از سوی صندوق رفاه دانشجویان؛

آخرین تغییرات و مصوبات جدید وام‌های دانشجویی اعلام شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۱:۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۱۱۰۹۳۹
آخرین تغییرات و مصوبات جدید وام‌های دانشجویی اعلام شد
صندوق رفاه دانشجویان تغییرات در ثبت‌نام وام‌های دانشجویی ودیعه مسکن متأهلی و خرید کمک لوازم آموزشی این صندوق برای دانشجویان روزانه در نیمسال اول سال تحصیلی را اعلام کرد.

به گزارش برنا؛ صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییراتی در ثبت‌نام وام‌های دانشجویی ودیعه مسکن متأهلی و خرید کمک لوازم آموزشی این صندوق برای دانشجویان روزانه در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ اعلام کرد که به شرح زیر است.

وام ضروری

 وام ضروری (خرید لوازم کمک آموزشی)

۱. دانشجویان متقاضی این وام باید در منوی وام‌های ضروری، گزینه رویداد تشخیص رئیس صندوق رفاه دانشجویان را انتخاب کنند.

۲. دانشجو در هر نیمسال منحصراً از یک رویداد می‌تواند استفاده کند.

۴. استفاده از هر رویداد در طول مقطع تحصیلی، صرفاً یک‌بار مجاز است. در نتیجه دانشجویانی که قبلاً اقدام به گرفتن وام ضروری خرید لوازم کمک آموزشی کرده‌اند نمی‌توانند در این مراحله ثبت‌نام کنند.

۵. حداکثر مبلغ پرداخت ۵ میلیون تومان و در سقف فاکتور رسمی ارائه شده است.

۶. برای ثبت وام حتما ارائه فاکتور رسمی و معتبر الزامی است.

۷. وام ضروری تشخیص رئیس صندوق شامل خرید لپ‌تاپ، تبلت، گوشی موبایل و سایر لوازم کمک‌ آموزشی می‌شود.

 وام ودیعه مسکن متأهلی

طبق اعلام جدید صندوق رفاه، وام مسکن صرفاً در این ترم از طریق خود صندوق قابل پرداخت می شود.

صرفاً به دانشجویان متأهل پرداخت می‌شود. اجاره‌نامه رسمی باید دارای کد رهگیری از دفاتر مشاوران املاک مجاز باشد. اجاره‌نامه از لحاظ مکانی باید در شهر محل تحصیل یا محل سکونت دانشجو باشد. اجاره‌نامه باید به نام دانشجو یا همسرش یا هر دو ایشان باشد.

 اجاره‌نامه باید در ترم تحصیلی تقاضای دانشجو دارای اعتبار باشد. مبنای تعیین مبلغ وام بر اساس شهر محل تنظیم اجاره‌نامه در هر سال، قبل از شروع سال تحصیلی مطابق اعلام صندوق رفاه تعیین و اعلام خواهد شد. تهران ۲۵ میلیون تومان، کلان‌شهرها ۲۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان، کلانشهرها: اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه

مدت زمان اجاره‌نامه باید در نیمسالی که دانشجو تقاضای وام می‌کند، اعتبار داشته باشد. فقط یک‌بار در هر مقطع تحصیلی قابل پرداخت است. در صورتی که زوجین دانشجو باشند تنها یکی از آن‌ها می‌تواند از وام مسکن بهره‌مند شود. دانشجوی متأهل زن دارای فرزند که به علت شهادت، فوت، متارکه و یا از کار افتادگی همسر و یا متارکه، سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده دارد با ارائه مدارک و مستندات قانونی می‌تواند از این وام بهره‌مند شود.

دانشجوی متأهل ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی همزمان مجاز به استفاده از وام مسکن نیست

دانشجوی متأهل ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دولتی یا غیردولتی، همزمان مجاز به استفاده از وام مسکن نیست. وام مسکن به دانشجویی که آخرین نیمسال تحصیلی مجاز (ارشد ترم ۴ و دکتری ترم ۸) خود را می‌گذراند، تعلق نمی‌گیرد.

در صورت ارائه اجاره‌نامه با مبلغ بیش از میزان مقرر در مبالغ هر شهر، میزان وام پرداختی به دانشجویان از سقف مبلغ تعیین شده بیشتر نخواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه، مطابق مبلغ مقرر در اجاره‌نامه وام پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه پرداخت از منابع صندوق است، بازپرداخت آن باید بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجو (حداکثر ترم ۵ برای ارشد و ترم ۹ برای دکتری) به صورت یکجا به صندوق تأدیه شود. صندوق مجاز است از زمان دریافت وام تا شروع اولین سررسید بازپرداخت، ۴ درصد کارمزد به‌صورت روزشمار از وام‌های دانشجویی اخذ کند.

بهره‌مندان از وام‌های دانشجویی صندوق در صورتی که یک یا بیش از یک قسط معوق داشته باشند و یا در زمان تعیین شده نسبت به تعیین وضعیت بدهی و اخذ دفترچه اقساط اقدام نکنند در فهرست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.

صدور هرگونه تأییدیه و جواب استعلام‌های سازمان‌ها و گواهی فراغت از تحصیل با احراز عدم وجود اقساط معوق و بدهی صادر خواهد شد. تسلیم اصل مدرک تحصیلی (نه گواهی موقت) و ریزنمرات، بعد از پرداخت کل بدهی و انجام تعهدات قانونی دیگر امکان‌پذیر است.

دانشجویان جهت اطلاع از سایر شرایط خاص و ویژه بازپرداخت وام‌های دانشجویی می‌توانید به صفحات ۱۵ تا ۱۸ آیین‌نامه مراجعه کنند.

نظر شما