دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مدرسه هنوز به عنوان یک اولویت مورد توجه نیست

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۰۴:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۵۸۰۳
مدرسه هنوز به عنوان یک اولویت مورد توجه نیست
محمود امانی گفت: هنوز در کشور ما نسبت به اینکه مدرسه اولویت یک ملت است توجه نشده است. اگر مدرسه‌های خوب ساخته شود دیگر اماکن نیز توسعه پیدا می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش صبح امروز 8 مهر به صورت مجازی برگزار شد.

او گفت: آموزش و پرورش به آموزش نه به عنوان نیاز کلان بلکه به عنوان یک نیاز اولیه برای جوامع بشری به ان نگریسته می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تمامی شاخص های جامعه برای بهبود روند روی آوری به مدرسه‌ای ارزان، موثر و عقلانی در نظر گرفته شده است. مدرسه محور تمامی کارها است. اقدامات مناسب برای خانواده، دوستان، شهر  و جهان می‌تواند بهبود پیدا کند.

امانی ادامه داد: مدرسه باید با ظهور و بروز فضای خود یادگیری همراه باشد و نباید در این زمینه ضعیف شود.

به گفته او مدرسه از جنس تعامل و تاثیرگذاری و تاثیر پذیری است. این رشد در فضای مجازی تشکیل نمی شود. امروز دغدغه متفکران تاثیرگذاری و خوش آیند بودن مدرسه به عنوان یک زیرساخت است. مدرسه باید اولویت نخست مردم جامعه باشد باید به این نگاه که جامعه ما محتاج فرهنگسازی در جامعه است.

امانی گفت: هنوز در کشور ما نسبت به اینکه مدرسه اولویت یک ملت است توجه نشده است. اگر مدرسه های خوب ساخته شود دیگر اماکن نیز توسعه پیدا می کنند.

او تاکید کرد: معلمان ما در حال تلاش هستند و برخی از دانش آموزان به مدرسه آمده و برخی دیگر نمی‌آیند. متولی هر دانش آموز مشخص است. آموزش رها نشده است. مدرسه از پیش تعیین شده رفته و مدرسه به شکل سر زده رفتیم. کار رها شده نیست. در زمینه بازگشایی نیز نگرانی‌های متعدد وجود داشت. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گزارشی بود که برای تمامی افراد نگرش مثبتی را به دنبال داشت.

امانی افزود: محدودیت های موجود در کشور درک شده است. برای مثال در یک مدرسه 6 معلم با هم در ارتباط هستند. بچه ها به شکل مناسب به رعایت پروتکل ها می‌پردازند.

او تصریح کرد: با یک دانش آموز صحبت کردیم که به شکل مناسب درباره پروتکل‌های بهداشتی صحبت می‌کرد. ما متولی حیاتی‌ترین امر جامعه هستیم. محدودیت‌ حضور‌ها و کاهش سرعت اینترنت وجود دارد اما کارها رها نشده است.

امانی درباره سنجش معتبر ادامه داد: یکی از دغدغه‌های نظام آموزشی جهان سنجش معتبر است. شورای عالی آموزش و پرورش قبل از سند تحول بنیادین به این مقوله پرداخته است. سنجش و ارزشیابی به راحتی می‌تواند به دانش آموز لطمه بزند.

امانی تاکید کرد: ارزشیابی توصیفی در ابتدایی از اهمیت برخودار است در این نوع ارزشیابی دیدگاه ارزشیابی مورد تاکید است. در یک جاه‌هایی که آموزش و پرورش در موقعیت تخصیص قرار بگیرد این مقوله روش‌های آسیب زا را به دنبال دارد.

به گفته او با تعطیلی مدارس در 5 شنبه ها یک ساعت به حضور کادر آموزشی در مدارس در طول هفته افزوده شده و این مقوله ارزیابی فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده است. بنده جزو طرفداران آزمون های وتویی هستم.

این مقام مسئول درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: برای مثال قانون اساسی از زمان تدوین اجرا می‌شود، اما برخی از مواد آن اجرا نمی شود. سند تحول نیز تغییراتی در نظام آموزش و پرورش به دنبال داشته است. این سند ساختار 6-3-3 به دنبال داشته است. بر اساس این سند تعداد زیادی مطالب جدید وارد کتاب آموزشی شده است. برای اولین بار در تاریخ کشور به مدیر مدرسه اجازه انتخاب موضوع، محتوا، برنامه درسی و... داده شده است. سند تحول بنیادین قرار است ما را از یک نقطه به نقطه دیگر برساند.

او ادامه داد: او درباره چرایی عدم تحقق سند افزود: درکشور مشکلات متعددی وجود داشت که نمی شد آن را محقق کرد.

امانی گفت: شاخص‌های کلان سند تحول بنیادین شاخص اجرا در هر سازمان است که در قالب عدد و رقم گنجانده شده است. باید دیدگاه‌ها نسبت به سند تحول تغییر کند و مهم این است که اجرای شکلی سند جای اجرای مفهومی آن را نگیرد. ارزشیابی، نظام جذب و بکارگیری معلم، نظام تجهیز و ساخت مدرسه و نظام برنامه درسی با اجرای این موارد سند تحول محقق می‌شود. باید تدارک‌های بیشتری در این زمینه شاهد باشیم.

 به گفته او اگر خواستار این باشیم که دانش آموز در مدرسه روحش شاد شود، درباره امکانات آن باید بازنگری شود. در طول این قضیه باید آموزش و پرورش عمومی را مدنظر قرار دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز