غذاهای معروف شهرهای ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۲۰:۴۲:۵۰
کد خبر: ۱۰۷۳۷۱۷
غذاهای معروف شهرهای ایران
تصور کنید به اندازه‌ وسعت شهرها و مکان‌های دیدنی و ناشناخته، غذاهای سنتی در شهرهای ایران وجود دارد که طعم آن، به آدم زندگی می‌بخشد. بدون تعارف برایتان بگویم، اگر در مکالمات‌تان، از مزه‌ انواع غذاهای فرانسوی، ایتالیایی، هندی، عربی و... که تجربه کرده‌اید یا می‌خواهید تجربه کنید، صحبت می‌کنید و آموزش پخت فلان غذای چینی را به دوست‌تان می‌دهید اما هنوز لذت چشیدن غذاهای سنتی و معروف ایران نصیب‌تان نشده، باید بگویم نصف عمرتان بر باد رفته است!

به گزارش روه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اگر به دنبال لیستی از غذاهای خوشمزه، معروف و سنتی ایران هستید و نمی‌دانید که چه بخورید، در این مقاله خواهید فهمید!

تبریز و کوفته‌هاش!

تست کردن غذاها را از معروف‌ترین، پرطرفدارترین و هچنین پر فوت و فن‌ترین غذای ایرانی آغاز می‌کنیم. این شما و این هم کوفته تبریزی!

شاید کوفته را بتوانید در هر نقطه‌ای از ایران و هرجایی که هستید میل کنید اما کوفته‌های تبریزی یک شیوه‌ درست کردن خاصی دارند، که کوفته‌های دیگر ندارند. به صورت کلی بگویم، برای آماده کردن کوفته، گوشت را در یک هاون سنگی می‌کوبند و بعد سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کنند. در انتها گردو و آلوخشک را داخل کوفته قرار می‌دهند و پس از تزئین با پیاز داغ و زرشک آماده سرو می‌شود. فوت کوزه‌گری این غذا در همان سبزیجات مخصوص و تعداد تخم‌مرغ استفاده شده برای جلوگیری از وا رفتن کوفته است. که طعم آن را فوق‌العاده می‌کند.

کوفته تبریزی

گیلان و باقلا قاتق!

میرزا قاتق ترش غذای جدیدی نیست! همه‌ شما شاید بخشی از آن را تجربه کرده باشید. همان میرزاقاسمی، باقلاقاتق و کباب ترش که از جمله غذاهای معروف گیلان است. نمی‌شود که شما به گیلان سفر کنید و کباب ترش را که در رب انار و ادویه غلتیده شده است، مزه نکنید. اگر به بادمجان حساسیت نداشته باشید، میرزا قاسمی که عطر بادمجان کباب شده از آن بلند می‌شود، می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای پیش غذا باشد. اگر برای ناهار باقلاقاتق را انتخاب کردید، آن را با ترشی و زیتون میل کنید.

باقالا قاتق گیلان

چهار محال و کباب بختیاری‌

اگر از طرفداران انواع و اقسام کباب‌های خوشمزه هستید، زمانی که از دیدن جاذبه‌های زیبای چهارمحال بختیاری فارغ شدید، خوردن یک کباب بختیاری خوشمزه، که به دست خود بختیاری‌ها پخته شده باشد‌، می‌تواند جان دوباره به شما دهد. البته برای خوردن کباب بختیاری لازم نیست تا چهارمحال و بختیاری بروید چرا که شهرهای زیادی طبق همان دستورالعمل، خوشمزه‌ترین کباب بختیاری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

کرمانشاه و کباب دنده‌اش

همه می‌دانند زادگاه کباب دنده کرمانشاه است (حتی اگر نمی‌دانستید، در حال حاضر دیگر می‌دانید!) دنده‌ گوسفندی که با مدل کرمانشاهی طبخ شود با کباب دنده در هیچ جای ایران نمی‌توان مقایسه کرد. اگر از دنده‌ کبابی صرف نظر کردید یا به رستورانی رفته‌اید که این غذا را تمام کرده بود، می‌توانید خورشت خلال بادام یا آش سورانه را تجربه کنید.

کباب دنده کرمانشاه

آذربایجان و کباب بناب‌اش

اگر از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، کباب بناب به مزاج‌تان بسیار سازگار است. کباب بناب همانند کباب کوبیده معمولی است اما در حجم و اندازه‌ بسیار بزرگ‌تر. اگر به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کردید، حتماً از کباب‌های بناب آن جا دلی از عزا در بیاورید. پشیمان نخواهید شد.

شیراز و کلم پلوهاش!

کلم پلو، مخاطب خاص خودش را دارد. این غذا که از کلم قمری و سبزی‌های مخصوص و گوشت چرخ کرده درست می‌شود، سرشار از مواد مغذی بوده و مخصوص شیرازی‌ها است. این غذا هم اگرچه در همه جا طبخ می‌شود، اما زادگاه آن شهر شیراز بوده است. این غذا یکی از غذاهای پرطرفدار گردشگران شیرازی است. برای میل کردن این غذا سالاد شیرازی را هم انتخاب کنید تا ترکیب فوق‌العاده‌ای را تست کنید. شیرازی پلو، یخنی نخود، لوبیا پلو، اشکنه، هویج پلو، کوفته هلو، قورمه به، شکر پلو از دیگر غذاهای معروف شیرازی است.

کلم پلو شیرازی

یزد و آش‌هاش!

اگر هوس خوردن آش در سرتان موج می‌زد سری به یزد بزنید. انواع و اقسام آش‌ها را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. آش انار که در طبخ آن گوشت هم استفاده می‌شود، آش کدو که برای افراد دیابتی بهترین غذا است، آش آبغوره، آش شولی که یکی از محبوب‌ترین آش‌های این شهر است. 

خورشت به‌آلو غذای دیگری از مردم خونگرم یزدی است. اگر از طرفداران خوردن غذای ملس هستید، حتماً به‌آلو را تجربه کنید. ترکیبی از آلو و به، به همراه شکر و آبلیمو و مغز ران و لپه، ادویه بوده و در آخر به رنگ گل‌بهی خوش‌رنگی در می‌آید.

قزوین و قیمه نثاراش!

این یک قیمه‌ معمولی نیست. اگر می‌خواهید از غذای مجلسی قزوینی‌ها که در مجالس عروسی‌شان طبخ می‌شود میل کنید، قیمه نثار را انتخاب کنید. قیمه نثار به جز لپه، همان مواد قیمه خودمان را دارد که موادی همچون زرشک، خلال بادام و پسته، شکر، زعفران و ادویه به آن اضافه می‌شود.

اصفهان و بریانی‌اش!

در کنار رود زاینده رود که قدم بر می‌دارید، پس از تماشای مکان‌های دیدنی این شهر زیبا، بوی بریانی مست‌تان می‌کند. خوردن ترکیب گوشت گوسفندی و جگر سفید به همراه ادویه‌های مخصوص، اتفاق‌های خوب روزتان را تکمیل می‌کند. بریانی از غذاهای سنتی نصف جهان است. ترکیب این غذای چرب و خوشمزه با دوغ تازه که عطر نعنایش به مشام می‌رسد و نون سنگک داغ، مزه‌ دلچسب‌اش را برای همیشه زیر زبان‌تان خواهد گذاشت.

بریانی اصفهان

خوزستان و قلیه ماهی‌هاش!

اگر به اهواز یا خوزستان سفر کردید، از فرصت بدست آمده استفاده کرده و غذاهای خاص این منطقه را بچشید. قلیه ماهی یکی از غذاهای معروف مردم خونگرم و مهمان‌نواز خوزستان است که همانطور که از اسمش پیداست، با ماهی و سبزیجات مخصوصی درست می‌شود که عطر خوشبوی آن اشتهای شما را برای چشیدن طعم بی‌نظیرش تحریک می‌کند. دال عدس، میگو پلو و رنگینک از دیگر غذاهای خوش طعم جنوب کشورمان است. البته امکان ندارد شما به اهواز بروید و بتوانید از فلافل‎های عربی نشین اهواز، غافل شوید.

مشهد و شیشلیک‌ها‌ش!

در مناطق شاندیز و ترقبه که قدم می‌گذارید، حتماً شیشلیک را امتحان کنید. بهترین و خوشمزه‌ترین شیشلیک‌های ایران، در همین نواحی ترقبه و شاندیز طبخ می‌شود. برای کیفیت شیشلیک دو نکته را باید در نظر داشته باشید که این دو نکته را مشهدی‌ها به خوبی رعایت کرده‌اند. نکته‌ اول اینکه گوشت شیشلیک تازه باشد (گوشت مانده که تا دلتان بخواهد در همین تهران خودمان پر است) و نکته‌ دیگر اینکه شیشلیک خشک نشده باشد و اصطلاحاً کمی آبدار از روی زغال برداشته باشند. جالب است بدانید شیش از کلمه‌ ترکی به نام سیخ گرفته شده است و شیشلیک هم همان گوشت کباب شده‌ به سیخ کشیده شده است.

شیلشلیگ مشهد

همدان و آبگوشت قورمه‌هاش

اگر به دنبال طعم متفاوتی از آبگوشت و قرمه سبزی هستید، حتماً آبگوشت قورمه را تجربه کنید. در اصل ترکیب آبگوشت و قورمه سبزی مزه‌ای متفاوت به وجود آورده است که به مزه مزه کردن این غذا می‌ارزد. البته اگر در همدان به دنبال غذاهای سنتی و معروف هستید، آش آماج هم گزینه‌ دیگری برای تست است. آش آماج علاوه بر موادی که در آش استفاده می‌شود، از نوعی خمیر نامنظم نیز در آن استفاده می‌شود که پس از خشک شدن روی حرارت، در آش از آن استفاده می‌کنند.

معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی

حالا اگر زمانی بخواهید از غذاهای اصیل ایرانی برای مهمان خارجی خود بگویید، کدام غذاها را نام می‌برید؟ از کوفته‌های تبریز می‌گویید یا کباب دنده‌های کرمانشاه؟ در ادامه اصیل‌ترین غذاهای ایرانی را معرفی کرده‌ایم. می‌توانید از آن برای اثبات خوش‌خوراک بودن ایرانی‌ها و همچنین آشپزی فوق العاده‌‌مان در مقابل مهمان خارجی‌تان استفاده کنید.

سلطان غذاهای اصیل ایرانی؛ قورمه‌سبزی

اگر در عمرتان یک قورمه سبزی خوشمزه خورده باشید حتماً تا آخر عمر مزه‌ خوب این غذا در زیر زبان‌تان خواهد ماند. یکی از محبوب‌ترین غذای اکثر ایرانی‌ها همین قورمه سبزی است. این غذا که از سبزی قورمه،گوشت خورشتی، لوبیا قرمز و لیموعمانی درست شده است، با برنج زعفرانی و سالاد شیرازی یا ماست به همراه پیاز، دلی را از عزا در می‌آورد. (تا اینجای ماجرا رسما اعلام گرسنگی می‌کنم)

قرمه سبزی

 

خورشت قیمه

قیمه هم مانند قورمه سبزی طرفداران زیادی دارد. این غذا از ترکیب گوشت خورشتی، لیمو عمانی، لپه و رب درست شده است که اگر جا بیفتد می‌توان برای تزیین روی آن از سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس خلال استفاده کرد. اگر بادمجان سرخ شده هم به آن اضافه کنید، قیمه بادمجان می‌شود. 

جان،جان، فسنجان

یک غذای مجلسی و پرطرفدار در بسیاری از مجالس رسمی و میهمانی است. این غذا از گردو، رب انار، گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی شده درست می‌شود. یک غذای گرم مزاج است که در قسمت‌های مختلف ایران با طعم‌های متفاوت میل می‌شود. در جایی ملس، در جایی شیرین و برخی هم ترش آن را میل می‌کنند. شما کدام طعم را بیشتر می‌پسندید؟ همان را برای میهمان خارجی‌تان آماده کنید. 

 

فسنجان

دیزی با نون سنگک

دیزی یا آبگوشت هم یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی‌ها است. آبگوشت یک غذای ساده و خوشمزه است که از عشایری‌ها به جا مانده است. نون سنگک تازه را در آب تیلیت کنید، با پیاز و ترشی و سبزی و گوشت کوبیده‌ خوشمزه‌اش در ظرف‌های سفالی فیروزه‌ای از میهمان خارجی‌تان پذیرایی کرده و از سنت و آداب و فرهنگ ایرانی‌ها برای او بگویید. 

زرشک پلو با مرغ

یک غذای مجلسی دیگر، مرغ است که با چاشنی مخصوص هر سرآشپزی طعم خاص خود را می‌گیرد. مرغ همراه با برنج زعفرانی و خلال بادام و پسته و زرشک، علاوه بر ترکیب رنگ اشتها آوری که دارد، بسیار لذیذ است. مخصوصاً اگر در طبخ آن کمی آب پرتقال هم اضافه شود.

جوجه و گوجه

یکی از مرسوم‌ترین غذاها به خصوص در تعطیلات در دل طبیعت، درست کردن جوجه روی زغال است که ایرانی‌ها استاد این کار هستند. جوجه باید آبدار باشد. این غذا در دو نوع با استخوان و بی‌استخوان درست می‌شود. جوجه را سیخ کرده و همراه با گوجه‌ کبابی میل کنید.

پیش از آن‌که از این همه تنوع غذا و ترکیب رنگ دل ضعفه بگیرید، بگویید شما کدام غذا را بیشتر از همه دوست دارید. ایرانی‌ها در غذا و خوراکی حجت را تمام کرده‌اند و مهارت‌شان در این زمینه واقعاً ستودنی است. انواع و اقسام غذا با ارزش غذایی بالا، می‌تواند عمر دوباره به شما ببخشد.

نظر شما