نظام پزشکی خبر داد:

فوت ۸ ماما بر اثر ابتلا به کرونا

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۳:۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۴۸۰۶
فوت ۸ ماما بر اثر ابتلا به کرونا
عضو شورای عالی نظام پزشکی از فوت هشت ماما بر اثر کرونا خبر داد و بر ضرورت واکسینه شدن ماماهای شاغل در بخش بهداشت در برابر این ویروس تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فرحناز محمدی سعادت، عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه تاکنون هشت ماما در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، گفت: ماماها دوشادوش پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا بسیار فعال بوده، بویژه در بخش بهداشت در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند زیرا در این بخش مراجعینی داریم که ناقلین بدون علامت هستند.

او با اشاره به خدمات ماماها از جمله مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کرونا خصوصا مادران و نوزادان و همکاری داوطلبانه ماماهای بخش خصوصی در دوران کرونا اظهار داشت: در ابتدای شیوع کرونا این اطلاع رسانی انجام شد که افراد درصورتی که خود را مشکوک به کرونا می دانند به نزدیکترین واحد بهداشتی مراجعه کنند، بنابراین همکاران ما در مراکز بهداشت درمعرض ابتلای بالا قرار دارند.

محمدی سعادت با بیان اینکه اسفند و فروردین ماه، 43 مامای مبتلا به کرونا فقط در بخش بهداشت داشتیم، ادامه داد: یکی از مشکلات ماماها در بخش های درمان، مادرانی هستند که برای زایمان مراجعه می کنند و اگر بدانند که مثبت هستند این موضوع را به علت ترس از بستری شدن در بخش کرونا اعلام نمی کنند و همکاران ما در بخش درمان بدون اطلاع از مثبت بودن مادران و با علم به این که مبتلا نیستند خدمات را ارائه می دهند که این امر ریسک ابتلا را در ماماها افزایش می دهد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل حفاظتی و لباس های مخصوص در بخش زایمان برای مادران باردار ایجاد رعب و وحشت نموده و بسیاری از همکاران ماما برای حفظ شرایط روحی این مادران از لباسهای محافظ استفاده نمی کنند.

محمدی سعادت با اشاره به همزمانی آنفلوانزا و کرونا تصریح کرد: همه مادران باردار باید دربرابر آنفلوانزا واکسینه شوند اما هنوز این واکسن در مراکز بهداشتی توزیع نشده و ماماها دائما مورد سوال واقع می شوند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر توزیع رایگان واکسن آنفلوانزا برای کادر درمان و ماماهایی که در بخش بهداشت کار می کنند، خاطرنشان کرد: ماماها باید واکسینه شوند تا خدمت دهی بهتری داشته باشند زیرا در ارتباط نزدیک و مستقیم با مادران باردار هستند و در صورت عدم واکسینه شدن یک سیکل معیوب ایجاد شده و امکان انتقال آنفلوانزا از ماماها به مادران باردار وجود خواهد داشت.

او با اشاره به این که فعالیت های همکاران ماما در دوران کرونا بسیار قابل توجه بوده و درآموزش، راهنمایی و پیگیری شرح حال مراجعان در معرض مواجهه با بیماران بدون علامت هستند، گفت: همکارانمان در بخش خصوصی نیز با قوت قلب و بدون هیچ گونه حمایتی حتی در روزهای تعطیل به فعالیت خود ادامه می دهند و با این جانفشانی ها هیچ آماری از خدمات آنها ارائه نمیشود. همکاران ما نه کارانه ای دریافت می کنند و نه 50 درصد افزایش حقوقی راکه برای همکاران سایر رشته ها در نظر گرفته اند، برای ماماها لحاظ نکرده اند.

ماماها کمترین حقوق را می گیرند

محمدی سعادت با اظهار تاسف از این که حقوق ماماها در بخش بهداشت به دلیل این که خرید خدمت می شوند، پایین ترین حقوق قانون کار است؛ افزود: برخی از همکاران ماما حتی کمتر از یک میلیون و 800 هزار تومان دریافتی دارند و از مسئولان میخواهیم بطور جدی به این مساله رسیدگی کنند تا ماماها برای ادامه فعالیت در دوران کرونا انگیزه خود را از دست ندهند.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کرونا هست جامعه مامایی نیز کنار مردم بوده و به آنها خدمت رسانی می کند و امیدواریم که مسئولان با در نظر گرفتن مشکلات این قشر راهکارهایی را برای افزایش انگیزه ماماها ارائه دهند.

نظر شما