برنا گزارش می دهد؛

پایان خط کشی میان مردم و مسئولین؛ واکسن کرونا آزمون سخت دولت برای قطع دست سودجویان

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۰۵:۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۰۴۱۹
پایان خط کشی میان مردم و مسئولین؛ واکسن کرونا آزمون سخت دولت برای قطع دست سودجویان
شاید سوالی که امروزه ذهن بسیاری از شهروندان را به خود اختصاص داده است این باشد که چه کسی اولین واکسن کرونا را به خود تزریق خواهد کرد؟ آیا باز هم اولین امکانات به بهارستانی ها می رسد؟

به گزارش برنا؛ بسیاری از نظریه پردازان بر این باور هستند که شکاف میان مسئولین و ملت همواره می تواند اثراتی دهشتناک در پی داشته باشد. پدیده ای که به نظر می رسد صرفا با سه اصل اعتماد، اعتماد و اعتماد می تواند سامان پیدا کند. این امر به قدری اهمیت دارد که در بسیاری از اتفاقات مهم قرن بیستم می توان رد پای آن را مشاهده کرد.

سخت، دشوار، دست نیافتنی

رابطه مستقیم شکاف میان مسئولین و مردم با اعتماد عمومی کار را برای برخی کشورها در سامان دادن آن به مراتب سخت می کند. در عصری که رسانه ها به عنوان قدرتمندترین ابزار در اختیار برخی قدرت های جهان قرار گرفته اند و آن ها بدون شلیک حتی یک گلوله پایتخت کشورها را به وسیله این ابزار به تصرف خود در آورده و سرنوشت تلخ جاکوبو آربنز را به دولت های دیگر نیز تحمیل می کنند، کسب اعتماد عمومی به یکی از سخت ترین امور هر دولت بدل شده است. امری که شاید تحقق آن از به سرانجام رساندن بزرگ ترین طرح های عمرانی و علمی جهان به مراتب سخت تر و پیچیده تر باشد و حتی بزرگ ترین قدرت های جهان نیز در کسب حداکثری آن عاجز مانده اند.

اعتماد از بین رفته است؟

انتشار یک مصاحبه مختصر از یک رسانه داخلی با اقشار مختلف مردم در رابطه با این که اگر کدام یک از مسئولین اقدام به تزریق واکسن کنند شما نیز خیالتان راحت می شود و به دنبال آن با آسودگی خاطر واکسن موجود را تزریق می کنید، نشان داد که تا چه میزان سطح اعتماد عمومی در جامعه ما به حد بحرانی نزدیک شده است و شاید حتی از آن نیز فراتر رفته باشد که می توان برای این اتفاق دو علت را بیان کرد.

نخست حجم زیاد اخبار منفی که دانسته های جامعه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است و هر امر نه چندان منفی و یا معمول در جهان را به مثابه یک اژدهای هفت سر در اذهان عمومی جا داده و اعتماد عمومی را به شدت خدشه دار می کند. دوم عملکرد ضعیف برخی از مسئولین که بهانه لازم را به این عرصه می دهد تا روی آن ها موج سواری و اعتماد هر روز در میان دولت و ملت به پایین ترین سطح خود نزدیک شود.

اعتماد، اسلحه سرنوشت ساز در جنگ با کرونا

در چنین وضعیتی، شیوع برخی بیماری ها همچون آنفولانزا و کرونا عرصه را تنگ تر کرد و در برهه ای از زمان که ضرورت دارد تا با وجود اعتماد عمومی، دستورالعمل های لازم از سوی دولتمردان به مردم منتقل شود تا این بیماری گریبان کشور را رها کند، شاهد کم ترین میزان آن در جامعه هستیم. این بی اعتمادی نخست در موضوع تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به داروخانه مجلس خود را نشان داد و انتقادات زیادی به نمایندگان مردم! وارد کرد. به چه علت واکسنی که هنوز میان آحاد مردم توزیع نشده است باید در اختیار مسئولین قرار گیرد و مدیر کل سلامت مجلس به دنبال این اعتراض ها عقب نشینی کرد و این واکسن ها را بازگرداند.

در این میان شاید به نظر صحبت های مدیرکل سلامت مجلس نیز صحت دارد و یک اتفاق معمول رقم خورده باشد که از آن یک اژدهای هفت سر ساخته اند چرا که این رویدادها در بهارستان همیشه رخ می داد. زمانی که مردم ماسک نداشتند بسته های شکیل ماسک و ضدعفونی رایگان در میان نمایندگان توزیع شد. وقتی مردم واکسن آنفلوآنزا نداشتند نمایندگان از این حق برخوردار شدند و این عادات سبب شد تا درد مردم درک نشود و نگرانی برای ادامه مسیر یعنی ورود و یا تولید واکسن کرونا وجود دارد که آیا خون مسئولان رنگین تر است؟

مال خودشونه!

از سوی دیگر با عبور از حواشی و هیاهوی واکسن آنفولانزا و با انتشار اخباری مبنی بر ساخت واکسن توسط برخی کشورهای جهان و انجام اقداماتی در داخل کشور بار دیگر نبردی خونین میان اذهان و اعتماد عمومی و مسئولین به وجود آمد و کار را از عبارت معروف «کار خودشونه» به عبارت «مال خودشونه» کشاند.

هیچ مقام دولتی خارج از نوبت واکسن نخواهد زد

این واکنش ها سبب شد تا اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری در اظهاراتی تاکید کند که مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل‌های شفاف تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و این گونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از اینکه به مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.   

او با بیان اینکه هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج  از این دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند، گفت: همه ملت ایران در معرض این ویروس قرار دارند. بنابراین اولویت‌ها را  وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می ‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند. 

هر جایی که واکسن مورد اعتماد باشد، حتماً تهیه خواهیم کرد/موضوعات مربوط به واکسن به مردم توضیح داده شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در پنجاهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش از سخنان خود با اشاره به جوسازی‌های اخیر انجام شده در خصوص موضوع واکسن کرونا، گفت: رسانه‌های ضدایرانی که اتفاقاً خیلی هم پررو هستند هر روز از یک موضوع و بهانه‌ای برای موج‌سواری استفاده می‌کنند که البته خیلی زود هم متوجه می‌شوند که اشتباه کرده‌اند. این روزها هم موضوع واکسن کرونا را بهانه کرده و مسأله خرید واکسن خارجی انتقال پول و تولید واکسن در داخل ایران را بهانه قرار دادند.

دکتر روحانی افزود: از همان روزهای اولیه شیوع کرونا یکی از مسایل مهم مورد نظر، واکسن این بیماری بود و همه تلاش‌ها در کشور بر این مبنا بود که همزمان با تلاش برای تولید داخلی واکسن، فعالیت ها در زمینه خرید واکسن مطمئن خارجی هم متمرکز شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه با همه توان و تلاش اقدامات لازم برای تأمین اعتبار خرید واکسن و انتقال آن انجام شده است، گفت: هر جایی که واکسن مورد اعتماد وجود داشته باشد، حتماً تهیه خواهیم کرد و در این رابطه هم وسیله انتقال را داریم و هم وسیله نگهداری آن فراهم شده است.

رئیس جمهور در عین حال تأکید کرد: آماده نیستیم مردم کشورمان دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را طی کنند و اگر یک شرکتی در نظر دارد مرحله تست واکسن خود را انجام دهد وزارت بهداشت ما چنین کاری را انجام نخواهد داد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه تحریم برای واردات هر چیزی به کشور از جمله دارو و واکسن مشکل ایجاد کرده و ما در خرید مشکل داریم، گفت: حتماً از مشکل عبور خواهیم کرد و تحریم را بی‌اثر می‌کنیم.

دکتر روحانی در ادامه  افزود: نکته مهم دیگر این است که بعد از خرید و وارد شدن واکسن خارجی به کشور، وزارت بهداشت با دقت گزارش دهد که چقدر واکسن وارد شده و به چه کسانی تزریق شده است که ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. اولویت‌ها برای واکسیناسیون نیز مشخص است به طوری که سالمندان، بیماران زمینه‌ای و کادر درمان در اولویت واکسیناسیون هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان ما هر روز به دنبال بهانه و سوء استفاده هستند، گفت: موضوعات مربوط به واکسن به صورت دقیق توسط وزارت بهداشت باید به مردم توضیح داده شود.

قطع دست سودجویان در امر کرونا

با یک نگاه مختصر به تاریخ معاصر کشورمان به وضوح نمونه های متعددی مشاهده می شود که اعتماد مسئولین به مردم تا چه میزان توانسته است برای کشور نتایج مثبت در پی داشته باشد و بحران هایی که هر کدام به تنهایی می توانسته است یک کشور را از صحنه تاریخ محو کند، با اتکا به این امر پشت سر گذاشته شده است. در این روزها کشور به جنبه دیگر این اعتماد از هر چیز دیگری بیشتر نیاز دارد. جنبه ای که همان اعتماد مردم به مسئولین است که در گذشته هر مرتبه که رقم خورده است، مسئولین نیز توانسته اند موانع بزرگ را از پیش رو برداشته و در راستای تحقق خواسته های مردم که در این روزها ایمنی در مقابل کرونا است به خوبی عمل کنند از این رو به نظر می رسد در خصوص کرونا دیگر خودی و نخودی کردن پایه و اساس ندارد و دست سودجویان قطع خواهد شد بر همین اساس با اعتماد به دولت می توان از سد روزهای سخت بر بیاییم و برای توسعه کشور تلاش کنیم.

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز