جوانان هلال‌احمر در خط مقدم مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۰:۲۵:۵۸
کد خبر: ۱۰۸۹۰۵۷
جوانان هلال‌احمر در خط مقدم مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا
رئیس جمعیت هلال‌احمر از حضور ۱۰۰ هزار جوان فعال هلال‌احمری در اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در خط مقدم مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا خبر داد.

به گزارش برنا؛ کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در جریان مبارزه و کنترل همه گیری کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر از ابتدا تاکنون همکاری های تنگاتنگی داشته اند که حضور نیروهای جوان و داوطلب هلال احمر در تعطیلات نوروزی برای تب سنجی و آموزش مسافران نوروزی در مبادی وردی - خروجی و گلوگاههای شهری کشور را می توان یکی از این همکاری هایی موثر وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر عنوان کرد.

او ادامه داد: با توجه به گسترش بیماری در پاییز ۹۹ و همچنین اهمیت مشارکت فعال و سازمان یافته مردم در محلات و لزوم جلب همکاری بین بخشی براساس تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر از ظرفیت عظیم سازمان های جوانان برای اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت برای کنترل بیماری کرونا استفاده می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: این طرح با هدف کلی مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و با اهداف اختصاصی قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰ درصد در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه انجام می شود.

همتی با تاکید بر اینکه اکنون یک میلیون جوان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برای اجرا و برگزاری این طرح آماده هستند، گفت: استدعای ما از مردم خوب کشور این است که مثل روزهای آغازین شیوع کرونا و اجرای طرح غربالگری و تب سنجی از سوی هلال احمر با نیروهای ما همکاری های لازم را داشته باشند.

او با اشاره به تشکیل تیم ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: تقسیم کار و تعیین محدوده نظارتی بر اماکن عمومی و ماکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکنی که نیازمند ضد عفونی هستند، نظارت بر عملکرد نیروهای داوطلب هلال احمر بمنظور ارائه خدمات کیفی نظارتی، ثبت و ارائه گزارش خدمات انجام شده که در هر تیم، سه نفر از نیروهای جوان هلال احمری حضور خواهند داشت و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی را تاکید خواهند کرد که امیدواریم با اجرای این طرح از تعداد مبتلایان کاسته شده و باری از  دوش کادر درمان برداشته شود.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: به منظور سازماندهی محله محور این حرکت کشوری در سطح محلات، تیم های اجرایی در سه حوزه تیم های مراقبت با مسئولیت پایگاه ها، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت، تیم های حمایتی با مسئولیت بسیج سپاه پاسداران و تیم های نظارتی با مسئولیت هلال احمر تشکیل شده که جمعیت هلال احمر در تمامی این تیم ها به فراخور نیاز حضور فعال دارد.  

او ادامه داد: در این طرح نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر در سطح محلات با کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای کمال همکاری را مبذول و با حضور در رده های کوتاه مدت آموزشی، آشنایی با چک لیست ها و بازدید عملی از واحدهای صنفی بتوانند بخشی از نیازهای نظارتی بهداشت محیط و اماکن عمومی را برطرف سازند. نیروهای هلال احمر با کاور سازمان جوانان و کارت شناسایی معتبر به گروه بهداشت محیط محلات محلق خواهند شد.

همتی افزود: همچنین ارزیابی و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع واحدهای صنفی، ادارات و مراکز ارائه خدمات مردمی، نظارت بر پروتکل های بهداشتی، ادارات، بانک ها، مدارس، محل های تجمعی، بازارها، میادین میوه و تره بار با بهره گیری از چک لیست های مرتبط با هر صنف که توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز جامع خدمات سلامت در اختیار نیروهای هلال احمر قرار خواهد گرفت، انجام می شود.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، این نیروها همچنین در این طرح، علاوه بر همکاری در آموزش عمومی کسبه، اصناف و نظایر آن، ضدعفونی اماکن، معابر و محل های تجمعی با تیم های بهداشت محیط، با تیم های مراقبتی و حمایتی در صورت نیاز محلات و با توجه به اعلام نیاز مسئولین تیم های مراقبتی و حمایتی همکاری خواهند کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما