متخصص محیط زیست:

آلودگی نفتی بلای جان نهنگ ها شده است/ برخی کشورهای عربی جریان آب را در خلیج فارس متوقف می کنند/ خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریاهای جهان است

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۹:۳۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۹۷۴۳۸
آلودگی نفتی بلای جان نهنگ ها شده است/ برخی کشورهای عربی جریان آب را در خلیج فارس متوقف می کنند/ خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریاهای جهان است
اسماعیل کهرم گفت: علت اصلی مرگ نهنگ ها را مسمومیت می دانم. و باید توجه داشت که خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریاهای جهان است.

به گزارش برنا؛ در هفته جاری یک نهنگ در ساحل جزیره کیش پیدا شد. این نهنگ که با ۱۴ متر طول از نوع گرمسیری بود، دومین نهنگی است که طی یک ماه اخیر در جزیره کیش به صورت بی جان پیدا می شود. مرگی که علت آن هنوز مشخص نشده است و نگرانی ها را در خصوص گونه های جانوری در خلیج فارس افزایش داده است.

علت مرگ نهنگ ها شکار نیست

اسماعیل کهرم، متخصص حوزه محیط زیست و مشاور پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: نهنگ ها معمولا پس از چند روز و پس از فاسد شدن جسد و بوی نامطبوعی که از آن ها متصاعد می شود کشف می شوند و نمی توان علت این مرگ ها را شکار قلمداد کرد.

او افزود: سال هاست که بهره برداری از نهنگ متوقف شده است. در گذشته روغن نهنگ را در مسئله روشنایی به کار می بردند اما دیگر بهره برداری از آن ها متوقف شده است. 

این متخصص حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: یکی از علل مرگ نهنگ ها این است که شاید حس جهت یابی خود را از دست داده اند زیرا در مغز آن ها و پرندگان مهاجر ماده ای به نام مگنت وجود دارد. بوسیله این مگنت شمال و جنوب را تشخیص می دهند و هزاران کیلومتر را بدون خطا طی می کنند.

لکه های نفتی خلیج را مسموم کرده است

مشاور پیشین سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر خلیج فارس میزبان کشتی های زیادی است و تانکرهای نفت را در این میان نیز مشاهده می کنیم که لکه های نفتی را ایجاد می کنند. نهنگ برای تنفس به روی آب می آید و ریه خود را از اکسیژن پر کرده و به زیر آب می رود.

کهرم ادامه داد: وجود لکه های نفتی بر روی آب سبب می شود تا این نهنگ ها در حین نفس گیری با این لکه ها برخورد کرده و به مرور زمان مسموم شوند. سوراخ تنفسی این نهنگ ها عملا با آزمایش مشخص می شود که آغشته به نفت است.

او افزود: متاسفانه در مرزهای آبی ایران شاهد هستیم که مجموعه پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی درب مخزن های ضایعات نفتی خود را باز کرده و آن ها را در خلیج فارس تخلیه می کنند. روغن های سنگین مانند واسکازین از این طریق وارد خلیج فارس می شود و شاید در ظاهر آسیبی وارد نکند اما این روغن ها هرچقدر سنگین باشند در آب حل می شوند و این نهنگ ها را از بین می برند.

دلفین ها، قربانی گذشته خلیج فارس

این استاد دانشگاه با اشاره به سبقه تاریخی این لطمات در خلیج فارس گفت: در گذشته نیز شاهد بودیم که دلفین ها بر اثر نشت همین روغن ها جان خود را در خلیج فارس از دست داده اند. 

کهرم با بیان اینکه کشورهای دیگر خلیج فارس نیز در از بین رفتن زیست بوم خلیج فارس نقش زیادی دارند، ادامه داد: امروز برخی کشورهای عربی با ساختن جزیره های مصنوعی، ویلاهای لوکس، باند فرودگاه و اسکله های متعدد جریان آب را در خلیج فارس متوقف می کنند.

مشاور پیشین سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: جریان آب در خلیج فارس از تنگه هرمز شروع می شود، خلاف جهت عقربه های ساعت به جنوب خلیج فارس رفته و باعث چرخش 4 ساله آلودگی آبی در خلیج فارس می شود. ساخت و سازها دقیقا منجر به طولانی شدن این چرخه می شوند.

علت اصلی مرگ نهنگ ها را مسمومیت می دانم

او افزود: جریان آب در به توازن رساندن حرارت آب و توزیع موادغذایی نقش بسیار موثری دارد و زمانی که این جریان متوقف شود، نهنگ ها تحت تاثیر قرار می گیرند و مرگ به سراغ آن ها می رود. با این وجود من همچنان علت اصلی مرگ نهنگ ها را مسمومیت می دانم. باید توجه داشت که خلیج فارس یکی از آلوده ترین دریاهای جهان است.

کهرم در پایان گفت: خلیج فارس به علت بسته بودن جریان آلوده را به سختی از خود خارج می کند و علاوه بر نهنگ ها سایر موجودات زنده و زیست بوم این منطقه را به خطر می اندازد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز