گزارش هفته؛

تمساح چیتگر؛ دقیقا کجایی؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۵:۰۰:۴۷
کد خبر: ۱۱۰۸۱۹۸
تمساح چیتگر؛ دقیقا کجایی؟
سریال حدس و گمان ها در خصوص تمساح دریاچه چیتگر 22 آذرماه سال 99 و با انتشار یک تصویر نامفهوم و اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران آغاز شد که خبر از مشاهده جانداری شبیه به تمساح توسط یکی از شهروندان داد.

به گزارش برنا؛ سریال حدس و گمان ها در خصوص تمساح دریاچه چیتگر 22 آذرماه سال 99 و با انتشار یک تصویر نامفهوم و اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران آغاز شد که خبر از مشاهده موردی شبیه به تمساح توسط یکی از شهروندان داد. 

پس از احتمال وجود تمساح در چیتگر تیم های زیادی از آنش نشانی طی ده روز به رصد دریاچه پرداختند ولی اثری از تمساح چیتگر نیست. یک ماه پیش از آن چیتگر تعطیل می شود که در ابتدا دلیل آن را کرونا می نامند که بعدها مشخص می شود ماجرا امر دیگری است. حتی مسئولان بیم وجود تمساح و احتمال حادثه برای شهروندان داشتند.

اثری از تمساح نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اولین واکنش رسمی به این احتمال را در گفتگو با برنا نشان داد. او در این خصوص گفت که پس از وصول این خبر، کارشناسان محیط زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید کردند اما تا این لحظه موردی مشاهده نشده است.

زندی با اشاره به اینکه امکان ورود چنین موجودی به دریاچه چیتگر از طریق ورودی ها نیست، گفت که تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شود و به همین علت نمی تواند به خودی خود وارد این محدوده شود.

مطرح شدن خطای دید

حدس و گمان ها و هراس در خصوص وجود موجودی ناشناخته در دریاچه چیتگر تبدیل به یک طوفان خبری شد که تا چندین روز جای کرونا را در صدر جدول اخبار گرفت و در همین بحبوحه و 23 آذر ماه بود که فاطمه برنا رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جزئیاتی از اقدامات انجام شده در این زمینه، اظهار کرد که در پی موضوع وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر تهران، محیط زیست احتمالات موجود را بررسی شد که در نهایت مورد تأیید قرار نگرفت. متأسفانه ما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد وجود تمساح و یا اصلا از خانواده این حیوان را در محدوده دریاچه چیتگر تهران مشاهده نکردیم، بعید می‌دانم که این حیوان در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد.

برنا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موجودات مشابه گفت که انواع ماهیان در دریاچه چیتگر تهران وجود دارند و زندگی می‌کنند، حتی اردک‌ ماهی و یا ماهی سرسوسماری، که این ها به دلیل اینکه جثه بزرگی دارند و در واقع پوزه‌شان شبیه پوزه تمساح است، احتمال این وجود دارد که اشتباه گرفته شده باشند.

قوت گرفتن وجود ماهی سرسوسماری در چیتگر

معاون اجرایی دریاچه چیتگر در ادامه کش و قوس ها با تایید این خبر اعلام می کند گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده الیگتورفیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز وجود اینگونه حیوان در دریاچه تأیید شده بود.

اردک ماهی!!!

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران طی روزهای بعدی ادعا کرد که یک گونه اردک‌ماهی هم در دریاچه چیتگر است و صورت اینگونه ماهی از دور شبیه تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفته‌اند اما دوزیست‌شناسان گفتند با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است، اما بررسی‌ها ادامه دارد.

آخرین ساعات روز 23 آذر ماه بود که رئیس آتش نشانی تهران خبر از ورود این سازمان برای جست و جو در خصوص تمساح خبر داد و بار دیگر احتمال وجود این جانور را با جدی تر شدن جست و جوها افزایش داد.

رد پا مربوط به تمساح نیست

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در این خصوص گفت: اطلاعات و تصاویر موجود فقط در فضای مجازی منتشر شده است و به صورت قطعی شاهد حضور تمساح یا سوسمار نبوده‌ایم و با توجه به شرایط کرونایی و انجام فعالیت‌های عمرانی در محدوده دریاچه خلیج فارس بوستان چیتگر محدودیت‌هایی اعمال شده است، اگرچه بعضی مدعی تعطیلی دریاچه به واسطه حضور تمساح بوده‌اند، اما موضوع به اثبات نرسیده است و تاکنون رد پای تمساح تأیید نشده است. این رد پا بیشتر شبیه به رد پای حیوانات عادی مثل سگ، روباه و لاک‌پشت است. کارشناسان محیط زیست هم تأکید نکرده‌اند این رد پا مربوط به تمساح است.

طعمه گذاری برای به دام انداختن تمساح

آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در ساعات اولیه در گفتگو با برنا بر این باور بود که احتمال دارد که این تمساح خانگی باشد. شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردید‌هایی شده است. طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا هر چه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان به خطر نیفتد. مشاهده تمساح طی یک ماه گذشته چندین بار از سوی اهالی اعلام شده است اما در هفته گذشته با انتشار یک تصویر موضوع پر رنگ تر شد.

3 سال است که سیستم حفاظتی چیتگر فعال شده است

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر در این باره گفت: طی چندماه گذشته سه نفر اعلام کردند که حیوانی شبیه به تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده شده است، البته این موضوع تأیید نشده است، اما از آنجا که ایمنی مردم در اولویت است، مبادرت به کنترل موضوع کرده‌ایم. سیستم حفاظتی در دریاچه اعمال شده و این اطمینان وجود دارد که طی سه سال اخیر مشکلی ایجاد نشده است و اگر هم این موضوع صحت داشته باشد، برای قبل از اعلام سیستم حفاظتی است و احتمال دارد که مردم هنگام تفرج به دریاچه چیتگر آمده‌اند، برخی از حیوانات خانگی خود را که نگهداری از آن‌ها همزمان با بزرگ شدن حیوان مشکل است در دریاچه رها می‌کنند و این جانور نیز از همین دسته است.

احتمال تلف شدن تمساح وجود دارد

در این میان جمشید محمدخانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خصوص حضور احتمالی تمساح در دریاچه چیتگر در 26 آذرماه گفت: این موضوع از طریق محیط زیست رد می‌شود و گفتند که چنین موضوعی وجود ندارد که تمساحی در دریاچه وجود داشته باشد البته نیرو‌های ما هم سه روز در منطقه حضور داشتند و آنجا را پایش کردند. تمساح حیوانی است که نمی‌تواند دائم در آب بماند و حتما چند ساعتی را در خورشید و زیر آفتاب می‌آید و اگر هم تمساحی بوده، با توجه به شرایط زیستی حتماً تلف شده است.

عکس پرحاشیه

توئیت یک فعال رسانه ای مبنی بر اینکه این ماهی دو‌ سه‌ ماه قبل توسط یکی از شهروندان تهرانی در دریاچه چیتگر صید شده و دیروز به رفقای آتش‌نشانی اطلاع داده شد. به نظرم حکایت جست‌و‌جو برای پیدا کردن تمساح با پیدا شدن این ماهی عجیب، یه مقدار عوض شه!

 

ماهی تمساح

 

29 آذر بود که سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در خصوص جست و جوها پیرامون تمساح دریاچه چیتگر گفت: تا این لحظه تمساح دریاچه چیتگر مشاهده نشده است. جست و جوها کمتر شده است. یک تیم در حال گشت زنی و یک تیم نیز بر روی آب در حال جست و جو است.

او افزود: تا این لحظه به نتیجه ای نرسیدیم و اسکن و پهباد نیز موردی را نشان نداده است. جست و جوها تا اواسط این هفته ادامه دارد. 10 روز نیروهای آتش نشانی در تمامی اطراف دریاچه چیتگر مستقر هستند اما هیچ موردی مشاهده نکرده اند.

ملکی با بیان اینکه تیم آتش نشانی در اطراف دریاچه چیتگر استقرار کامل دارد، گفت: بیش از 6 روز نیز جست و جوی تخصصی در دستور کار بوده است. جست و جوها در شب نیز ادامه داشته تا در صورتی که در شب تحرکی داشته باشد مورد رصد قرار گیرد.

پایان عملیات جست و جو

ده روز از جستجوی ساحل، اسکن آب و جستجو با پهپاد برای یافتن تمساح در دریاچه چیتگر گذشت و در تاریخ 30 آذرماه مهدی داوری، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران گفت که جستجو شب گذشته به اتمام رسید و خبری از تمساح در دریاچه چیتگر نبود.

او به وجود ماهی سرسوسماری در دریاچه چیتگر اشاره کرد و گفت: عکس‌هایی که به ما دادند اصلا شبیه تمساح نبود. یکی از شهروندان از دور یک عکسی گرفته بود که ما وقتی آن را آنالیز کردیم، اصلا نشان نمی‌داد که این عکس تمساح باشد. او با تأکید بر این موضوع که تا شب گذشته فعالیت‌ها برای یافتن تمساح ادامه داشت گفت: ما حتی شواهدی هم به دست نیاوردیم که تمساحی در دریاچه باشد.

کار خودشونه!

ده روزی شد که تمساح چیتگر به گفتمان روزمره زندگی ما راه پیدا کرد و کمتر کسی بود که در فضای مجازی در مورد آن چیزی نگوید و یا چیزی نشنود حتی جک نسازند. از کارخودشونه تا اذهان عمومی را منحرف کنند گرفته تا فرار این تمساح از باغ وحش ارم و ورود به چیتگر از جمله گمانه زنی های جالبی بود که در مورد آن در فضای مجازی مطرح شد. حدس و گمان هایی که بار دیگر نظریه اثر پروانه ای در رسانه ها را به رخ کشید و نشان داد که یک عکس غیرشفاف تا چه میزان می تواند دستگاه های مختلف را درگیر خود کند و اذهان عمومی را به سمت خود جلب کند. تمساحی که دیگر امروز به نظر می رسد در دریاچه چیتگر نیست و به باید به دنبال ردپای آن در ذهن خود باشیم.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز