گزارش هفته؛

شبکه شاد نیازمند واکاوی‌های بیشتر

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۴:۴۵:۲۸
کد خبر: ۱۰۷۷۸۴۹
شبکه شاد نیازمند واکاوی‌های بیشتر
در سال تحصیلی جاری شبکه شاد با امکانات مجهزتر وارد عرصه آموزش شده است، اما همچنان این شبکه توان ارائه خدمات مناسب به دانش آموزان را ندارد و معلمان نیز به‌رغم ارائه اینترنت رایگان به آموزش، این فضا را ناکافی می‌دانند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع کرونا زیست بوم جدید را برای افراد در مشاغل مختلف به‌دنبال داشته است. در این میان آموزش‌های مجازی جای خود را باز کرد. این در حالی است که قبل از شیوع کرونا ورود به این سبک آموزش و ارتقای این شیوع از سوی کادر آموزش دشوار و دور از دسترس به نظر می رسید. آموزش‌های مجازی در دنیا مدرن امروز از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است، اما همین شمیر دو لبه از نارسایی‌های متعدد برخودار است.

در ماه‌های پایانی سال 98 به‌دلیل شیوع کرونا، مدارس و دیگر اماکن آموزشی تعطیل و از راه دور به فعالیت پرداختند. فعالیت شبکه شاد یکی از اقدامات مناسب از سوی وزارت آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود اما همین مقوله با نارسایی‌های متعدد همراه بود، چون کادر آموزش آن‌طور که باید از تجهیزات مناسب برخوردار نبوده و شیوه های آموزش از راه دور نیز برای آنها و دانش‌آموزان چندان ملموس نبود.

شبکه‌ای ناتوان در امر آموزش

در اردیبهشت سالجاری مهدی شرفی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت استفاده دانش آموزان از شبکه شاد بر این باور بود که دانش‌آموزان از این نرم‌افزار رضایت کامل دارند. در برخی مواقع نیز به‌دلیل عدم اتصال به اینترنت دانش‌آموزان در دسترسی به این نرم افزار موفق نبودند.

 به گفته شرفی دانش آموزانی که به هر دلیل در اتصال به اینترنت موفق نبودند، می‌توانند از برنامه‌های تلویزیون استفاده کنند. این اظهارات در حالی مطرح شد که اغلب معلمان  و دانش آموزان در اتصال به شبکه شاد و بارگذاری مطالب مشکلات متعدد را تجربه کردند. از سوی دیگر این شبکه به‌دلیل نبود امکانات مناسب باز هم  صحت آزمون آخر سال را تایید نمی‌کرد. در آن شرایط دانش‌آموزان و معلمان مجبور به کوچ در محیط‌های دیگر فضای مجازی بودند.

آموزش های نصفه و نیمه در شبکه شاد

بازگشایی مدارس همزمان با رونمایی از شاد دو بود. در روزهای اخیر نیز محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفته است که شبکه شاد در حال ارتقا و به‌روزآوری است، به نحوی که برنامه‌های آموزشی شبکه شاد و تلویزیون یکسان باشد تا اگر دانش‌آموزی دسترسی به ابزار هوشمند یا اینترنت نداشت، از آموزش محروم نشود. بر اساس بررسی‌های انجام شده ساعت حضور دانش آموزان در شبکه شاد 35 دقیقه است. در این ساعت معلم با 4 دانش‌آموز سر کلاس و 6 دانش‌آموز در فضای مجازی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. هر چند این شرایط در تنزل کیفیت آموزش تاثیرگذار است.

آموزش‌های ناکافی در شبکه شاد

 به باور اغلب معلمان اختصاص 35 دقیقه برای بعضی از دروس به‌ویژه ریاضی در شبکه شاد اندک است. در این شبکه صبح‌ها به‌دلیل هجوم کاربران ارسال فایل‌ها به‌شکل مناسب انجام نمی‌شود. برای مثال در این شرایط امکان بارگذاری صوت نیز وجود ندارد. قبل‌تر هم نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش‌وپرورش درباره روند آموزش در شبکه شاد گفته بود این شبکه قابلیت‌های متعدد دارد، اما اینترنت پوشش‌دهی مناسب ندارد. مدارس خاص امکانات شاد را دارند اما به قدری سرعت اینترنت کند است که امکان استفاده از آن وجود ندارد. برای مثال امکان حضور و غیاب،  انجام تکالیف و ... در شبکه شاد وجود دارد، اما سرعت اینترنت پاسخگوی دانش‌آموزان نیست.

دانش‌آموزان مناطق محروم با مشکلات متعدد آموزشی مواجه هستند

آموزش‌های آنلاین در سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شد که سه میلیون و  200 دانش‌آموز محروم از آموزش‌های مجازی به‌دلیل نداشتن دستگاه‌های هوشمند از آموزش‌ها محروم ماندند. هرچند سیستم آموزش کشور شبکه آموزش یا بسته‌های آموزشی را در اختیار این افراد قرار داده‌ است. هرچند این امکانات برای نوآموزانی که امسال قرار است به صورت اولیه تحت آموزش قرار بگیرند کافی نیست و این مقوله نگرانی والدین را به‌دنبال دارد.

مسئولان آموزش هم بر این باورند که هیچ یک از دانش‌آموزان چه در مناطق محروم و چه اتباع بیگانه از روند آموزش بازنمانده‌اند، چون به‌دلیل اختصاص بسته‌های آموزشی می‌توان روند آموزش‌ها را مهار کرد. این اظهارات در حالی مطرح است که در کشور نه تنها برخی از دانش‌آموزان ساکن در شهرها ناتوان در استفاده از شبکه شاد به‌دلایل مختلف از جمله نبود تجهیزات هوشمند و اینترنت مناسب هستند بلکه در مناطق محروم و  برای اتباع بیگانه هم این کاستی‌ها دو چندان است.

با وجود اینکه غلامرضا کریمی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بر این باور است 30هزار ابزار برای دانش‌‌آموزان اتباع خارجی که به شاد دسترسی ندارند، فراهم شده است. هرچند همچنان مشکلات متعدد در دسترسی به خدمات آموزشی برای دانش‌آموزان اتباع خارجی و مناطق محروم ملموس است.  در این شرایط به دلیل نبود تجهیزات مناسب برای این افراد توصیه می‌شود از دیگر شیوه‌های آموزشی برای این افراد استفاده شود. در روزهای اخیر هم رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدای آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفته بود آموزش‌وپرورش چند بستر برای ارائه آموزش‌ ایجاد کرده است. اینکه دانش‌آموز تبلت نداشته باشد توجیهی در بازماندنش از روند آموزش نیست، بلکه بارها تاکید شده که دانش‌آموزان باید از طریق صداو‌سیما خدمات آموزش را دریافت کنند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز