مدیرکل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی خبر داد:

شب یلدا، جشن سده و زیارت آستان قدس در صف ثبت جهانی

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۵:۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۰۸۸۵۴۳
شب یلدا، جشن سده و زیارت آستان قدس در صف ثبت جهانی
مصطفی پورعلی گفت: در سال جاری ۵ پرونده در موعد مقرر به یونسکو ارسال کرده ایم که در اجلاس آذر ماه سال آینده در مورد آن ها تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش برنا؛ به نظر می رسد در این روزها تنها دیوار دفاعی در مقابل آثار تاریخی و فرهنگی کشور و جلوگیری از تصرف و تخریب آن ها توسط برخی سودجویان، ثبت ملی و جهانی این آثار است. هرچند که با وجود ثبت جهانی نیز باز هم برخی ابنیه تاریخی همچون چغازنبیل نیز همچنان در معرض خطر قرار دارند. در این میان پرونده های بحث برانگیز بسیار است. از صدور حکم تخریب خانه تاریخی امیراقتدار در قلب تهران گرفته تا شائبه نصب پرچم برخی کشورهای خارجی بر روی پل تاریخی و ثبت ملی شده خداآفرین که همگی موج آزرده خاطری می شود.

مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در خصوص نصب پرچم کشورهای خارجی بر روی اثر ثبت ملی شده پل خداآفرین باید از وزارت کشور سوال شود.

او در خصوص حکم تخریب خانه امیر اقتدار افزود: دیوان عدالت اداری تاکید داشته است اعمال محدودیت برای ساخت و ساز در خصوص این بنا صرفا می تواند پس از ثبت اثر صورت گیرد. لذا موضوع در دستور کار ثبت قرار گرفته است. به لحاظ تشریفات قانونی، ابلاغ به مالک صورت گرفت، پس از تایید کمیته ثبت استان، شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در جلسه مورخ 12/8/1399 به اجماع با ثبت اثر در فهرست آثار ملی موافقت کرده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: مراحل ابلاغ ثبت اثر در دستور کار قرار دارد. انتظار داریم مالکین محترم این بنای ارزشمند با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نسبت به احیا اثر در چارچوب ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی اقدام کنند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به ثبت آیین های عزاداری کشورمان گفت: در فهرست میراث جهانی یونسکو، تاکنون دو پرونده تعزیه و آیین قالیشویان مشهد اردهال در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند و تلاش برای ثبت سایر آیین و روسم کشورمان ادامه دارد.

پورعلی با اشاره به اینکه پرونده های دیگری نیز در دستور کار است، بیان کرد: در سال جاری نیز ۵ پرونده در موعد مقرر به یونسکو ارسال کرده ایم که در اجلاس آذر ماه سال آینده در مورد آن ها تصمیم گیری خواهد شد.

او افزود: این پنج پرونده عبارتند از هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهای تاجیکستان و ازبکستان، مراسم شب یلدا به صورت ملّی و مختص ایران، جشن سده به صورت مشترک با تاجیکستان، برنامه ملی برای پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایرانی برای ثبت در فهرست اقدامات پاسدارانه خوب که برای اولین مرتبه رقم می خورد و زیارت آستان قدس رضوی که آن نیز برای ثبت در فهرست اقدامات پاسدارانه خوب در دستور کار است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: چندین پرونده نیز در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و در حال رایزنی با کشورهای همسایه جهت تدوین مشترک پرونده ها هستیم که به محض قطعی شدن، در مورد آن ها نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

//انتهای پیام: 4

نظر شما