مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار:

مجلس می خواهد طرح مالچ پاشی را مجددا تصویب کند/ ۲۳ استان درگیر گرد و غبار هستند

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۵:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۷۱۱۵۴
مجلس می خواهد طرح مالچ پاشی را مجددا تصویب کند/ ۲۳ استان درگیر گرد و غبار هستند
علی‌محمد طهماسبی از ارائه طرح مالچ پاشی و قرار دادن ردیف بودجه برای این امر از سوی مجلس انتقاد کرد و گفت: هرگونه مالچ پاشی با استفاده از هر ماده ای باید مجوز زیست محیطی داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در زمستان سال ۹۸ خبر تصویب مالچ پاشی بخشی از زیستگاه بیابانی اطراف شهرستان ابوزید آباد به گوش رسید و سبب شد تا اعتراضات بار دیگر در خصوص تبعات زیست محیطی این گونه اقدامات افزایش یابد. پس از این اتفاق در بودجه سال 99 ردیف بودجه‌ای برای مالچ پاشی تخصیص داده نشد تا عملا این پدیده در کشور جمع شود اما باز هم زمزمه‌هایی در راستای اصلاح مصوبه بودجه در این خصوص به گوش می رسد.

علی‌محمد طهماسبی، مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، به خبرنگار محیط زیست برنا گفت: آخرین موارد مالچ پاشی در سال گذشته بوده است و در سال 99 هیچ موردی از مالچ پاشی در سال 99 انجام نشده است. محیط زیست در هر نقطه‌ای که مالچ پاشی را رصد کند دستور تعطیلی را صادر می‌کند و صرفا می‌تواند شکایت کند.

او افزود: مجری مالچ پاشی در کشور سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است. ما در گذشته هماهنگی های لازم را انجام داده‌ایم که مطلقا عملیات مالچ پاشی نباید انجام شود. بخشنامه‌اش هم از سازمان برنامه ابلاغ شده و لازم الاجراست. در این بخشنامه که اول فروردین 99 آمده است عنوان می‌کند هرگونه مالچ پاشی با استفاده از هر ماده‌ای باید مجوز زیست محیطی داشته باشد.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: به استناد قانون بودجه سال 99، هیچ بودجه‌ای برای مالچ‌پاشی اختصاص داده نشده است. یک اصلاحیه‌ای بر بودجه خواهند زد که طبق آن مقرر شده که بودجه‌ای برای مالچ پاشی در کشور تخصیص دهند. این یک طرح دو فوریتی جدید است که هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده و دولت نیز با این امر مخالف است.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست در ادامه گفت: آنچه که مشخص است که هیچ برنامه ای برای مالچ پاشی وجود ندارد و آن طرح مجلس نیز هنوز تصویب نشده است. هنوز هم علت اینکه به چه علت بودجه برای مالچ پاشی می خواهد تخصیص دهد، مشخص نیست.

طهماسبی با اشاره به آخرین وضعیت استان‌های درگیر با گرد و غبار تصریح کرد: 23 استان ما هم اکنون درگیر پدیده گرد و غبار هستند اما در برخی استان‌ها این پدیده کمتر است و در برخی نقاط بیشتر به صورتی که برخی استان ها 10 هزار هکتار و در برخی استان ها 6 میلیون هکتار درگیر است. خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمان و خوزستان همچنان جز اصلی ترین استان هایی بوده که درگیر گرد و غبار هستند.

این مقام مسئول در محیط زیست در پایان افزود: شرایط اقلیمی 2 سال اخیر در کشور بهتر شده و از سمت دیگر با اقداماتی نظیر کاشت درختچه تا حدودی وضعیت این استان‌ها بهتر شده است. عمدتا امور بیولوژیک، توسعه پوشش گیاهی، مدیریت جنگل‌ها، قرق و هدایت آب به کانون‌های گرد و غبار برای تثبیت سازی انجام می شود. مالچ پاشی عمدتا برای جلوگیری از حرکت شن و ماسه است و برای مقابله با گرد و غبار نیز بیشتر اقدامات بیولوژیک از گذشته در دستور کار بوده است.

انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز