کار بزرگ بهزیستی در خدمات رسانی به معلولان و سالمندان در همزمانی تحریم و کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۰:۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۸۶۰۵۸
کار بزرگ بهزیستی در خدمات رسانی به معلولان و سالمندان در همزمانی تحریم و کرونا
در دیدار رئیس سازمان بهزیستی کشور و نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران در خصوص همکاری های دوجانبه در سال ۲۰۲۱ بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش برنا؛ وحید قبادی دانا با تشکر از همکاری ها و کمک های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در خصوص ارائه اقلام بهداشتی پیشگیری از بیماری کویید ۱۹ به مراکر تحت پوشش بهزیستی گفت: در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان از ابتدای شروع بیماری کرونا در ووهان چین دستور العمل ها و بخشنامه ها مبنی بر ایزوله کردن و عدم ملاقات مددجویان در مراکز شبانه روزی با خانواده ها و خیرین و پروتکل های پیشگیرانه با توجه به ریسک بالای بیماری برای افراد سالمند و معلولان ابلاغ شد.

او با اشاره به فراهم آوردن امکانات مورد نیاز مراکز نگهداری در این ایام، گفت: در دو نوبت کمک هزینه های لازم به مراکز نگهداری در سراسر کشور اختصاص یافت و در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نفر از مددجویان و کارکنان مراکز شبانه روزی تحت واکسیناسیون آنفلوآنزا قرار گرفته اند، که با وجود شرایط سخت موجود این کار به صورت رایگان صورت گرفته است و تقریبا بالای ۹۵ درصد از این افراد در سراسر کشور واکسینه شده اند.

قبادی دانا از پیشگیری زودهنگام در برابر بیماری کرونا در مراکز شبانه روزی بهزیستی گفت و تشریح کرد: این اقدام موجب شد نرخ مرگ و میر در مراکز بهزیستی در ایام بیماری کرونا تفاوت معنا داری نسبت به گذشته نداشته باشد و این در حالی است که طبق آمار مدرسه اقتصاد لندن در موج اول بیماری کرونا، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ و میر گزارش شده از کرونا در کشورهای اروپایی از مراکز سالمندان و مراکز نگهداری بوده است، در حالی که نرخ مرگ و میر در مراکز بهزیستی نسبت به کل فوتی های ناشی از کرونا در کشور حدود یک درصد بوده که این نشان از مراقبت های ویژه در مراکز سالمندان و معلولین است.

او ادامه داد: در حالی که گزارش های رسمی حاکی از رهاشدگی مراکز سالمندان و معلولان در برخی از کشورها بود ولی در ایران مرکزی رها نشد و حتی در مراکزی که همه کارکنان آن دچار بیماری کرونا شده بودند از مراکز دیگر برای نگهداری و مراقبت از افراد کمک گرفته شد و هیچ سالمندی از دستگاه ونتیلاتور جدا نشد تا به فرد جوانی اختصاص یابد و سالمند یا فرد دارای معلولیتی پشت درب بیمارستان قرار نگرفت و مثل سایر افراد به آنها رسیدگی کامل شده است.

در ادامه دکتر قبادی دانا با اشاره به تدوین و ابلاغ سند ملی سالمندان به دستگاه های اجرایی کشور گفت: تدوین قانون حمایت از حقوق افراد سالمند نیز در دبیرخانه شورای ملی سالمندان در دستور کار قرار دارد که قدم موثری در زمینه دستیابی افراد سالمند به حقوقشان خواهد بود.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت های رئیس جمهور در مقوله جمعیت و سالمندی تصریح کرد: این موضوع موجب شد تا فعالیت های مطالبه گرانه خوبی صورت گیرد و زمینه همکاری همه جانبه سیاست گزاران کلان کشور در موضوع جمعیت و سالمندی بیش از گذشته فراهم شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: علاوه بر حمایت از سالمندان نیازمند و ناتوان که در مراکز بهزیستی مراقبت و نگهداری می شوند، همه جمعیت سالمندی موضوع سیاست گذاری و برنامه های شورای ملی سالمندان قرار دارد و یکی از اولویت های این سازمان به شمار می آید که لازم است همکاری های سال ۲۰۲۱ بهزیستی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بیشتر معطوف به این موضوع باشد.

قبادی دانا گفت: در زمینه مناسب سازی محیط شهری نیز هدف ما در دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور ایجاد شرایطی در کشور است که همه افراد دارای معلولیت و سالمندان دسترسی مناسبی به امکانات شهری، مبلمان شهری، جاده ها و راه ها داشته باشند که در این زمینه علاوه بر اصفهان شهرهای یزد و اردکان نیز داوطلب طرح پایلوت شهر دوستدار سالمند و افراد دارای معلولیت شده اند.

کار بزرگ بهزیستی در خدمات رسانی به معلولان و سالمندان در شرایط تحریم و کرونا

همچنین در این دیدار دکتر لیلا جودان نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران ضمن تبریک برای کنترل بیماری کرونا در مراکز سالمندان و معلولان و ابلاغ سند ملی سالمندان گفت: با شروع بیماری کرونا همکاری با دبیرخانه شورای ملی سالمندان داشتم و در ادامه این همکاری قرار است ۲۰۰ دستگاه اکسیژن ساز کوچک برای مراکز سالمندان خریداری شود.

او افزود: در قالب همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط زنان سرپرست خانوار در حال تولید اقلام بهداشتی هستیم که بخشی از این اقلام در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد.

جودان با ابراز رضایت در خصوص ادامه همکاری ها در خصوص موضوع سالمندی افزود: آنچه برای سالمندان صورت گرفته دستاورد مهمی است و بهزیستی توانسته علی رغم تحریم و پاندمی کرونا خدمات قابل توجهی را به سالمندان ارائه دهد.

 نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران به لزوم مستند سازی مناسب از خدمات صورت گرفته در سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: مستند سازی تجربه های موفق ایران مثل واکسیناسیون رایگان و کنترل پاندمی کرونا در شرایط تحریم در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی می تواند الگوی مناسبی برای سایر کشور ها باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز