چگونه اربعین امسال را آسوده خاطر از کرونا برگزار کنیم؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۰۵:۴۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۰۱۹۲
چگونه اربعین امسال را آسوده خاطر از کرونا برگزار کنیم؟
امسال به دلیل ویروس کرونا توفیق پیاده روی اربعین و زیارت عتبات عالیات از محبین و مشتاقان امام حسین (ع) سلب شده است اما حال که این توفیق عظیم از ما سلب شده چگونه می‌توان با اهل بیت عصمت و طهارت مواسات داشته باشیم؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ۱۷ سال پیش که حزب بعث عراق سقوط کرد، آیین پیاده‌روی اربعین بار دیگر احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت عشاق بیشتر و بیشتر شد و این روزها به بیش از ۲۰ میلیون زائر پیاده رسیده است. این یعنی امسال که به دلیل کرونا پیاده‌روی اربعین تعطیل شده، بیش از ۲۰ میلیون دل، بیقرارِ رسیدن به یار است. امسال عزاداری‌ها رنگ و بوی دیگری دارد و باید به شکلی دیگر از راه دور و از خانه‌هایمان برای چهلم امام حسین (ع) ، سرور و سالار شهیدان عزاداری کنیم.

هیچگونه مراسم و راهپیمایی اربعین در پایتخت برگزار نمی‌شود 

سردار حمید هداوند با اشاره به شیوع بیش از پیش ویروس منحوس کرونا و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و مراقبتی و رعایت فاصله فیزیکی در این رابطه گفته است که با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ گونه مراسم و راهپیمایی در اربعین حسینی در پایتخت نخواهیم داشت.

 

او همچنین با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به مردم در خصوص قرائت زیارت اربعین در منزل و توجه به توصیه های و تذکرات ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: آمار مرگ و میر اعلامی از سوی رسانه ها در خصوص فوتی های ناشی از کرونا نشان دهنده وخامت وضعیت و شرایط فعلی در جامعه است.لازم است برای رها شدن از شرایط موجود به طور جد توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط همه افراد جامعه رعایت شود.

راه‌اندازی هر گونه دسته عزاداری و راهپیمایی در اربعین ممنوع است/نذری‌ها فقط بیرون بر باشند

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره آخرین تمهیدات بهداشتی کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: مبنای کار ما بر اساس اقدامات در دهه اول محرم انجام می‌شود. انجام عزاداری‌ها در فضای بسته ممنوع است و فعالیت‌ها باید در فضای باز و با زدن ماسک به همراه فاصله‌گذاری اجتماعی بدون راه‌اندازی هرگونه دسته و سر و صداهای ناشی از سنج، طبل و ... انجام ‌شود.

او افزود: هرگونه عزاداری بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تنها تفاوت در پروتکل‌های دهه نخست محرم با اربعین تصریح کرد: برای اربعین راه‌اندازی هر گونه دسته عزاداری و راهپیمایی ممنوع است.

فرهادی در پاسخ به کم‌وکیف اقدامات لازم برای مهار سفرهای مردم در شرایط کرونایی ادامه داد: تاکنون اقدامی در راستای بسته شدن اتوبان‌ها و جاده‌ها برای ممانعت از سفرهای غیرضرور انجام نشده است. این مقوله در دستور کار ستاد مقابله با کرونا نیست.

او درباره کم‌وکیف توزیع نذری گفت: باید نذری‌ها در قالب بسته‌های خشک یا فقط به شکل بیرون‌بر توزیع شوند.

به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هر گونه اجتماع و تشکیل صف برای اخذ نذری و توزیع در محل ممنوع است. درضمن مصوبه دستورالعمل ستاد همچنان برای ممنوعیت برگزاری راهپیمایی اربعین است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره فعالیت ناظران بهداشتی در بارزسی از هیات‌های مذهبی افزود: همکاران ما از زمان شیوع کرونا تاکنون تعطیلی نداشته‌اند. این افراد 24 ساعته فعالیت می‌کنند.

فرهادی تاکید کرد: در این شرایط انتظار می‌رود تا رسانه‌ها با اقدامات فرهنگی روش‌های نوین برای عزاداری را به مردم معرفی کنند.

حال که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند هرگونه تجمع و راهپیمایی برای عزاداری اربعین ممنوع است، حجت الااسلام و المسلیمن محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا از چگونگی برگزاری مراسم اربعین در خانه و بدون هیچگونه تجمع می‌گوید.

پیشنهاداتی برای روز اربعین امسال به دور از کربلا/ زیارت از راه دور معنوی‌تر است/مردم به جای نذر طعام، ماسک دهند

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به زیارت واقعی و برگزاری مراسم اربعین امسال از راه دور  به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: همیشه از گذشته‌ها گفتند و ما هم شنیدیم که بُعد منزل نبود در سفر روحانی، در واقع بُعد مسافت نمی‌تواند حرارت عاشقانه نسبت به امام حسین (ع) را خاموش کند، آتش عشق او همیشه در دل عاشق وجود دارد البته چه بهتر که زیارت ظاهری و عینی هم صورت بگیرد اما اصل، عشق حسینی در باطن عاشقان است.

او افزود: امسال به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، سلامتی و بیماری کرونا افراد از زیارت امام حسین (ع) محروم شدند اما دل می‌تواند ارتباط برقرار کند و اتفاقاً سوز زیارت یا ارتباط معنوی از دور شاید بیشتر هم باشد چون انسان برای خود و امام حسین(ع) احساس مظلومیت می‌کند بنابراین این ارتباط می‌تواند عمیق‌تر و معنوی‌تر باشد.

غرویان تصریح کرد: افراد باید بتوانند اربعین امسال ارتباط قلبی برقرار کنند و امیدواریم که با عنایت امام حسین(ع) دل های عاشقان متحول شود و همه رنگ و بوی بیشتری از فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) پیدا کنیم.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در مورد زیارت اربعین گفت: شخصیت‌های علمی ما در طول تاریخ به دلیل ارتباط قلبی با امام حسین(ع) و برکات عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) یک عنایت ویژه ای بر زیارت و مراسم اربعین داشتند چون تناسب و ارتباط با سیدالشهدا در اربعین یک اثر وضعی خاصی دارد و می تواند قلب انسان را منقلب کند. همه علما عنایت‌شان به خاطر اثرات معنوی، روحی و عرفانی در قلب است که به دنبال این ارتباط بوده اند و خود زیارت اربعین هم می تواند در این تحول درونی بسیار موثر باشد.

او افزود: مردم ما در این روزهای خاص و شرایط خاصی که در کشور ایجاد شده می‌توانند از راه دور و از خانه‌هایشان زیارت اربعین بخوانند و ارتباط قلبی با امام حسین (ع) برقرار کنند چراکه مهم‌ترین اعمال در این روز خواندن زیارت اربعین است که از هرجایی می‌توان آن را قرائت کرد و با امام شهید ارتباط گرفت.

غرویان با اشاره به اینکه باید در اربعین امسال شیوه جدیدی در برگزاری مراسم عزاداری به کار برد، اظهار کرد: شکل بسیاری از این نذرهایی که مردم می‌دهند به دلیل شیوع کرونا باید تغییر کند؛ یعنی نذرها براساس شرایط زمانی و مکانی تغییر کند و از نظر فقهی نیز مشکلی ندارد.

او افزود: افرادی که نذر طعام دارند، می‌توانند با همان پول ماسک، مواد ضدعفونی و بهداشتی و هزینه کمک معیشتی برای نیازمندان تهیه کنند چراکه قطعا نظر امام حسین (ع) هم در اینگونه تصرف‌ها و وجوهات است البته که افراد می‌توانند هزینه نذر خود را صرف کمک به خانواده‌های بیماران کرونایی کنند تا هرچه زودتر این ویروس از خانه‌ها رخت ببندد.

هر کجا باشیم، زائر امام حسین (ع) هستیم

امید است امسال که نمی‌توانیم در بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) زیارت اربعین را بخوانیم و راهپیمایی کنیم، بدون هیچگونه آسیب و خطری مراسم روز اربعین را در خانه‌هایمان و در خلوتمان با این امام شهید برگزار  تا به دشمنان ثابت کنیم نه تنها ویروس کرونا بلکه هیچ نیرویی نمی‌تواند ارتباط عاشقان با اهل بیت را قطع کند و جلوی آنها را بگیرد.

//انتهای پیام: 7

نظر شما