مسئولیت زنان خانه‌دار در شرایط کرونایی سبک‌تر شده یا سنگین‌تر؟

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۰:۲۴:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۴۳۴۵
مسئولیت زنان خانه‌دار در شرایط کرونایی سبک‌تر شده یا سنگین‌تر؟
روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت زنان خانه‌دار در دوران کرونا سنگین‌تر شده، گفت: سبک شدن این مسئولیت، رعایت نکاتی را می‌طلبد که اگر با همکاری و مشارکت سایر اعضای خانواده صورت نگیرد زنان خانه دار را میزبان انواع بیماری روحی و جسمی می‌کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ شهربانو قهاری، روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ایران با بیان اینکه خانواده یک واحد اجتماعی شامل یک زن و مردی است که زندگی مشترکی را آغاز و بعدها فرزندان به جمع آنان اضافه می شود، گفت: پیش از این خانواده گسترده شامل اعضای یک خانواده به همراه پدر و مادر بزرگ شکل غالب جامعه را تشکیل می داد اما در عصر حاضر خانواده هسته ای یعنی چارچوب خانواده متشکل از زن و شوهر و فرزندان جای خود را به خانواده گسترده داده است.

او ادامه داد: در هر نوع خانواده چه گسترده یا هسته ای، زنان به دلیل اینکه مهمترین نقش در مراقبت از سایر اعضای خانواده و ارائه یکسری خدمات به آنان را دارند، از جایگاه بالایی برخوردارند و در واقع ستون خانه محسوب می شوند تا آنجا که نبود آنان صدمه های بسیاری برای اعضای خانواده به دنبال خواهد داشت.

این روانشناس بالینی شاهد این مدعا را سردرگمی اعضای خانواده در هنگام بیماری یا نبود مادر دانست و یادآور شد: به همین دلیل به افرادی که قصد ازدواج دارند توصیه می کنیم همسری را انتخاب کند که در خانواده و از طریق مادر، کنترل مدیریت هیجان، محبت ورزی و قدرمند و از خودگذشتگی و سایر مهارت های زندگی از جمله دیدن و رسیدن به خود را آموخته باشد.

وی درباره چگونگی خوددریابی زنان و مادران توضیح داد: منظور این است که مادر یا همسر برای خود وقت بگذارد، پیاده روی کند، به سر و وضع خود برسد، وزن استاندارد را رعایت کند و در کل مواردی که باعث نشاط روح و جسم می شود را مدنظر قرار دهد. اینگونه است که اطرافیان هم خوشحال تر خواهند شد و درجه احترام و سپاسگذاری آنان افزایش می یابد.  

نقش مادر در کنترل ویروس کرونا در خانواده چگونه است؟

عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت مادران در دوران کرونا سنگین تر شده، خاطرنشان کرد: در دوره همه‌گیری کرونا، مراقبت از فرزندان در شرایط آموزش و تدریس غیر حضوری مدارس، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها، مسئولیت و وظایف زنان خانه‌دار را چند برابر کرده است.

او افزود: اکنون مادران برای رفتن به خرید، تماس با دیگران، رعایت پروتکل های بهداشتی جهت انتقال نیافتن کرونا به سایر اعضای خانواده دغدغه دوچندان تری دارند. ضمن اینکه باید از بیماران کرونایی در منزل پرستاری کنند به گونه ای که این بیماری به سایر اعضا منتقل نشود.

قهاری، راهکار گذر از این دوران را افزایش آگاهی و دانش همه اعضای خانواده به ویژه زنان برای پیشگیری از آسیب‌ها دانست و تصریح کرد: در این میدان مقابله با کرونا، زنان انتظار دارند که همسر و فرزندان هم با حرف شنوی از او و رعایت نکات بهداشتی همکاری لازم را با او داشته باشند در غیر این صورت مادر به تنهایی نمی تواند به همه امور برسد.

او تقسیم کار در منزل و همراهی و همکاری سایر اعضا در برداشتن بار از دوش مادر را بسیار با اهمیت دانست و گفت: مشارکت عامل کاهش استرس خواهد بود در غیر این صورت بی توجهی به مادر خانه دار، او را خسته و ضعیف و آماده دریافت هر نوع بیماری جسمی و روحی می کند زیرا کرونا به تنهایی انرژی زیادی از او می گیرد حال اگر دغدغه عدم همکاری سایر اعضای خانواده را داشته باشد دیگر توانی برایش نمی ماند.

مادر چه کند تا حرفش خریدار داشته باشد؟

قهاری در پاسخ به این پرسش که مادر چکار کند تا حرفش خریدار داشته باشد، خاطرنشان کرد: به طور کلی ،حرف زمانی خریدار دارد که اعتباری میان طرفین ایجاد شده باشد. در مورد این پرسش هم باید گفت زمانی که دروغگویی، بی ثباتی رفتاری در حرف یا عمل، بی نظمی و هیاهو آفرینی مادر در خانه بارها بارها تکرار می شود، دیگر نباید انتظار داشته باشد که فرزندان یا همسر خریدار حرفش باشند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ایران با تاکید بر اینکه این امر اصلا به تحصیلات مادر ارتباطی ندارد بلکه اعضای خانواده با مشاهدات عینی به آن رسیده اند، افزود: بنابراین حرف شنوی از مادر یا همسری که خود همه نکات بهداشتی را رعایت می کند و مراقبت از خود و خانواده را اولویت قرار داده، بیش از همه است.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز