منابع اصلی و طبیعی ویتامین D را بشناسید

۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۱۶:۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۲۱۹۴
منابع اصلی و طبیعی ویتامین D را بشناسید
ویتامین D بیشتر در زرده‌ تخم‌مرغ، روغن‌ زیتون، روغن‌ کبد‌‌‌ ماهی، روغن‌ نارگیل، کره، خرما یافت می‌شود. یکی از بهترین منابع اخذ ویتامین D همان تابش نور آفتاب است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بدن انسان در پاسخ به مواجهه با نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند. نور خورشید تنها منبع ویتامین D نیست و برخی غذاها و مکمل‌ها نیز میزان آن را در بدن افزایش می‌دهند.

انگبین‌ها، سرشار از ویتامین D

همه انگبین‌ها اعم از شیر‌خشت، ترنجبین و بید‌خشت و … دارای ویتامین‌های لازم برای بدن به خصوص ویتامین دی هستند. انگبین‌ها با این‌که شیرینی فراوانی دارند، نه تنها برای دندان‌ها مضر نیستند بلکه از کرم‌خوردگی و پوسیدگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

آلبالو – گیلاس

آلبالو، گیلاس و نوع پیوندی آن‌ها از منابع طبیعی ویتامین D هستند. از این موهبت‌های طبیعی می‌توانید جهت حفظ تندرستی استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که گیلاس را همیشه قبل از غذا بخورید زیرا خوردن گیلاس و آلبالو بعد از غذا موجب سنگینی و ورم معده می‌شود. گیلاس برای مبتلایان به قند ضرر دارد.

بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از ویتامین D است و مقدار آن در بادام زمینی بستگی به آب و هوای منطقه‌ای که در آن به عمل می‌آید دارد. شما می‌توانید با بادام زمینی تغذیه کاملی داشته باشید.

بنه

میوه درخت بنه (سقز) دارای مقادیر فراوانی از ویتامین D است که در رفع پوکی استخوان نقش موثری دارد. در خوردن آن زیاده‌روی نکنید زیرا موجب کم اشتهایی و زخم دهان می‌گردد.

سیاه‌دانه

سیاه‌دانه که به نام سیاه تخمه نیز شناخته می‌شود دارای ویتامین دی است. آن را می‌توانید روی نان بپاشید و میل کنید.

ماهی

خوردن ماهی ساردین و صدف‌های دریایی، همچنین خوردن مغز قلم و تهیه‌ی غذا با گوشت استخوان دار کمبود‌ ویتامین D را در بدن جبران می‌کند. همچنین ماهی دارای مقدار زیادی امگا ۳ است که برای سلامت بدن و درمان بیماری ام اس مناسب است.

فندق

فندق سرشار از انواع مواد معدنی ا‌ست. یکی از این ویتامین‌ها که مقدار آن در فندق زیاد است، ویتامین D است که در تقویت روده‌ها نقش مفیدی دارد. قند فندق علاوه بر این که برای مبتلایان قند خونضرری ندارد بلکه مفید نیز است. فندق در بین آجیل‌ها متمایز است زیرا دارای ارزش غذایی بیشتری است.

لوبیا چیتی

لوبیا‌چیتی یا سوژا مقدار زیادی ویتامین D دارد و نقش موثری در تامین ویتامین مورد نیاز بدن دارد. می‌توانید از این لوبیا در بر‌نامه غذایی خود استفاده کنید و هنگام خرید از این نوع لوبیا دقت کنید که کهنه و فاسد نباشد.

ماست

ماست حاوی ویتامین D است. همچنین همه‌ خواص شیر را نیز دارا است و نقش مهمی در سلامتی انسان دارد. این ویتامین بسیار مهم است پس هرگز سفره خود را خالی از ماست نگذارید.

نظر شما