گزارش خبرگزاری برنا از فضاهای گردشگری تهران؛

اعضای شورای شهر برای گردش کجا می‌روند؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۲۳:۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۰۷۰۳۶۲
اعضای شورای شهر برای گردش کجا می‌روند؟
هفته تهران موقعیتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری پایتخت ایجاد کرده اما متولیان امر معرفی این جاذبه‌ها، خود کدام نقطه را برای گردش بر می‌گزینند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طرح روز پایتخت در مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و از آن پس ۱۴ مهرماه در تقویم عمومی کشور به نام تهران نامگذاری شد  و هر ساله هفته تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه برگزار می‌شود. اما سال جاری با 3 سال گذشته تفاوت‌های زیادی داشت.

جشن هفته تهران در ایام کرونا همانند هر ساله برگزار نشد و خبری از برنامه های گرامیداشت آن نبود اما این شهر ظرفیت های بسیاری دارد که در دوران پساکرونا می توان به آن توجه کرد و از این شهر به عنوان مقصد گردشگری و نه معبری برای رفتن به نقاط دیگر نام برد. در این راستا با دانستن و شناخت این ظرفیت ها در ایام تعطیل، دیگر پایتخت به شهر ارواح تبدیل نمی شود و حس هویت بیش از پیش ایجاد خواهد شد.

به سراغ اعضای شورای شهر پنجم رفتیم تا از تهران وزیبایی هایش بگویند. نمایندگان مردم در پارلمان شهری چقدر ظرفیت های گردشگری تهران را می شناسند و اساسا خود و خانوادشان به کدام قسمت تهران برای گشت و گذار رجوع می کنند؟

سوال برنا از اعضای شورای شهر تهران بدین گونه بود؛ شما اگر بخواهید همراه خانواده یک نقطه تهران را برای گردشگری انتخاب کنید کجا می روید؟ کدام قسمت تهران برخلاف داشتن جاذبه هنوز کشف نشده است؟

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران

دوران جوانی کوهنوردی تا شیر پلا را با همکلاسی هایم خیلی دوست داشتم. از مسیر درکه کوهنوردی می کردیم و در آن زمان ساخت و ساز نبود و مسیر بکر بکر بود. در ١٦ سالگی مسئول کتابخانه مسجد اعظم تجریش شدم  و وقت اضافی ام را عمدتا در این کتابخانه صرف می شد. در حال حاضر سرم شلوغ است و جای دنج و خلوت پیدا نمی کنم. هر جا میروم مردم انتظار حل مشکل دارند که البته حق هم دارند.

111

 

حجت نظری؛ عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

حتما با خانواده به محدوده طهران ناصری، گذر امام‌زاده یحیی، از خانه و مسجد معمارباشی بگیرید تا سرای کاظمی و خانه مدرس و دبیر الملک می‌روم و مسیر را به کاخ گلستان ختم می‌کنم. تهران فضاهای کشف نشده بسیاری دارد و متاسفانه جاهای زیادی در تهران داریم که کمتر دیده و شناخته شده است.

فضاهای خاص تهران به دسته تقسیم می شوند فضایی که جنبه عمومی بیشتری دارند، یک سری هم جدیدتر و خصوصی‌تر هستند. اولی مثل مجموعه بانک ملی و خانه سردار اسعد بختیاری و موزه آب و موزه خود بانک ملی یا فضاهایی مثل خانه امیر بهادر یا یا خانه مستوفی‌الممالک یا خانه امیرجاهد یا خانه ملیجک در کنار مجلس قدیم یا حتی عمارت عشرت آباد یا خانه تیمورتاش یا موزه ثبت احوال یا موزه هنرهای ملی و ... است. البته بخشی از این فضاها به دلیل استفاده اداری و دولتی امکان بازدید کمتری دارند و برخی دیگر در حال مرمت و برخی هم خود مردم کمتر استقبال می‌کنند!

دسته دوم موزه‌ها و خانه موزه‌هایی هستند که مردم کمتر از آن ها خبر دارند، چون توسط بخش خصوصی ایجاد شده اند و اداره می‌شوند و عموما حمایتی هم از آن ها صورت نمی گیرد. مثل موزه ماشین‌های اسباب‌بازی که در یک واحد آپارتمان ۷۰متری ایجاد شده است. حدود ۵۰ مورد در تهران شبیه این موزه ها داریم.

2a044f71-bf39-4fab-b4b3-ebfe68635232

آرش حسینی میلانی؛ عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران

برای تفریح گلاب دره را انتخاب می‌کنم. گلاب دره یکی از مناطق طبیعی تهران است که نسبت به سایر مناطق تهران کمتر مورد دستکاری انسانی قرار گرفته و وقتی می‌خواهید با طبیعت بکر ارتباط برقرار کنید، می‌توان با یک برنامه دو ساعته به آنجا بروید.

همچنین پارک پردیسان در میان فضاهای جاذب پایتخت مغفول مانده است. شهروندان از فضای بیرونی و برای فعالیت ورزشی از آن استفاده می‌کنند در صورتی که در مرکز پارک پردیسان زیستگاه گیاهی متنوعی وجود دارد که طبق برآوردهای مقدماتی بیش از 450 گونه گیاهی شناخته شده در آن قرار گرفته است و در فصول مختلفی می‌توان برنامه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی را با رعایت ملاحظات زیست محیطی و با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست انجام داد.

Pardisan-Park-1-600x323

حسن خلیل آبادی؛ رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران

من چون اهل ری هستم ترجیح می دهم درشهرخودم، چشمه علی رابازدیدکنم. در تهران هم اگر بخواهم جایی را بازدیدکنم ترجیح می دهم به باغ گیاه شناسی بروم.

چشمه

محمد سالاری؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

تهران دارای محدوده‌های تاریخی ومیراثی زیادی است که عمدتا در مرکز شهر شکل گرفته است و ترجیح می‌دهم به این مناطق بروم. اما به نظرم بسیاری از همین اماکن تاریخی و میراثی هنوز برای اکثر شهروندان کشف نشده و مغفول مانده است

7ffc928a-3028-4af9-8db0-7c0fb4fae209

شهربانو امانی؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

انتهای دربند، پس قلعه یکی از فضاهایی است که ترجیح می دهم به آن منطقه بروم. این مناطق به کوه چسبیده است و فضای بسیار زیبایی دارد. در این مراکز هنوز سرمایه گذاری صورت نگرفته و جاده در دسترس هم ندارد از این رو به نظر فضایی است که از نظرها دور مانده است.

53053383

زهرا نژاد بهرام؛ عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران

اگر فضای کرونا حاکم نباشد فرحزاد، درکه، دربند، شاه عبدالعظیم و امام‌زاده صالح را انتخاب می کنم. همچنین مجموعه برج میلاد و عباس آباد جذابیت زیادی برایم دارد. البته تئاترها مانند تئاتر شهر و تالار وحدت و سینماها مانند سینما آزادی جز انتخاب های من بوده و برایم تجدید خاطره است. پردیس ملت هم جزو سینماهایی است که دوستش دارم. به نظرم خیلی از فضاهای تهران کشف نشده و با وجود اینکه 5 دهه در تهران زندگی می کنم فضاهای زیادی را ندیده ام. پارک جنگلی سرخه حصار ظرفیت های زیادی دارد. همچنین آرامگاه های چهارگانه اقلیت ها که در محله دولاب است نیز جمله فضاهای کشف نشده و زیبایی هستند. از سوی دیگر روستاهای اطراف تهران مانند روستای وردیج کمتر دیده شده است. در جنوب تهران هم فضاهای جذابی داریم که کمتر به آن پرداخته شده است. در همه نقاط تهران اعم از شرق و غرب و مرکز و جنوب و شمال فضاهای زیبایی وجود دارد که اگر روزی بازنشسته شوم در خصوص تهران گردی و کشف ظرفیت‌های گردشگری تهران فعالیت خواهم کرد.

d2851eb2-cbf0-4995-a6c6-dda5c7271ce2

محمدجواد حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

خودم به بافت قدیم تهران علاقمندم. اگر بخواهم حوزه تاریخی تهران را مورد توجه قرار بدهم طبیعتا منطقه 12 تهران و شاید محله عودلاجان و بافت نزدیک به بازار مناطقی است که خاطرات دوران کودکی و نوجوانی من آنجا است. از دوران دبستان خیابان خانی آباد و... بودم و همچنان حس تعلق من در این فضا است.

ظرفیت بسیار بزرگی در حصار ناصری وجود دارد و در تمام سال ها متاسفانه زیر پای توسعه غلط و بدون برنامه و توسعه طلبانه همه شهرداران تهران از قبل انقلاب و بعد انقلاب و... نادیده گرفته شده است. بخش مرکزی و هسته مرکزی شهر تهران به شکل غیر قابل باور و غیر قابل قبولی قربانی شده است و مانند الماسی درخشان از میان خاکسترها بیرون می آید و خود را نشان می دهد.

5B1169A2-4880-4A64-AF23-D22EDC40AFCC

محمود میرلوحی؛ رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر

تهران ظرفیت های متنوعی در حوزه گردشگری داشته و به جهت طبیعی ظرفیت های بسیاری دارد. شمال شهر و مجموعه البرز، تنگه ها و دره ها و کوهپایه ها از جمله این امکانات است. کلکچال، ازگل، طرشت ، داراباد، اوشون، پیازچال، گلاب دره، دره اوین، درکه و همه اطراف آن تا مسیر کرج و یا لواسان، طبیعت بسیار جذاب و زیبایی دارد و دامنه کوه البرز در تهران با همه رفت و آمد و شلوغی که شمال شهر دارد جذاب و بی نظیر است. جنوب شهر در آستانه کویر است و امکانات کویری دارد. همچنین تهران باغات جذابی دارد . در حوزه تاریخی حدود 2 هزار خانه از قبل و بعد مشروطه در مرکز شهر و منطقه 12 وجود دارد و ری و شاه عبدالعظیم و امام زاده و اماکن مذهبی همگی امکاناتی برای مذهبیون است و برای کسانی که بخواهند تاریخ معاصر کشور از مشروطه به بعد و همه حوادث انقلاب اسلامی، حوادث سال 1332و1320 و همه تغییرات دولت قاجار و پهلوی را بشناسند کانون همه شان تهران بوده و قدم به قدم این شهر وقایع و حوادث تلخ و شیرین در ذهن خود دارد. جاذبه هایی به عنوان پایتخت کشور و امکاناتی طی 50 سال اخیر شکل گرفته است. مال ها و بازار ها و مراکز عمده تجاری تهران که در مرکز و یا شمیرانات و تجریش شکل گرفته است از دیگر جذابیت های تهران است.

امکاناتی بعد از جنگ به تهران اضافه شده است. تهران به عنوان مرکز زیست 10 میلیون جمعیت، خود دارای جاذبه است. البته چند دسته گردشگری در ذهن دارم. ممکن است خانم ها به بازار ها علاقمند باشند و کودکان مراکز تفریحی را دوست داشته باشند ولی بنده با خانواده به فضاهای طبیعی تهران پناه می بریم سعی می کنیم بیشتر به این نقاط برویم. همچنین 200 موزه موضوعی و متنوع در تهران است و اینگونه فضاها کم نیست. از کاخ های سعد آباد و گلستان و موزه باستان شناسی، موزه خط و آبگینه و... فرصت فراوانی در اختیار تهران قرار داده است.

-دره-اوین-درکه_13

محمد علیخانی،  رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

برخی خانه‌های تاریخی تهران همچنان از نظر دور مانده‌اند. مثلا موزه‌ آبگینه که علاوه بر اینکه از ظرایف هنر شیشه و آبگینه در آن در معرض تماشاست، خود بنا هم ارزش هنری بسیاری دارد، خانه‌ی قوام السلطنه دیگر مراکز مورد اهمیت است. جای دیگری که حتما به تماشای آن با خانواده خواهم رفت خانه‌ی امام جمعه در خیابان ناصر خسرو است. این خانه نیز به میرزا آقا خان نوری تعلق دارد و حائز ارزش معماری‌ست.

5393883

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز