رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

وقوع زلزله در تهران یک حادثه بین‌المللی است

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۲:۵۷:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۰۰۸۶
وقوع زلزله در تهران یک حادثه بین‌المللی است
اسماعیل نجار درباره بحران های استان تهران گفت: وقوع زلزله شدید در تهران ، حادثه ای با ابعاد بین‌المللی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان‌های معین در زمان زلزله به صورت ویدئو کنفرانس با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مدیران کل مدیریت بحران استان‌های معین و جمعی از شهرداران مناطق ۲۲ گانه برگزار شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست گفت: تهران کلانشهری با گسل‌هایی متعدد است که اگر خدایی نکرده بعضی از این گسل ها فعال شوند، متاسفانه طبق مطالعات جایکا، کار پیچیده و سخت خواهد شد. اگر زلزله‌ای با قدرت تخریب بالا بیاید ما در تهران یک حادثه بین المللی را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: به همین دلیل نیز با توجه به قرارگیری نهادهای سیاسی و اقتصادی و ... با تصمیم وزیر کشور مقرر شد از ظرفیت کل کشور در تهران استفاده شود و ما بتوانیم از ظرفیت استان ها نیز بهره مند شویم، لذا با دستور ویژه وزیر کشور کارمان را شروع کردیم و دستورالعمل ویژه ای با کمک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مدیران استان ها تهیه و از سوی وزیر کشور ابلاغ شد تا بتوانیم ارتباط تنگاتنگی را با مدیران بحران مناطق ۲۲گانه شهرتهران و مدیران کل ۳۰ استان کشور داشته باشیم.

نجار با بیان اینکه شناسایی پدهای بالگرد رسمی و جاهایی را که امکان فرود بالگرد وجود دارد دنبال کردیم، اظهارکرد: بنا شد باند دوشان تپه را تعمیر و مرمت کنند. باند فرودگاه قلعه مرغی باید حفظ شود. باند فرودگاه مهرآباد را هم برای این منظور داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به پیگیری برای احداث مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال احداث این مرکز هستیم، شهرداری همکاری خود را داشته است، اما مشکلات  بودجه ای به قوت خودش باقی است. همه قول می دهند اما در عمل سنگ اندازی می‌کنند. ما معتقدیم در این مرکز در زمان وقوع زلزله می توان تهران را هم مدیریت کرد چرا که در زمان بحران دسترسی مناسبی به جاده ها، خط آهن، فرودگاه دارد. همچنین با توجه به نزدیکی به مجموعه حرم امام خمینی (ره) و شهرآفتاب امکانات خوبی هم دارد.

نجار ادامه داد: کل مجموعه حرم حضرت امام خمینی (ره) و نمایشگاه شهرداری و ... را می توان در هنگام وقوع بحران استفاده کرد. آنجا برای مراسم ۱۴ خرداد حدود ۴۰۰۰سرویس بهداشتی دارد و می توان ۱۰ تا ۱۵  بیمارستان صحرایی را در آن محل پیش بینی کرد که در کل موقعیت خوبی برای اسکان اضطراری دارد.

او افزود: مراکز باز و مصلی و پارک ها را هم مردم  باید بشناسند و بدانند که در هنگام بحران به کجا بروند و چه کنند. حتما زلزله ملارد را به خاطر داریم. زلزله ای که اندکی در تهران احساس شد اما رفتار جامعه قابل قبول نبود و همه به خیابان  آمدند و رفتار منطقی نداشتند. یک مقدار رفتار مردم بعد از زلزله فیروزکوه مناسب تر شده بود، اما لازم است در بحث آموزش مردم همه دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری تهران وارد شده و به وظایف خود عمل کنند.

نجار در بخش دیگری از سخنانش در مورد منابع سوخت تهران در شهرری و کن نیز گفت: این منابع سال ها پیش ساخته شده و شهرها به سمت آنها توسعه پیدا کرده  است. ما به شورای عالی شهرسازی و معماری نامه زدیم که محل این ها را در بازنگری طرح جامع مورد بازنگری قرار دهند.رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه همکاران ما به موضوع بحران و احتمال وقوع بحران در تهران باور دارند، گفت: باید باور کنیم که شاید زلزله در تهران رخ دهد و باید آمادگی باشد. به همین دلیل هم آمدیم و نیروهای مسلح را درگیر کردیم و گفتیم هر نظامی یک امدادگر.

نظر شما