هفته ملی سلامت بانوان، با شعار "زنان در دوره کرونا" در کردستان برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۱۰:۳۱:۵۹
کد خبر: ۱۰۷۳۵۹۳
هفته ملی سلامت بانوان، با شعار زنان در دوره کرونا در کردستان برگزار می‌شود
معاون اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ویژه برنامه‌های هفته ملی سلامت بانوان ایران، از امروز با شعار "زنان در دوره کرونا" در کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابراهیم قادری، معاون اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیماری کووید19 که اصطلاحا با نام کرونا در ایران شهرت یافته یک عفونت ویروسی است که به بیماری همه‌گیر تبدیل شده و شرایط بحرانی را در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

او افزود: ۴۰ درصد ازمبتلایان دارای علایم خفیف و یا بدون علامت هستند و این امر اهمیت جلوگیری از انتقال بیماری از طریق خودمراقبتی را بیشتر نشان می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در شرایط کنونی زنان در نقش مادر، همسر و فرزند در کانون خانواده و در نقش فعال اجتماعی در جامعه و بازار کار پیشگامان و نقش‌آفرینان جدی و همیشگی خودمراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده و جامعه در پیشگیری از کووید19 هستند.

قادری در ادامه علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی‌های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در همه‌گیری فوق به افزایش وظایف و مسئولیت‌های زنان در دوره همه‌گیری در خانواده اشاره کرد و گفت: وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه، مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده و اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری‌ها و آسیب‌های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها  آسیب‌های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد.

او تصریح کرد: در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب،  ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه‌ هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه امسال هفته ملی سلامت بانوان با عنوان "زنان در دوره کرونا" در شرایطی برگزار می‌شود که با این همه‌گیری مواجه هستیم، ادامه داد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۰ درصد از کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا را زنان تشکیل می‌دهند.

قادری عنوان کرد: ما به این زنان مدیون هستیم و می‌بایست ابزار و خدمات مورد نیاز آنان، عدالت و برابری را که حق آنان است، در بیمارستان‌ها، خانه‌ها و جوامع به ایشان بدهیم.

وی اضافه کرد: اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، باید سلامتی و حقوق زنان را، برای رفاه حال خودشان ارتقا بخشیده و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: هفته سلامت زنان زمان مناسبی برای تقدیر از زحمات شبانه‌روزی این زنان است که با رویی گشاده، اراده‌ای آهنین، عزمی راسخ وقلبی مملو از مهربانی شبانه‌روز برای شکست این ویروس تلاش می‌کنند.

قادری ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایرانی، روزنگار هفته ملی سلامت بانوان را به شرح زیر اعلام کرد و افزود: پنجشنبه 24 مهر، با عنوان زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید 19، جمعه 25 مهر، پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان کووید 19،  شنبه 26 مهر، شیوه زندگی سالم  زنان و کووید 19 با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید19، یکشنبه 27مهر، سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه‌گیری کووید 19، دوشنبه 28 مهر،  زنان و سلامت روانی در همه‌گیری کووید 19 و سه‌شنبه 29 مهر با عنوان نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید19 و چهارشنبه 30 مهر با عنوان  پیشگیری از آسیب‌های شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید نام‌گذاری شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز