ پلمب ۱۷ هزار واحد صنفی و کارگاهی/با سفره خانه‌های فعال برخورد قضایی می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۱:۳۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۶۴۰۹۳
نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر/ پلمب ۱۷ هزار واحد صنفی و کارگاهی/با سفره خانه‌های فعال برخورد قضایی می‌شود
محسن فرهادی با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی و کارگاهی مورد بازرسی قرار گرفته اند، گفت: از این تعداد ۴۹ هزار واحد مختلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند به دستگاه‌های تصمیم گیری معرفی شدند که در نهایت بیش از ۱۷ هزار واحد پلمب موقت شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مهندس محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کرد.

کنترل کرونا با کمک نیروهای بهداشت محیط

فرهادی در ابتدای این نشست با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی در دوران کرونا، گفت: نیروهای بهداشت محیط نقش به سزایی در کنترل پاندمی کووید 19 داشته اند.

او افزود: در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر

این مقام مسئول با گلایه از نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به شرایط فعلی، شرط اساسی پیشگیری از کرونا است و در این دو هفته به دلایل متفاوتی پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آنها رو به نزول بوده که باعث می‌شود بیماری گسترش یابد و در نتیجه تعداد فوتی‌ها نیز بیشتر شود.

فرهادی با اشاره به تخلفات بهداشتی واحدهای صنفی، افزود: باز هم تاکید می‌کنم تا ریشه کنی و کنترل پاندمی کووید 19، باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

او  افزود: کنترل آب شرب، غذا، پسماندهای بیمارستانی، پرتوها و غیره توسط نیروهای بهداشت محیط انجام می‌شود و از ابتدای اسفند سال 98 تاکنون که رسماً دچار اپیدمی کرونا شدیم این افراد تلاش وافری انجام دادند.

بازرسی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی و کارگاهی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی و کارگاهی مورد بازرسی قرار گرفته اند، گفت: از این تعداد 49 هزار واحد مختلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند به دستگاه‌های تصمیم گیری معرفی شدند که در نهایت بیش از 17 هزار واحد پلمب موقت شدند.

او با تأکید بر اینکه مراسم تدفین بیماران کرونایی با نظارت‌های نیروهای بهداشت محیط انجام می‌شود، افزود: از ابتدای شروع بیماری تا فوت و حتی در زمان سلامتی، افراد نیازمند مراقبت‌های بهداشتی شدید هستند و لازم است که مراقبت‌ها 24 ساعته اعمال شود.

ابتلای 1452 نفر از ناظرین بهداشت محیط به کرونا

فرهادی با اشاره به اینکه هزار و 452 نفر از همکارانم در سراسر کشور به دلیل نظارت‌هایی که انجام می‌دهند به بیماری کرونا مبتلا شدند، تصریح کرد: برخی سلامت خود را به دست آورده اند و برخی هنوز درگیر این بیماری هستند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: نظارت بر پسماند عفونی ناشی از کرونا و کنترل‌هایی که انجام می‌شود ایجاب می‌کند که نیروهای بهداشت محیط تماس بیشتری با بیماران کرونایی داشته باشند و شرکت در مراسم تدفین از فوت، کفن و دفن فوتی به عهده همکاران ما است که باعث می‌شود بیش از دیگران در معرض ابتلاء قرار گیرند و تعداد زیاد مبتلایان ما به دلیل نظارت‌هایی بوده که انجام شده است.

با سفره خانه‌های فعال برخورد قضایی می‌شود

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار برنا درباره کم و کیف فعالیت بازرسان در فعالیت سفره خانه ها گفت: در صورت مشاهده فعالیت این اماکن برخورد قضایی داشته این در حالی است که اغلب این افراد به شکل زیر زمینی فعالیت می کنند و مردم هم مطالبه این مواد را برای سلامت خود کاهش دهند.

تامین سیستم تهویه هوا برای محیط های سربسته در زمستان

فرهادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا، درباره پروتکل های بهداشتی درفصل سرما  با توجه به بسته شدن در و پنجره گفت: در این موارد توصیه می‌شود برای فضا های سربسته تهویه تامین شود. تهویه های هوا مدل های متفاوتی دارند و در برخی موارد منجر به گردش هوای تازه می‌شود برای مثال در هواپیما و سیستم حمل و نقل با شروع فصل سرما باید سیستم تهویه هوا تامین شود در غیر این صورت باید از فعالیت خارج شوند.

به گفته او  با سرد شدن  هوا در اماکن در بسته انتقال کرونا صد برابر می شود و تهویه مناسب از شیوع این بیماری جلوگیری می کند.

برخی کلاس ها هنوز مناسب سازی نشده است

فرهادی درباره برگزاری جلسات در شرایط کنونی گفت: برگزاری هر گونه جلسه‌ی حضور تا اطلاع ثانوی تعطیل است و جلسات باید به شکل غیرحضوری برگزار شود. اولویت با عدم برگزاری جلسه ها بوده و در صورت لزوم به شکل الکترونیک برگزار شود. برخی از مدارس زیرساخت های مناسب داشته و برخی از جاها نتوانستند کلاس را مناسب سازی کنند.

1245 مدرسه از حضوری به غیر حضوری تبدیل شده است

به گفته فرهادی تاکنون هزار و 245  مدرسه از حضوری به غیر حضوری تبدیل شده است. موقتا مشکلات مدرسه با تعطیلی آنهابرطرف شده است.

او تصریح کرد: اغلب آرامستان‌ها 85درصد پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند یعنی از زمانی که متوفی وارد می‌شود کارشناس بهداشت محیط وجود دارد. در مسیر آمبولانس، بیمارستان و انتقال متوفی از استان به استان دیگر و کلیه مراحل گندزدا برای این کار استفاده می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مشکلی در برگزاری مراسم خاکسپاری وجود دارد. هرچند اطرافیان متوفی تجمع می‌کنند اما با اطمینان بالا باید گفت در بهشت زهرا و دیگر آرامستان ها مشکل فقط تجمع افراد است.

ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم عزاداری در روزهای پایانی ماه صفر

اودرباره برگزاری مراسم‌های عزاداری به مناسب روزهای پایانی ماه صفر و اربعین امام حسین (ع) نیز بیان کرد: دستورالعمل ممنوعیت برگزاری موکب، پیاده روی، عزاداری در مکان‌های سربسته به تصویب ستاد کرونا رسیده و ریاست جمهوری نیز تایید کردند.

 فرهادی افزود: عبور از مرزهای با محدودیت مواجه است اتباع خارجی نیز دستورالعمل را به وزارت بهداشت ارسال کرده و آنها اجازه خروج ندارند. به صرف گفتن ممنوعیت مشکل برطرف نمی شود. در طول مراسم محرم و عاشورای حسینی شاهد بودیم که عزاداری‌ها در فضای باز با رعایت پرتکل های بهداشتی همراه بود شده است.

برگزاری مراسم عزاداری در خانه  

این مقام مسئول اظهار کرد: برگزاری مراسم به دلیل سرما در اماکن بدون سقف اماکن پذیر نیست و همین عزاداری را می‌توان در منزل انجام داد. عزاداران حسینی نکات را بیش از پیش رعایت کنند.

 او درباره بازگشایی باشگاه های ورزشی گفت: هماهنگی ها با فدراسیون های ورزشی اعمال شده است. اجازه دادیم اردوهای تیمی ملی بر اساس شرایط خاص به فعالیت بپردازند. قبل از فعالیت باید تست مولوکولی از فرد گرفته شود و برای انجام مسابقه افراد 6 روز قرنطینه شوند و فعالیت های وزرشی به شکل مناسب انجام شود.

او ادامه داد: ورزش هایی همانند پرتاب وزنه و رشته های فردی محدودیت‌های کمتری دارد. اما انتقال بیماری در این زمینه همچنان انجام می شود و از وزارت  ورزش  و جوانان خواستار نظارت پروتکل‌ها هستیم.  وزارت ورزش نیز به ما قول رعایت این پروتکل ها را داده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز