رای اعضای شورای شهر تصویب شد:

عرضه سهام شهروند و همشهری در بورس

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۴:۵۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۸۱۳۶۲
عرضه سهام شهروند و همشهری در بورس
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهل و ششمین جلسه شورای شهر مصوب کردند بخشی از سهام شهروند و همشهری در قالب سهام‌های بورسی واگذار شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دستور چهارم جلسه امروز شورا بررسی لایحه شهردار در خصوص «برنامه عملیاتی اقدام زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» بود. یک فوریت لایحه در دویست و سی و هشتمین جلسه شورا در تاریخ یک مهر 99 به تصویب رسیده بود.

در ابتدای جلسه بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر درباره لایحه شهرداری گفت: دقیقا یکسال پیش تصویب کردیم که شهرداری تهران برنامه عملیاتی برای واگذاری شرکت‌ها تدوین کند.

او افزود: در اواخر شهریور شهرداری تهران لایحه برنامه عملیاتی عرضه سهام دو شرکت شهروند و همشهری در بازار سرمایه را ارسال کرد. کمیسیون برنامه و بودجه به سرعت، زمانی که درباره یک فوریت لایحه بحث می‌شد، تشکیل جلسه داد.

آروین اضافه کرد: کمیسیون برنامه و بودجه گزارش آماده کرد. ما با کلیات لایحه موافقیم و معتقدیم اقدامات هرچه زودتر می‌تواند آغاز شود. اما تغییرات جزئی در لایحه ایجاد کردیم.

به گفته آروین این تغییرات در میزان سهام قابل واگذاری، اعضای هیات واگذاری و مسائلی از این دست بود.

او توضیحاتی هم درباره ماده چهار لایحه پیشنهادی شهرداری داد و گفت: شورا مصوبه‌ای داشت که شهرداری موظف است شرکت‌های قابل واگذاری را تعیین تکلیف کند. شهرداری تهران مصوبه را کامل اجرا نکرده بود. در ماده چهار مجددا تصویب کردیم شهرداری تهران باید در ظرف زمانی مشخص شده، این کار را انجام دهد و همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری دارند و بیش از 33 درصد سهام آنها در مالکیت شهرداری است را در قالب لایحه به شورا بیاورد تا ما متوجه بشویم چه تعدادی شرکت باقی مانده است.

آروین گفت: بسیاری از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در فرآیندی غیر شفاف بود. شورا بورس را به‌عنوان شفاف‌ترین مکان واگذاری انتخاب کرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز در ادامه به ارجاع لایحه شهرداری به دو کمیسیون مشترک اشاره کرد.

او افزود: متاسفانه همکاران این کمیسیون‌های مشترک را شکل ندادند، ولی شهرداری اصرار داشت که تکلیف روشن شود. در هیات رئیسه وقتی کمیسیون مشترک برای موضوعی شکل می‌گیرد، برای تصمیم‌گیری نهایی به امضای دو کمیسیون نیاز داریم اما چون شهرداری اصرار داشت تکلیف واگذاری روشن شود و این جلسات تشکیل نشده بود، با کمیسیون‌ها صحبت کردم و در متنی که فرستادند، دیدم که خلاف نظری هم نیست و اختلافات بسیار کم است.

در ادامه او از کمیسیون‌ها خواست درباره گزارش ارائه شده توسط خانم آروین نظارت خود را اعلام کنند. 

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این رابطه گفت: نظرات ما تقریبا با نظرات کمیسیون برنامه و بودجه منطبق است. 

محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز عنوان کرد: در خصوص ارجاع لایحه شهرداری، پس از برگزاری جلسات کارشناسی با مدیران موسسه همشهری و مشورت با کارشناسان مرتبط، نظر کمیسیون موافقت با لایحه، منوط به برخی اصلاحات در مفاد آن است.

پیشنهادات او برای تغییرات، عرضه سهام تا سقف 25 درصد، اضافه شدن دو نفر کارشناس خبره بازار سرمایه به انتخاب شورا به هیات واگذاری، همچنین اضافه شدن رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه به هیات واگذاری موسسه همشهری و تعیین سقف خرید برای عرضه سهام بلوکی همشهری در راستای جلوگیری از انحصار بود.

حق شناس افزود: شهرداری تهران موظف است درآمدهای حاصل از فروش سهام شهروند و همشهری را صرف پروژه‌های عمرانی کند.

شهرداری بقیه شرکت‌ها را واگذار کند

حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: بارها با هر گونه برون سپاری مخالفت کردم. معتقدم وقتی سیستمی نیروی انسانی فراوان دارد، منطقی نیست توامان فعالیت خود را برون‌سپاری کند.

او افزود: این تنها جلوه‌ای از برون سپاری است که شاید نتوانم خیلی با آن مخالفت کنم. در شرایط فعلی ورود به بازار بورس از جنبه‌های مختلف می‌تواند کمک کند. شورا همان‌طور که امروز این گام خوبی را بر می‌دارد، دست به دست هم بدهیم، شهرداری درباره بقیه مجموعه‌ها این اقدام را رقم بزند. تا بتوانیم به مجموعه‌ای مثل همشهری که وجودش برای ما حیاتی است و مشکلات مالی دارد، کمک کنیم و مشکلات آن را مرتفع کنید.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورا نیز با کلیات طرح ارائه شده از سوی شهرداری به چند دلیل مشخص موافق بود.

او گفت: با این واگذاری موافقم به دلیل اینکه شفافیت و سلامت اقتصادی را به این دو شرکت بر می‌گرداند. فرصتی می‌شود برای اینکه دیگر شرکت‌های ما در این عرصه حضور یابند.

نژاد بهرام عنوان کرد: سازمان بورس ظرفیتی است که در آن می‌توانیم بسیاری از هزینه‌های مورد نیاز برای سایر پروژه‌ها را تامین کنیم و آنها را در قالب سهامدار بورسی به بازار دوم بورس هدایت کنیم. 

شورا صلاحیت قانون‌گذاری در بورس ندارد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در واکنش به پیشنهادی مبنی بر تعیین سقف پنج درصد برای واگذاری سهام بلوکی روزنامه همشهری گفت: بر اساس قانون بالادستی، موظفیم 40 درصد سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌ شهرداری را نگه داریم.   شورا صلاحیت قانون‌گذاری در بورس ندارد. 

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا در جریان رسیدگی به لایحه شهردار در خصوص «برنامه عملیاتی اقدام زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه» اظهار کرد: بر اساس قانون تجارت چنانچه 66.5 درصد سهام یک شرکت متعلق به شهرداری باشد، شهرداری اجازه دارد مجمع عمومی به‌طور فوق‌العاده برگزار کند و  تغییر اساسنامه بدهد و اگر 62 درصد سهام متعلق به شهرداری باشد، نمی‌تواند. 

او افزود: در حال حاضر نظرات دو کمیسیون به هم نزدیک است. تفاوتی بین واگذاری 25 درصد و 30 درصد و حتی 33 درصد سهام نیست. ما با این مصوبه به شهردای احازه می‌دهیم مقداری سهام عرض کند. تقاضا کننده معیارهای سفت و سخت دارد. بازار بورس منتظر ما نیست. 25 درصد تا 33 درصد فرقی نمی‌کند. نباید واگذاری سهام را به مرز 34 درصد برسانیم که منظور شما حاصل شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به پیشنهادی مبنی بر تعیین سقف پنج درصد برای واگذاری سهام بلوکی روزنامه همشهری گفت: بر اساس قانون بالادستی، موظفیم 40 درصد سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌ شهرداری را نگه داریم.   شورا صلاحیت قانون‌گذاری در بورس ندارد. ما با این مصوبه به مردم اجازه می‌دهیم در مجموعه‌های واگذار شده مشارکت کنند. این پیشنهاد گر رای بیاورد تمام موارد قبلی که تصویب کردید که روحش آزادسازی و رقابت است از بین می‌رود. لذا کمیسیون این موضوع مخالف است.

تمام منابع مالی شهرداری به خزانه مشترک واریز می‌شود

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا در جلسه امروز شورا و در واکنش به پیشنهادات سه تن از اعضای شورا برای ایجاد تغییراتی در لایحه واگذاری سهام شهروند و روزنامه همشهری درباره منابع حاصل از واگذاری، اعلام کرد: کمیسیون به سه دلیل با پیشنهاد سه بزرگوار مخالف است.  دلیل اول، این پیشنهادات کل پیوستگی موضوعی طرح و لایحه ارائه شده شهرداری را به هم می‌زند.

رسولی ادامه داد: دلیل دوم، این لایحه سرآغازی است برای اینکه همشهری توسط بخش خصوصی جان بگیرد. پیام این پیشنهاد این است که دوباره و باز شهرداری در این قضیه تزریق اعتبار می‌کند. نکته سوم، در مصوبات قبلی و اسناد بالادستی هر ریالی از هر منبعی از شهرداری به‌دست بیاید، باید به خزانه مشترک واریز شود.

همشهری تنها رسانه پذیرفته شده در بورس

عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در صحن شورا بیان کرد: باید اگر سهامی از همشهری به فروش می‌رسد، خود شرکت این امکان را داشته باشد با توجه به محدودیت منابع از آن برای برنامه‌های تغییرات خود استفاده کرده و سرمایه‌گذاری کند.

او افزود: تمام رسانه‌ها مترصد این هستند که در بورس حضور یابند. حتی روزنامه‌های بزرگ مثل دنیای اقتصاد از طرف بورس مورد استقبال قرار نگرفتند. اما هم فرا بورس و هم بورس، اظهار تمایل کردند همشهری به‌عنوان اولین روزنامه کشور وارد بورس شود تا شاخص‌گذاری جدید از طریق همشهری انجام شود.

او تاکید کرد: نباید منابع حاصله صرف از فروش سهام همشهری صرف بدهی‌های شهرداری شود. 

کلیات گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره عرضه سهام همشهری به رای گذاشته شد که با 14 موافق به تصویب رسید.

درصد عرضه به خاطر مصلحت‌ها تغییر می‌کند

پس از تصویب کلیات لایحه واگذاری سهام همشهری ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد که بهتر است حداکثر 25 درصد سهام همشهری واگذار شود.

محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با این پیشنهاد گفت: دوستان مشاور انتخاب می‌کنند. مرتبا مراودات با بورس دارند. 

او اضافه کرد: ممکن است دریک جایی برای کشف قیمت 5 درصد سهام را بیاورند. در شستا به خاطر مصلحت‌هایی، درصد عرضه سهام تغییر کرد.

میرلوحی افزود: ما وقتی هیات واگذاری انتخاب کردیم، گفتیم فرآیند که انجام می‌شود را نظارت کنند. بنا به مصلحت ممکن است شهرند را برای کشف قیمت 5 درصد بدهند و 15 درصد سهام همشهری را عرضه کنند.

او بیان کرد: اینها مسایل فنی دارد. ما نمی‌توانیم معلوم کنیم. اگر این کار را انجام دهیم، دست هیات واگذاری را بسته‌ایم. باید هیات واگذاری منعطف، قوی و روز آمد داشته باشیم که با کارهایی که می‌کند به نقطه مناسب برسد.

رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: ما فعلا می‌خواهیم به بحث کرسی مدیریتی دوستان متعرض نشوند.

هوشنگ عمرانی کلوچه مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمان‌های شهرداری تهران در پاسخ به مسایل مطرح شده در صحن بیان کرد: بر اساس اصلاحیه ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، به اجبار شرکت‌های شهرداری به‌جز دو موردی که توسط شورای رقابت استثنا شده است، تا سقف 60 درصد باید واگذار شود. شهرداری فقط 40 درصد سهام خود را می‌تواند حفظ کند.

او گفت: درباره عرضه اولیه در بورس و فرابورس یکسری قوانینی خودشان دارند که با توجه به تعداد سهام و ارزش شرکت، معمولا بورس یا فرابورس می‌خواهد عرضه اولیه بیشتر باشد و این طرف باید سعی کند، کمتر عرضه کند. 

عمرانی بیان کرد: شما برای واگذاری سهام شهروند و همشهری یک هیات واگذاری قائل شده‌اید. یک جو علق هم برای هیات واگذاری قائل شوید. هرچقدر هیات واگذاری زورش برسد، جلوی بازار سرمایه را می‌گیرد. اینکه تصویب کنیم سهام را چگونه عرضه کنیم، منجر به مصوبه‌ای می‌شود که اجرایی نخواهد شد و در این میان و مجری مقصر می‌شود.

پس از خاتمه سخنان نماینده شهرداری پیشنهاد ناهید خداکرمی برای تغییر سقف واگذاری سهام همشهری از 30 درصد به 25 درصد به رای گذاشته شد که رای نیاورد.

به رای گذاشتن کلیات لایحه شهرداری

پس از اعلام نظرات اعضای شورا درباره لایحه شهرداری، کلیات این لایحه به رای گذاشته شد.

کل ماده یک در ارتباط با واگذاری سهام شهروند و همشهری با 14 رای به تصویب رسید.

ماده دو  مربوط به آماده سازی و زمان بندی اجرایی و تعیین فرایند واگذاری سهام ، بدون مخالف و موافق به رای گذاشته شد و با 14 موافق رای آورد.

ماده سه درباره ترکیب اعضای هیات مدیره و تبصره آن به رای گذاشته شد و در جریان رای‌گیری برای این ماده، پیشنهاد حق‌شناس برای تغییر ترکیب هیات واگذاری و اضافه شدن دو کارشناس خبره به این ترکیب هم به رای گذاشته شد. 

رای‌گیری برای پیشنهاد دکتر حق شناس در مورد ماده سه و افزایش تعداد کارشناسان خبره به دو نفر انجام شد که با 14 موافق به تصویب رسید. سپس کلیات ماده سه با اصلاحات انجام شده و تبصره‌اش هم به رای گذاشته شد و با 14 موافق به تصویب رسید.

در ادامه رای‌گیری درباره ماده چهار لایحه شهرداری انجام شد. خداکرمی در مخالفت با این ماده گفت: از آنجا که جلسه تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام همشهری و شهروند است، ماده چهار موضوعیتی ندارد اما دیگر اعضا بر این باور بودند که ماده چهار برای تاکید بر مصوبه شورا درباره واگذاری تمام شرکت‌‌های وابسته به شهرداری است. پس از اعلام نظر اعضا، رای‌گیری برای پیشنهاد خانم خداکرمی درباره حذف ماده 4 انجام شد که به تصویب نرسید. کلیات ماده چهار با اصلاحات آن در بحث زمان‌بندی نیز با 10 موافق به تصویب رسید.

ماده پنج که به تامین منابع مالی شرکت وارد شده در جهت توسعه شرکت از طریق افزایش سهام تامین کنند نیز  با 13 رای موافق به تصویب رسید و ماده شش که به ایجاد بستر حضور پرسنل شرکت مذکور در بورس برای خرید سهام فراهم شود  نیز پس از ارائه پیشنهادات و سخنان مخالف و موافق، به رای گذاشته شد و با 14 رای موافق به تصویب رسید.

پس از رای‌گیری درباره ماده 6 باز هم بحث‌هایی درباره اهمیت و چگونگی واگذاری سهام همشهری مطرح شد و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر، این روزنامه را زمینه‌ساز به‌وجود آمدن روزنامه‌نگاری نوین در ایران دانست. 

او افزود: این موسسه به روز نیست و از امکانات جدید بهره نمی‌برد. ظرفیت این را دارد که در فراز ملی و فراملی عمل کند به شرط اینکه سرمایه داشته باشد.

او بیان کرد: یک وقتی آگهی‌های همشهری اقتصاد خرد پایتخت را مدیریت می‌کرد اما در حال حاضر از شرکت‌هایی که در فضای مجازی فعال بودند، عقب مانده است.

او تاکید کرد: باید منابع حاصل از فروش سهام همشهری صرف ارتقای کیفی و توسعه برنامه‌های این مجموعه شود.

در ادامه پیشنهاد مسجد جامعی و حق شناس درباره همشهری و منابع درآمدی حاصل از آن به رای گذاشته شد که با 10 مخالف به تصویب نرسید.

ماده هفت لایحه شهرداری هم درباره جدول زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها بود که با 13 رای موافق به تصویب رسید

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز