آثار وحشتناک کرونا را بشناسید

۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۸:۵۵:۰۸
کد خبر: ۱۰۸۳۳۳۱
آثار وحشتناک کرونا را بشناسید
کرونا در سلول‌های پوششی عروق خونی ایجاد کرده و آنها را پر کرده و سلول‌ها را از داخل از بین می‌برد. محققان دریافتند که عروق خونی مسدود شده و لخته‌های خونی به دنبال آسیب پوشش داخلی عروق خونی تشکیل می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  با علائمی که در ماه های گذشته در مبتلایان به کرونا مشاهده شده، محققان روی این نکته تمرکز کرده اند که چگونه خرابکاری ها و عوارضی که ویروس کرونا در بدن به وجود می آورد، عروق بدن را درگیر می کند.

علائمی چون کهیرهای پوستی به ویژه روی انگشتان پا، بروز لخته های خونی در مغز و احتمال ایجاد سکته مغزی همگی جزء علائمی هستند که در ماه های گذشته به وفور در مبتلایان و حتی بهبودیافتگان کرونا مشاهده شده است.

دانشمندان برای شناخت بیشتر این ویروس مرموز، روی سیستم عروق خونی بدن متمرکز شده اند تا علاوه بر شناخت تعدد بیماری های مرتبط با آن، درمان های مؤثرتری را هم برای آنها بیابند.

به گزارش npr، محققان بعد از مطالعه عوارض ناشی از عفونت های جدی تر، به این موضوع مشکوک شدند که کووید- 19 مانند بیماری های عروقی عمل می کند. این امر نشان می دهد که این ویروس بخشی حیاتی از زیرساخت عروقی بدن را درگیر می کند که لایه واحد سلول های پوششی داخل هر یک از عروق خونی موسوم به سلول های اندوتلیال(لایه درون رگی) هستند.

زمانی که ویروس کرونا به پوشش داخلی عروق خونی آسیب وارد کرده و پوشش آن را از بین می برد و این لایه دیگر مقاومتی در برابر عبور جریان خون ندارد.

 گروهی از محققان بین المللی، بافت ریه مبتلایانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند با افرادی که بر اثر آنفلوآنزا جان باخته بودند، مقایسه کرده و دریافتند که میزان لخته های ریز خون در بافت ریه بیماران کرونایی در مقایسه با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا حدودا 9 برابر بود به حدی که ریه های آلوده شده به ویروس کرونا حاکی از آسیب شدید سلول های اندوتلیال ریه بوده است.

این ویروس تنفسی، راستایی را برای سلول های پوششی عروق خونی ایجاد کرده و آنها را پر کرده و سلول ها را از داخل از بین می برد. محققان دریافتند که عروق خونی مسدود شده و لخته های خونی به دنبال آسیب پوشش داخلی عروق خونی تشکیل می شوند.

با وجود این، محققان به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که چگونه ویروس کرونا با ایجاد چنین اتفاق هایی باعث ایجاد چنین حجم گسترده ای از آسیب به عروق خونی می شود. برخی محققان بر این باورند که ویروس به طور مستقیم به سلول های اندوتلیال حمله می کند و آزمایش ها نشان می دهد که کروناویروس می تواند سلول های اندوتلیال انسانی مهندسی شده را آلوده کند.

مهم ترین وظیفه این سلول ها، جلوگیری از ایجاد لخته خونی، کنترل فشار خون، تنظیم استرس اکسیداتیو و دفع عوامل بیماری زاست و با آسیب دیدن سلول های اندوتلیال می توان تصور کرد که چه حجمی از آسیب متوجه عروق خونی و بدن می شود. تأثیر روی مغز، ایجاد لخته خونی در ریه و هر نقطه ای از بد ن از جمله پاها و نیز ایجاد مشکلات کلیوی و حتی قلبی از دیگر عوارض کروناست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز