سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا:

استان‌های شمالی روند صعودی در شیوع کرونا دارند/ محدودیت ترددها از ساعت ۲۱ تا ۴ در شهرهای قرمز و نارنجی/ ممانعت از سوار شدن ۶۴۰۰ نفر کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۰:۵۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۸۳۷۳
استان‌های شمالی روند صعودی در شیوع کرونا دارند/ محدودیت ترددها از ساعت ۲۱ تا ۴ در شهرهای قرمز و نارنجی/ ممانعت از سوار شدن ۶۴۰۰ نفر کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی
علیرضا رییسی گفت: استان‌های شمالی یعنی گلستان، گیلان، مازندان روند صعودی در شیوع کرونا دارند و در استان قزوین و زنجان هنوز روند نزولی ایجاد نشده است.

به گزارش برنا، چهل و هفتمین نشست ستادملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

 روند صعودی 7 شهر قرمز در شیوع کرونا

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در حاشیه  چهل و هفتمین نشست ستادملی مقابله با کرونا گفت: طی این نشست آخرین روند بیماری گزارش داده شد. رعایت پروتکل ها از سوی مردم فوق العاده بوده و طی دو هفته اخیر رعایت پروتکل ها به بالای 80 درصد رسید.

او افزود: هم اکنون از 160 شهر قرمز ، 64 شهر در وضعیت قرمز هستند و  278 شهر به نارنجی و 106 شهر به وضعیت زرد تغییر پیدا کردند. همچنین در  64  شهر در وضعیت  قرمز 11 شهر روند نزولی داشته و 7 شهر وضعیت صعودی دارند. این شهرها باید پروتکل‌های را جدی بگیرند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا  تصریح کرد: استان‌های شمالی یعنی گلستان، گیلان، مازندان روند صعودی در شیوع کرونا دارند و در استان قزوین  و زنجان هنوز روند نزولی ایجاد  نشده است.

پیش بینی های جهانی در خصوص ایران درست نبود

او ادامه داد: بر اساس اقدامات انجام شده و تاثیر مصوبات ستاد ملی، پیش بینی جهانی درباره مرگ و میرهای کرونایی در ایران رخ نداد. آنها پیش بینی کرده بودند که مرگ و میرها  به هزار فرد در روز برسد، اما با رعایت پروتکل‌ها مرگ و میرهای روزانه به زیر 400 رسیده است. این نشان می‌دهد که اگر مردم همکاری کنند اتفاقات خوب رقم می خورد.

تغییر وضعیت کرونا متغیر است/ درصورت عدم رعایت پروتکل ها مجبور به افزایش محدودیت ها هستیم

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: این تغییر سطح هشدار متغیر و ناپایدار است و به میزان رعایت پروتکل‌های بستگی دارد. اگر رعایت پروتکل‌های با غفلت همراه باشد این بیماری بازگشت خواهد داشت و  محدودیت‌های شدید می‌شود. از سوی دیگر درصورت رعایت پروتکل‌ها محدودیت‌ها برداشته می‌شود. در غیر این صورت مجبور به افزایش محدودیت‌ها هستیم.

محدودیت ها تردد ها از ساعت 21 تا 4 در شهرهای قرمز و نارنجی

رییسی افزود: امروز دو مصوبه در ستاد مصوبه شد، نخست در زمینه منع تردد از ساعت 9 شب تا 4 صبح  در شهر های  قرمز و نارنجی بود.

او ادامه داد: مصوبه بعدی هم شامل همراه داشتن کارت ملی و افرادی که از قرنطینه خارج می‌شوند، بود. این افراد باید در خانه بمانند. چون رفت و آمد فرد باعث انتشار بیماری می‌شود. در 6 روز گذشته بیش از 6400 نفر از افراد کرونا مثبت برای سوار شدن در هواپیما، قطار و تاکسی اقدام کردند که از سوار شدن آنها در حمل ونقل عمومی جلوگیری شد.

 دورهمی های خانوادگی کاهش پیدا کند

معاون وزیر تاکید کرد: با توجه به سرد شدن هوا در  فصل زمستان دورهمی‌های خانوادگی افزایش پیدا می کند که باید این مقوله رعایت شود.  دورهمی ها 51درصد باعث انتقال در این فصل می‌شوند. منع تردد‌های شبانه به این دلیل مورد تاکید قرار دارد که دورهمی های خانوادگی کاهش پیدا کند.

فعالیت 14 گروه شغلی در شهرهای نارنجی

این مقام مسئول افزود:  افراد کرونا مثبت باید در خانه بماند. 278 شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و  فعالیت 14 واحد شغلی در شهرهای نارنجی اضافه شده است. گروه شغلی دو می‌توانند در شهر های نارنجی فعالیت کنند. بازارها، پاساژها، آرایشگاه های مردان، فرش، موکت، اسباب بازی، آژانس، تهیه و طبخ غذا، قنادی، شیرینی‌پز، آبمیو و بستنی فروشی اضافه شده است. در زمانی که در وضعیت نارنجی هستیم پروتکل های باید رعایت شود.

او در پایان ضمن تشکر از نهاد و همکاری‌های انجام شده در کاهش روند بیماری کرونا گفت:  امید است این جدیت ادامه داشته تا بتوان این بیماری را کاهش داد .

// انتهای پیام: 5

نظر شما