زنان چگوه قوی بمانند؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۱۰:۴۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۶۸۳۰۴
زنان چگوه قوی بمانند؟
روانشناس بالینی معتقد است زنان برای قوی ماندن باید شناخت دقیقی از توانایی خود داشته باشند و احترام به خود را در اولویت نخست قرار دهند.

به گزارش گروه روی خط‌رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ عطیه سروش، روانشناس بالینی وجود قاطعیت، اعتماد به نفس و داشتن نگرش مثبت در رابطه با خود و دیگران را مرتبط هم دانست و با بیان زنان باید بدانند چه حق و حقوقی دارند، تصریح کرد: اما متاسفانه زنان توجه زیادی به حق خود ندارند و همین امر بر روی اعتماد به نفس و قاطعیت آنان تاثیر می گذارد.

او با بیان اینکه همه انسان ها حق بیان دیدگاه ها، نظرات و افکار خود را دارند حتی اگر در مغایرت با دیگران باشد، خاطرنشان کرد: طی مراحل رشد، همه حق ابراز احساسات دارند، حق دارند اشتباه کنند و در مقابل آن مسئول باشند تا آنجا که عذرخواهی کنند.

سروش افزود: همگان حق دارند بدون درگیری و ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن، به خواسته دیگران پاسخ منفی یا مثبت بدهند، حق دارند به زبان بیاورند هر آنچه که متوجه نمی شوند یا اطلاعاتی در موردش ندارند و درخواست خود را در فضای آرام و بدون تنش بیان کنند.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه زنان برای قوی و با اعتماد به نفس ظاهر شدن، باید در مرحله نخست یک شناخت دقیق در مورد خود داشته باشند، یادآور شد: یعنی همه باورهای منفی و مثبتی که داریم را مرور کنیم و به خودآگاهی درست و خودشناسی برسیم سپس بررسی کنیم قضاوت هایی که از دیگران می گیریم چقدر با شناخت خود متفاوت یا متشابه است.

نویسنده کتاب «مهارت های زندگی برای دوره ابتدایی» افزود: به طور قطع کسی که در خلوت و مکالمات درونی خود احترامی برای خود قایل نیست نباید از دیگران هم انتظار احترام داشته باشد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: یک زن قوی، زنی است که خود و توانمندی های خود را باور دارد و برای ثابت کردن توانمندی هایش لزومی نمی بیند که دست به هر کاری بزند. به طور مثال درگیر جاذبه های ظاهری خود و نشان دادن خود به دلخواه دیگران نمی شود یعنی نمی گردد ببیند چه چیزی اکنون مد است.

سروش بر این موضوع که انسانی که احساس ارزشمندی می کند خود را در معرض قضاوت دیگران قرار نمی دهد، تاکید و تصریح کرد: با رسیدن به این مرحله از خودشناسی که هر آنچه خود می پسندد استفاده کند، بطور قطع قابل احترام بیشتر خواهد بود.

چطور به مرحله خودشناسی برسیم نه دیگر پسندی؟

او در پاسخ به این پرسش که چه کنیم تا خود، قاضی خود باشیم و نه دیگران گفت: نکته اصلی اینکه باید وارسی مجددی بر روی مدل فکر کردن، نگرش های مثبت و منفی راجع به خود و دیگران و دنیای مطلوب مدنظر داشت.

سروش افزود: شناخت شیوه های مدیریت هیجانات و دانستن اینکه در کجا و چه زمانی چه هیجانی را تجربه و چطور می توان آن را مدیریت کرد نکته مهم دیگر در خودشناسی و افزایش اعتماد به نفس است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه همگان باید روش های آرام سازی و روش های جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار سمی و منفی را فرابگیرند، تاکید کرد: یادگیری مهارت های ارتباطی، اینکه چطور حرف بزنم، چطور از خود دفاع کنم، چطور خود را ابراز کنم و در عین حال بدون آسیب زدن به خود و دیگری در ارتباط درست و صحیح قرار بگیرم، از جمله روش های آرام سازی است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه در مهارت های ارتباطی باید خوب گوش دادن، تصحیح و وارسی کردن فرض و گمان های اطرافیان، همزبان بودن با دیگران، تمایز قایل شدن بین فکر و احساس و واقف بودن به تصورات خوب و تمرین آنها را در اولویت قرار داد، تاکید کرد: همانطور که یک زن برای خوب دیده و قضاوت شدن یا دوست داشته شدن به ظاهر خود رسیدگی می کند باید به افکار و تصورات خود هم رسیدگی و آنها را به روز رسانی کند.

او یادآور شد: فراموش نکنیم چیزی که ماندگار است مدل رفتار و یاد و خاطره از عملکرد ما است پس باید بیشتر بر روی این امر سرمایه گذاری کرد.

سروش با بیان اینکه معنای زندگی در تصور هر فرد تاثیر مستقیمی بر رفتار او دارد، خاطرنشان کرد: تا آنجا که می توان گفت افسردگی و ملال ریشه در گم کردن معنای زندگی دارد؛ اگر معنای زندگی کمک به دیگران باشد تا لبخندی بر لبان آنان بنشیند هیچوقت افسردگی و ملال به دنبال نخواهد داشت و حسی ماندگار خواهد بود اما اگر انسان فقط به اهداف شخصی خود مثلا گرفتن فلان مدرک یا فلان کار فکر کند در صورت رسیدن به آن دچار پوچی می شود.

او تاکید کرد: بهینه است که علت موفقیت زنان و مردان موفق و اینکه چه مسیری را طی کرده اند را مطالعه کرد. به عبارتی دیگر باید الگوی مناسب یافت و خود را محدود به داشته ها، فضای مجازی و جامعه آماری اطراف خود نکرد تا دنیای مطلوب را یافت و در راه آن قدم گذاشت.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز