مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی:

نرخ بیکاری زنان دانش آموخته استان مرکزی ۲.۲ درصد از میانگین کشور بیشتر است

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۵۸۹۶
نرخ بیکاری زنان دانش آموخته استان مرکزی ۲.۲ درصد از میانگین کشور بیشتر است
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: بر اساس شاخص‌های ارزیابی شده در سند ارتقای زنان و خانواده، نرخ بیکاری زنان دانش آموخته این استان۲.۲ دهم درصد از میانگین کشور بیشتر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا کسایی‌پور، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی در نشست هم اندیشی شرکت‌های تعاونی بانوان استان مرکزی در اراک گفت: این سند از ۲ سال گذشته با حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری کلید خورده و از ابتدای سال جاری اجرای آن آغاز شده است.

او افزود:  در این سند در حوزه اقتصادی شاخص‌های مختلفی بررسی شده که چند بخش آن از جمله مشارکت پایین اقتصادی،  نرخ بیشتر بیکاری فارغ التحصیلان زن و پایین بودن امنیت شغلی این قشر نسبت به میانگین کشور نگران کنند است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: تعاون از جایگاه مهمی در راستای رسیدن به توسعه اشتغال برخوردار است و در این راستا باید یک تبعیض مثبت برای تشکیل تعاونی بانوان و حمایت ویژه از این قشر لحاظ شود.

کسایی‌پور گفت: ۱۷ درصد از اعضای تعاونی‌های کشور را بانوان تشکیل می دهند اما این رقم در استان مرکزی هست درصد است و فاصله استان در این راستا نیز زیاد است.

او تصریح کرد: تعاون یک کار جمعی و گروهی است که انجام فعالیت‌های موفق در آن نیاز به صبوری دارد و زنان همواره در امور مختلف صبوری و تعهد خود را به اثبات رسانه‌اند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی افزود: دفتر زنان ریاست جمهوری از طرح‌های مشخص بانوان حمایت‌های خوبی دارد و نیاز است به بخش تعاون بانوان استان مرکزی نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اشتغال از مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، دولت، جامعه و خانواده‌ها است و تعاون یکی از بخش‌های مهم در راستای گره‌گشایی از معضل بیکاری است.

«محمدتقی آبایی‌هزاوه» ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و در بسیاری از حوزه‌ها اشتغال این قشر مغفول مانده و باید به سمتی حرکت کرد که از ظرفیت و توانمندی بانوان در همه بخش‌ها بهره‌گیری شود.

او بیان کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، آخرین نرخ بیکاری استان مرکزی با ۶ و نیم درصد مربوط به بهار امسال است که این نرخ سه و سه دهم درصد از میانگین کشور کمتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: پارسال برای نخستین بار ۱۵ هزار شغل شناسنامه‌دار در این استان ایجاد شد که ۱۳ هزار شغل آن مربوط به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بود و این رقم در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

آبایی‌هزاوه اظهار کرد: هم‌اکنون ۲ هزار و ۲۷۷ شرکت تعاونی فعال در استان مرکزی وجود دارد که این شرکت‌ها زمینه اشتغال ۲۱ هزار و ۴۲۶ نفر را فراهم کرده‌اند.

او عنوان کرد:۹۴ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که۲.۴۲ دهم درصد از تعاونی‌های فعال کشور در استان مرکزی قرار دارند که در ۱۴ گرایش تعریف شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: بیشترین گرایش تشکیل شرکت‌های تعاونی با ۵۹۲ مورد در بخش خدمات است و گرایش صنعت با ۵۸۹ مورد و صنعت با ۴۷۱ شرکت، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

آبایی هزاوه گفت: بیشترین شرکت تعاونی شکل گرفته استان مرکزی با ۶۲۳ شرکت در اراک است و رتبه‌های دوم و سوم تشکیل شرکت تعاونی با ۳۲۹ مورد در ساوه و ۲۸۷ شرکت در محلات است.

او اظهار کرد: بخش تعاون از ویژگی‌ها و مزیت‌های خاصی برخوردار است و شرکت‌هایی که دارای انضباط و مورد تایید سازمان مالیاتی باشند می‌توانند از ۲۵ درصد معافیت مالیاتی برخوردار شوند که این رقم برای شرکت‌هایی که دارای عملکرد و گردش مالی بالا باشند، قابل توجه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در راستای معافیت مالیاتی شرکت‌های تعاونی، شرکتی در استان مرکزی وجود دارد که از تخفیف ۲۰ میلیارد ریالی برخوردار شده است.

آبایی‌هزاوه عنوان کرد: در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بحث معافیت پنج نفر از کارگران شرکت تعاونی از بیمه سهم کارفرما تاکید شده بود که تاکنون اجرایی نشده  اما هفته گذشته خبرهایی در این راستا در خصوص انعقاد تفاهم نامه‌ای میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان مدیریت در کشور رسانه‌ای شد که تحقق آن ظرفیت بسیار خوبی برای تعاونی‌ها است.

نظر شما