کلاهبرداری تحت پوشش سامانه سجام

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۱۰:۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۰۷۱۵۱۱
کلاهبرداری تحت پوشش سامانه سجام
رئیس پلیس فتا ناجا گفت: با اقدامات فنی و قضائی پلیس سایبری کشور، اعضاء باند کلاهبرداری که تحت عنوان سامانه سجام در کشور از متقاضیان کلاهبرداری می کردند، دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سردار وحید مجید اظهار داشت: ارجاع پرونده های متعدد کلاهبرداری به پلیس فتا در خصوص شکایت مال باختگان با ترفند جدید کلاهبرداری و تجزیه و تحلیل فنی پرونده های مرجوعه مشخص شد تمامی این افراد طی روزهای گذشته با مراجعه با سامانه سجام مورد سرقت اطلاعات کارت بانکی ( فیشینگ ) و برداشت غیر مجاز از حساب هایشان قرار گرفته اند .

او ادامه داد : با توجه به کثرت پرونده های قضائی و پیچیدگی شیوه و شگرد مجرمانه، موضوع در کارگروه ویژه پلیس فتا مطرح شد و اقدامات فنی و عملیاتی علیه مجرم یا مجرمان با استفاده از تیم کارشناسان فنی و با تجربه پلیس فتا آغاز شد .

رئیس پلیس فتا ناجا افزود: در این رابطه رد پای یکی از مجرمان در استان زنجان کشف شد و پلیس فتا استان با کنار هم قرار دادن سایر شواهد و سر نخ های موجود در پرونده مجرمان ضمن همکاری و هماهنگی مناسب با دادستان استان زنجان اقدام عملیاتی برای شناسایی و دستگیری سایر مجرمان و متهمان پرونده آغاز شد و در این رابطه 7 مجرم آقا و خانم در استان های مختلف مورد شناسایی قرار گرفتند و با انجام اقدامات تعقیب و مراقبت تمامی مجرمان به انضمام سر شاخه اصلی این باند شناسایی، دستگیر و باند مذکور متلاشی شد.

این مقام ارشد انتظامی بیان داشت: اعضای این تیم هفت نفره که دانش فنی بالایی در امور رایانه ای و فنی داشتند با ایجاد سایت جعلی کاملا مشابه با سامانه سجام و نیز اقدامات کاملا حرفه ای در بالا نگه داشتن سامانه جعلی مذکور در رنکینگ جست و جو گوگل در هنگام مراجعه متقاضیان به سامانه تقلبی و درگاه بانکی جعلی نسبت به برداشت غیر مجاز از حساب های مالی متقاضیان اقدام می کردند.

او خاطرنشان کرد: هنگام دستگیری مجرمان، بانک اطلاعاتی از 30 هزار حساب هموطنان و تعداد 3 دستگاه خودرو به انضمام 12 گوشی تلفن همراه و سه دستگاه لپ تاپ کشف شد .

سردار مجید تصریح کرد: با جمع بندی پرونده های قضائی مرجوعه به پلیس فتا کلاهبرداری از یک هزار و 400 نفر از متقاضیان با مبلغ بیش از 100 میلیارد ریال محرز است .

این مقام ارشد انتظامی از هموطنان خواست در صورت داشتن شکوائیه قضائی مشابه موارد گفته شده با مراجعه به پلیس فتا محل سکونت پیگیر امور قضائی خود باشند و همواره کلیه کاربران فضای مجازی در هنگام نیاز با مراجعه به سایت های مشابه به جهت امور ثبت نامی به منظور جلوگیری از حوادث مشابه ، حتما آدرس کامل را، خود یا به کمک افراد مطلع و مورد اطمینان در نوار آدرس URL  وارد کرده و هرگز برای دسترسی به سایت های مختلف از سامانه جست وجو گوگل استفاده نکنند .

رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد : عموم مردم می توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک، گزارشات خود را به آدرس سایت پلیس فتا Cyberpolice.ir  قسمت ثبت گزارشات مردمی جهت رسیدگی اطلاع دهند.

نظر شما