نگاهی به چالش‌هایی که ویروس وار شیوع پیدا می‌کنند؛

کی از همه بی غیرت تره؟!

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۴:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۵۷۹۵
کی از همه بی غیرت تره؟!
چالش‌های اینستاگرامی یک بخشی از تفریح و اوقات فراغت‌مان را تشکیل داده است و اکثرمان پیرو یک سلبریتی یا بلاگر انواع و اقسام چالش‌ها را انجام می‌دهیم تا هم سرگرم شویم و هم اینکه در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و دیده شویم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وقتی اینستاگرام خود را باز کنید گاهی اوقات با عده‌ای رو به رو می‌شوید که دست به عصا هستند و چهره پیری خود را به اشتراک گذاشتند. روز دیگر عکسی از خود را که درصدی شبیه سلبریتی‌های خارجی هستند را پُست یا استوری کرده‌اند یا اینکه عکس جدیدشان را در کنار تصویر 10 سال پیش خود را آپلود می کنند. گاهی افراد عکس هایی از خود می گذارند که نشان دهد اگر جنس مخالف بودند چه شکلی می‌شدند یا عکس کارت ملی خود را می‌گذارند. روزی زن و شوهرها می‌نشینند جلوی دوربین و به سوالات هم پاسخ می‌دهند، در بطری را با پا باز می‌کنند، عکس‌های کودکی خود را بازسازی می‌کنند، عکس بدون آرایش قرار می‌دهند، سطل آب یخ روی سر خودشان خالی می‌کنند و کارهایی از این قبیل که همه ما نظاره گر آنها بودیم و حتی شاید شرکت هم کرده باشیم. برخی از این چالش‌ها صرفا برای سرگرمی طراحی می‌شوند که اتفاقا در چندماه گذشته به دلیل خانه نشینی اجباری مردم، بسیار رواج پیدا کرد تا به نوعی بتوانند در روزهای قرنطینه‌ای خود را سرگرم کنند اما برخی از چالش‌ها پا فراتر گذاشته و یک ضدفرهنگ را ترویج می‌کنند و به اسم سرگرمی و خندیدن احترام و فرهنگ را از بین می‌برند که این سوال مطرح است  پشت چالش ها چه اتاق فکری وجود دارد؟

یک روز چالش راه می‌اندازند که دخترها و پسرها کنار مادر و پدرشان بنشینند و با دوست پسر یا دختر خود حرف بزنند و از واکنش آنها فیلم بگیرند و در صفحه شان به اشتراک بگذارند. یک روز دیگر می‌گویند خیلی طبیعی و عادی کنار پدر خود بنشینید و شروع به سیگار کشیدن کنید تا واکنش او را ببینید و یک روز دیگر پافراتر می‌گذارند و می‌گویند شلوار پدر یا مادر خود را پایین بکشید و از واکنش آنها فیلم بگیرید و با هشتگ زدن در پیچ خود پُست کنید.

چالش 1

این چالش‌ها فقط به اینجا ختم نمی‌شوند و انواع و اقسام بی حرمتی‌های دیگری هم هست که حتی نمی‌توان به زبان آورد اما این روزها توسط جوانان در حال انجام است و صفحات اینستاگرام پُر از اینگونه چالش‌هاست اما واقعا پشت پرده چالش‌های اینستاگرام چیست؟ چه نیرو و قدرتی فرهنگ ما را نشانه گرفته است و سعی دارد با این چالش‌ها آن را از بین ببرد؟

چالش‌های اینستاگرامی توسط اتاق فکر طراحی می‌شوند/سلبریتی‌ها و بلاگرهایی که چالش راه می‌اندازند تغذیه می‌شوند/آموزش و پرورش تعطیل است

علی انتظاری، مدیرگروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به اهداف راه انداختن این چالش‌ها گفت: ممکن است برخی از این چالش‌ها صرف تقلید از فرهنگ دیگر باشد و تنها جنبه سرگرمی و تفریح داشته باشد اما قطعا چالش‌هایی هم هستند که جریان‌هایی پشت آنها وجود دارد که سعی دارند ارزش‌های محوری جامعه ما را متزلزل کنند.

او افزود: این موضوع اصلا تازه نیست کمااینکه سالهاست در سینمای ما در حال رخ دادن است و چندین سال است که فیلم‌ها و سریال‌های ما به سمت ضدفرهنگ و از بین بردن غیرت ناموسی ساخته می‌شوند برای مثال در گذشته فیلم‌های مسعود کیمیایی نمونه بارز غیرت ایرانی و فرهنگ اصیل ایرانی بود اما هرچه جلوتر رفتیم این ارزش کم رنگ تر شد تا جایی که فیلم‌هایی ساخته می‌شود غیرت ناموسی و احترام را زیرسوال می‌برند.

انتظاری تصریح کرد: اتفاقاتی که در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در حال رخ دادن است، در فضای مجازی هم دنبال می‌شود درواقع هدف تنها یک چیز است آن هم از بین بردن فرهنگ ایرانی و ترویج ضد فرهنگ‌ها برای مثال اینکه چالش راه می‌اندازند شلوار پدر و مادر خود را پایین بکشید و فیلمش را پُست کنید علاوه بر از بین بردن فرهنگ، یک بی احترامی بزرگ به جایگاه پدر است که در ایران تا چندسال گذشته بسیار محترم شمارده می‌‌شده اما اکنون با وجود همین چالش‌ها روبه روز احترام‌ها بیشتر از بین می‌رود و ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شبیخون فرهنگی در ایران درحال رخ دادن است، گفت: اگر ارزش‌های محوری از یک فرهنگ بیرون کشیده شود دیگر باقی ارزش‌ها به راحتی از بین می‌رود و زوال فرهنگ یک جامعه فراهم می‌شود مانند اتفاقی که در آمریکا و اروپا افتاد و اکنون هم برای ایران در حال رخ دادن است بنابراین تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی محال نیست و کسانی که آن را انکار می‌کنند خودشان را به خواب زدند.

این جامعه شناس درمورد اهداف سلبریتی‌ها و بلاگرهایی که چالش‌ به راه می‌اندازند، گفت: بلاگرها و سلبریتی‌ها شعور معرفتی و دانش لازم را ندارند که بتوانند چنین چالش‌هایی راه بیندازند درواقع آنها از یک اتاق فکری تغذیه می‌شوند و به آنها گفته می‌شود در زمان معینی چه چالشی را ترند کنند آنها هم ابتدا خودشان آن عمل را انجام می‌دهند و سپس به فالوورهای خود می‌گویند شما هم انجام دهید و مارا تگ کنید اتفاقا ویدئوهایی که خیلی جذاب باشد را من هم در صفحه می‌گذارم.

او افزود: آن دسته از بلاگرها و سلبریتی‌هایی هم که اتاق فکر ندارند خودشان یک موضوعی که می‌دانند حساس است و واکنش جامعه را برمی‌انگیزد را تبدیل به چالش می‌کنند تا فالوور بیشتری جذب کنند، لایک بیشتری بگیرند و مطرح شوند و بتوانند در فضای مجازی تبدیل به فرد سرشناسی شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به راه‌هایی که از طریق آن می‌توان جوانان را از گرفتار شدن در این چالش‌ها نجات داد، گفت: تنها راه برای درگیر نشدن در این چالش‌ها آگاهی و سواد رسانه‌ای است که صدا و سیما باید دائما آن را به خانواده‌ها و جوانان آموزش دهد اما متاسفانه چنین آموزشی ارائه نمی‌شود و رسانه ملی هیچ توجه‌ای به این موضوع ندارد.

او افزود: اگر یک بچه ساک دستش بگیرد و راهی خیابان شود هزاران نفر جلوی او را می‌گیرند که کجا می‌روی؟ چرا می‌روی؟ پدر و مادرت کجاست؟ و... اما همین بچه وقتی گوشی دستش می‌گیرد پدر  و مادر از او سوال نمی‌پرسند که چه کار می‌کنی؟ در اینستاگرام چه صفحاتی را دنبال می‌کنی؟ آنها چه کسانی هستند و...  درصورتی که پدر و مادرها باید سواد رسانه‌ای داشته باشند که بتوانند کودکانشان را کنترل کنند تا دچار آسیب نشوند.

این جامعه شناس به نقش آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فقط در حد یک حرف بود و هیچ وقت تاثیری نداشت.

انتظاری اظهار کرد: آموزش و پرورش ما سالهاست به روز نشده و همچنان مطالب تکراری، به درد نخور و جدا از موضوع روز به بچه‌ها آموزش می‌دهد در صورتی که وقتی چنین موضوع جدی وجود دارد این وزارتخانه باید محتوای کتاب درسی خود را به روز و از معلمان و مشاوران جوان و آشنان به امور روز جامعه استفاده کند تا بچه‌های ما خودرهبری را آموزش ببینند و بتوانند خوب را از بد جدا کند.

آموزش و پرورش با کمبود 190 هزار معلم رو به روست/ لزوم حضور معلم‌های باسواد و آگاه به مسائل روز در مدارس/آموزش و پرورش ایران رتبه 12 در دنیا دارد

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش درگفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به چرایی ناکارآمدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: چندسال است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است اما متاسفانه زیرنظام‌های آن به نگارش در نیامده و باوجود تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز انجام نشده است و این یکی از دلایل عدم ناکارآمدی این سند در وزارتخانه مهم آموزش و پرورش است.

او افزود: از طرفی دیگر آموزش و پرورش در تعداد نیروی انسانی خود دچار مشکل است و ما در کمیسیون آموزش شدیدا درگیر این چالش هستیم تا برطرف شود.

فلاحی درمورد تعداد کمبود معلمان آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه حدود 190 هزار معلم کم دارد و در این چند سال اخیر به دلیل کوچک سازی دانشگاه فرهنگیان که ظلم بزرگی در حق او بود و جذب معلم از طریق ماده 128 مشکلات فراوانی از لحاظ نیروی انسانی برای آموزش و پرورش به وجود آورده است به گونه‌ای که کیفیت آن در دنیا به 12 رسیده و این نشان دهنده کاهش کیفیت آموزش در مدارس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر معلم‌ها در ارائه آموزش سواد رسانه‌ای بیان کرد: بنده معتقد هستم اگر معلم‌های باسواد و آگاه به مسائل روز جامعه در مدارس به کار گرفته شوند، قطعا میزان سواد رسانه‌ای دانش آموزان‌مان افزایش پیدا می‌کند و آنها آگاه می‌شوند چه چالش‌هایی را نباید اجرا کنند و از کدام چالش‌ها استقبال نکنند اما متاسفانه کمبود نیرو این امر را دچار خلل کرده است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیر بحث رفع خلا کمبود نیرو در آموزش و پرورش است و این موضوع را به وزیر گوشزد کردیم و توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگی و تربیتی دارد تا جلوی آسیب‌های اجتماعی گرفته شود و سواد رسانه‌ای افزایش و نحوه استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان ارائه شود.

فلاحی با اشاره به تغییر محتوای کتب درسی اظهار کرد: محتوای کتب درسی باید تغییر کند و مسائل روز و مبتلابه جامعه را شامل شود، امیدوارم امسال این تغییر رخ دهد و کمیسیون آموزش و آموزش و پرورش به جمع بندی در این خصوص برسند.

اختلال شخصیت ره‌آورد چالش‌های فضای مجازی/از هر چالشی استقبال نکنید

روانشناسان معتقدند که هم افزایی عوامل ژنتیکی و محیطی و به‌ویژه تعاملات ابتدایی با مراقبان در سال‌های اول زندگی ساختار اصلی شخصیت ما را شکل می‌دهند. الگو‌های شخصیتی افکار، احساسات، رفتار و روابط بین‌فردی ما را عمیقاً متأثر می‌کنند. زمانی‌که این الگو‌های تفکر به‌صورت سخت، شدید و تحریف شده درآیند، سبب می‌شود مشکلاتی در کنترل رفتار به‌وجود آید و با ایجاد مشکلات بین‌فردی، باعث افت کارکرد شوند، اینجا می‌توان سخن از اختلال شخصیت به میان آورد بنابراین اگر حواسمان به کارهایی که در اینستاگرام انجام می‌دهیم، نباشد و بدون اینکه فکر کنیم در هر چالشی  شرکت کنیم و صرف شوخی و خنده و بدون آگاهی هر بی حرمتی را انجام دهیم، قطعا در کنترل رفتار و شخصیت ما نیز تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است به اختلال شخصیت دچار شویم.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز