نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی:

ظرفیت بالای چابهار در انرژی خورشیدی نادیده گرفته شده است/ بخش خصوصی باید وارد توسعه گردشگری این منطقه شود/سمن‌های جوانان زیبایی‌های چابهار را به خوبی نشان دادند

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۰۵:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۷۸۲۵۵
ظرفیت بالای چابهار در انرژی خورشیدی نادیده گرفته شده است/ بخش خصوصی باید وارد توسعه گردشگری این منطقه شود/سمن‌های جوانان زیبایی‌های چابهار را به خوبی نشان دادند
معین الدین سعیدی گفت: منطقه چابهار از لحاظ انرژی خورشیدی بسیار غنی است اما متاسفانه تاکنون استفاده‌ چندانی از آن نشده است تا بتوان از این نیروی طبیعی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چابهار جزء بی نظیرترین و بکرترین مناطق گردشگری ایران و جهان محسوب می‌شود که گردشگران با سفر به این بندر زیبا و کم نظیر می‌توانند از 700 اثر طبیعی، تفریحی و تاریخی دیدن کنند اما باوجود اینکه تمام زیبایی های جهان به صورت یکجا در این شهر وجود دارد، آنطور که باید توجه نشده و از لحاظ گردشگری مورد غفلت قرار گرفته است. جدا از حوزه گردشگری؛ توانایی طبیعی این منطقه برای تولید برق قابل توجه است که متاسفانه بازهم مورد بی مهری قرار گرفته و همواره این منطقه به لحاظ  استفاده از انرژی‌های طبیعی، مناطق بکر گردشگری و... مغفول واقع شده است.

تاکنون استفاده چندانی از انرژی خورشیدی در چابهار نشده است/استفاده از انرژی‌های طبیعی در دستورکار فراکسیون محیط زیست قرار نگرفته است

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به توانایی و ظرفیت این منطقه در حوزه انرژی خورشیدی گفت: از آنجایی که شمال استان سیستان و بلوچستان بادخیز است، در حوزه بادها ظرفیت بسیار بالایی دارد که اکنون با استفاده از توربین‌هایی که نصب شده است انرژی باد را تبدیل به برق می‌کنند و خوشبختانه روی این موضوع کار شده است تا از این انرژی طبیعی استفاده شود.

او افزود: جنوب سیستان و بلوچستان یعنی همان منطقه چابهار از لحاظ انرژی خورشیدی بسیار غنی است اما متاسفانه تاکنون استفاده‌ چندانی از آن نشده است تا بتوان از این نیروی طبیعی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

سعیدی تصریح کرد: تاکنون فراکسیون محیط زیست به این مسئله ورود پیدا نکرده است اما حتما در دستور کار خود قرار خواهیم داد تا روی این موضوع تحقیق و بررسی انجام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد موضوعات در دستورکار فراکسیون محیط زیست گفت: درحال حاضر موضوعاتی چون صید ترال، آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، وقف کوه دماوند و لایحه حمایت از حقوق محیط بانان در دستور کار این فراکسیون قرار دارد تا انشالله پس از پایان دادن به این موضوعات بحث‌های جدیدی درخصوص استفاده از انرژی‌های طبیعی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

برخی مواقع انجام دادن مالچ پاشی غیرقابل اجتناب است

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت مالچ پاشی در عین تخصیص بودجه، گفت: بنده اطلاعات دقیقی درمورد اختصاص یافتن بودجه به مالچ پاشی ندارم اما مشخص است که مالچ پاشی تبعات زیست محیطی فراوانی دارد درحالی که در برخی از حوزه‌ها انجام دادن آن اجتناب ناپذیر است و به لحاظ علمی تاکنون با قطعیت گفته نشده که اصلا نباید انجام شود به همین دلیل برخی مواقع راه دیگری نیست و باید مالچ پاشی را انجام داد البته این درحالیست که اثرات زیست محیطی به همراه دارد.

او افزود: به اعتقاد بنده باید درمورد این موضوع جلسات کارشناسی برگزار شود و تحقیقات کامل تری انجام داد.

توسعه گردشگری مشکلات اشتغال و اقتصادی مردم منطقه را از بین می‌برد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد ظرفیت‌های گردشگری منطقه چابهار گفت: در بحث طرح توسعه منطقه ساحلی مکران که مقام معظم رهبری هم تاکید ویژه دارند، صنعت گردشگری بسیار تاثیرگذار است به گونه‌ای که زیبایی بی بدیلی که در این منطقه وجود دارد، می‌تواند توریست‌های فراوانی را به خود جذب کند.

او افزود: گاهی اوقات طرح‌های توسعه‌ای با مناسبات اجتماعی و محله‌ای تناسب ندارند به همین دلیل در اجرا شکست می‌خورند اما این گونه طرح‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های توریستی همخوانی کاملی با مناسبات محلی دارند یعنی اگر از ظرفیت‌های گردشگری محلی منطقه چابهار استفاده شود، هم در سطح کلان و اقتصاد ملی تاثیرگذار است هم بر اشتغال زایی و کسب درآمد برای مردم منطقه تاثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به چند دلیل از ظرفیت‌های گردشگری منطقه چابهار استفاده نشده و ناشناخته مانده است که یکی از آنها، عدم بسترسازی و ساخت زیرساخت‌ها توسط دولت است.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایلی که برخی از کشورها در حوزه گردشگری بسیار موفق هستند، این بوده که بخش خصوصی وارد شده و بسیاری از امور را به دست گرفته است در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است که یکی از دلایل آن عدم بستر مناسب برای ورود بخش خصوصی است به همین دلیل در اولین مرحله ما باید بستر لازم را فراهم کرده و سپس از بخش خصوصی بخواهیم ورود کند تا به گردشگری رونق دهد. پیرو آن مشکلات اشتغال و اقتصاد مردم ساکن در این منطقه هم برطرف شود.

سمن‌های جوانان باعث شدند زیبایی‌های چابهار به درستی منعکس شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی به نقش مثبت سمن‌های جوانان در رونق گردشگری اشاره کرد و گفت: جدا از اینکه دولت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مناطق آزاد باید در توسعه گردشگری ورود پیدا کنند و بیش از اینها فعال باشند، خوشبختانه در چند سال اخیر سمن‌های جوانان فعال در حوزه گردشگری به این امر مهم ورود پیدا کردند و باعث شدند واقعیت و زیبایی‌های بکر و دست نخورده این منطقه به مردم نشان داده شود و مردم را ترغیب به دیدن این زیبایی ها کنند که امیدوار هستم فعالیت این جوانان روز به روز افزایش پیدا کند تا منطقه چابهار آنطور که حقش است دیده شود و از ظرفیت‌های بی بدیل آن استفاده شود.

//انتهای پیام: 6

نظر شما