صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونا در دستورکار قرار گرفت

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۱۷:۴۰:۴۵
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵۱
صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونا در دستورکار قرار گرفت
نتایج نهایی کارآزمایی واکسن کووید-۱۹ شرکت داروسازی آمریکای فایزر تاثیربخشی ۹۵ درصدی آن را نشان می‌دهد و بررسی برای دادن مجوز به آن در چند روز آینده شروع می‌شود.

به گزارش برنا؛ با این میزان موفقیت و با در اختیار داشتن داده‌های دوماهه مربوط به بی‌خطر بودن واکسن کرونای این شرکت عظیم داروسازی می‌تواند در چند روز آینده تقاضایش برای گرفتن مجوز مصرف اضطراری این واکسن را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه دهد.

میزان اعلام‌شده تاثیربخشی واکسن کرونای فایزر بالاترین میزانی است که در کارآزمایی‌های مرحله نهایی واکسن‌های کرونا اعلا م شده است. فایزر قبلا بر اساس نتایج مقدماتی میزان تاثیربخشی واکسن را بالای ۹۰ درصد اعلام کرده بود.

به گفته فایزر از میان بیش از ۴۳۰۰۰ نفر داوطلب شرکت‌کننده در این کارآزمایی ۱۷۰ مورد کووید-۱۹ رخ داده است که فقط ۸ مورد آنها مربوط به گروه دارونما است، به این ترتیب میزان تاثیربخشی واکسن ۹۵ درصد است. در میان ۱۰ نفری از این داوطلبان که دچار بیماری شدید کووید-۱‍۹ شدند، فقط یک مورد در گروه واکسن رخ داده است.

فایزر می‌گوید انتظار دارد کمیته مشورتی واکسن سازمان غذا و داروی آمریکا بازبینی داده‌ها و بحث درباره آنها در یک جلسه عمومی احتمال در ماه دسامبر انجام دهد.

نتیجه نهایی آنالیز واکسن فایزر  یک هفته پس از انتشار نتایج اولیه کارآزمایی منتشر می‌شود که موثر بودن بیش از ۹۰ درصدی آن را نشان داد.

شرکت آمریکایی مدرنا نیز رو دوشنبه این هفته داده‌های مقدماتی مربوط به واکسن کرونایش را منتشر کرد که نشان از تاثیربخشی ۹۴.۵ درصدی آن می‌داد.

این نتایج بهتر از انتظار این دو واکسن که هر دو از تکنولوژی جدید RNA پیامبر یا mRNA استفاده می‌کنند، امیدها را برای پایان یافتن پاندمی کرونا که تا به حال جان ۱.۳ میلیون نفر را گرفته است، برانگیخته است.

کارآزمایی این واکسن در بزرگسالان بالای ۶۵ سال که به خصوص در معرض خطر ویروس هستند، تاثیربخشی بالای ۹۴ درصد آن را نشان داد.

واکسن کرونای شرکت فایزر به نام BNT162b2 که با همکاری شرکت آلمانی بیوان‌تک ساخته شده است، به خوبی تحمل شده است و عوارض جانبی آن عمدتا خفیف بوده‌ و به سرعت برطرف شده‌اند.

تنها عارضه شدیدی که در بیش از ۲ درصد افراد واکسن‌ده مشاهده شد، خستگی بود که پس از دوز دوم واکسن ۳.۷ درصد افراد را دچار خود می‌کرد. به طور کلی، افراد سالمندتر عوارض جانبی کمتر و خفیف‌تری داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز