نقدی به حواشی این روزهای وزارت بهداشت؛

آقای معاون اگر درست می‌گویید تا الان کجا بودید؟/ از خود قهرمان جعلی نسازیم

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۲:۳۹:۴۰
کد خبر: ۱۰۹۱۰۴۳
آقای معاون اگر درست می‌گویید تا الان کجا بودید؟/ از خود قهرمان جعلی نسازیم
سیمین برادران - دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری برنا

خبرگزاری برنا: این روزها که در پیک شیوع کرونا به سر می بریم، مجموعه وزارت بهداشت دستخوش حواشی شده است. حواشی که از جنس تسویه حساب شخصی است و کمتر بویی از کمک به شرایط در بحران کنونی دارد.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به وزیر بهداشت استعفا کرده است. او در نامه‌اش، سعید نمکی را به دلیل "بی‌توجهی" به توصیه متخصصان و "مدیریت بسیار غلط"، در بالابودن میزان مرگ ناشی از کرونا در ایران مقصر دانسته است. این استعفا در حالی مطرح شده است که این روزها در پیک شیوع به سر می بریم و عدم وحدت در مدیریت کرونایی خود می تواند به افزایش مرگ و میرها دامن بزند.

 اما ماجرا از چه قرار است و این حواشی از کجا نشات می گیرد؟ نمکی طی بازدید از مراکز درمانی اصفهان وضعیت پژوهشی این وزارت را مورد نقد قرار داد او در این خصوص گفته است که ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید، به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شد، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیری با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک ارائه شده که هیچ کدام صحیح نبود و برای هیچ اقدامی نیز کارایی نداشت.

دیری نپایید که رضا ملک زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پس از این سخنان وزیر بهداشت در نامه ای استعفا کرد.  در بخشی از متن استعفا رضا ملک زاده در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت، آمده است: «اظهارات اخیر جنابعالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعاهایی همچون: "۹۸ درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می شود" و طرح سوالاتی "مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟" چنان بی پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور، که در قالب پروژه های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته اند؛ چرا که همان گروه های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل ناپذیر خود، علی رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاست های تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است.»

پس از این جنجال های پیش آمده در وزارت بهداشت سوالات زیادی در اذهان مردم باقی می ماند. اینکه اگر مدیریت غلط وجود دارد چرا دقیقا بعد از انتقاد از سیستم عملکردی باید استعفا داده شود و از وضعیت کرونا ابراز نگرانی کرد. تا کنون این شرایط قابل تحمل بوده است و در حال حاضر غلط و به یکباره غیر قابل تحمل می شود؟ دلیل سکوت ده ماه آقای معاون وزیر در سیستم وزارت بهداشت در شرایط کرونایی تاکنون چه بوده است؟ او در این ایام، مرگ و میرهای ناشی از سیاست غلط را دیده و تا الان سکوت کرده است؟ تا کنون کدام یک از تحقیقات منتشر شده حیطه کرونا دست مردم را گرفته و یاری گر پیش بینی ها بوده است؟

اگر تحقیقات و پیش بینی درست از آب درآمده و مورد استناد همه افراد در سراسر جهان است پس چرا میزان مرگ و میر بیماران کرونایی هنوز 3 رقمی است و تا این لحظه دست سیستم بهداشتی  و درمانی را نگرفته است؟ اگر مطالعات درست است بایستید و از آن دفاع کنید و با فرار رو به جلو زیر پای کشور در روزهای بحرانی را خالی نکنید و از خود قهرمان جعلی نسازید. اگر انتقادات وزیر دست آویز دشمنان است آیا اتهام افزایش مرگ و میر کرونایی به خاطر تصمیمات غلط،  مانوری برای معاندین نیست؟

آقای معاون ! چه سیاستی در پشت سکوت شما بوده است که یکباره از شما منتقد سیستم ناکارآمد ساخت؟ زمانی که کنترل کرونا به پیک دوم و سوم رسید کجا بودید؟  در این مدت مردم جان خود را از دست دادند و لب به سخن نگشودید و حالا که سیستم پژوهشی ناکارآمد خوانده شده است در گیر و دار شیوع مرگبار کرونا فهمیده اید که اوضاع خیلی بد است؟ آقای معاون اگر درست می گویید تا الان کجا بودید؟

اما در پایان آیا شما هم از این حربه آگاهید که هر کسی حرف درشتی می زند مورد تائید است و آن کس که حرف درشت می شنود محکوم خواهد بود؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز