سد انتقال آب به دریاچه ارومیه فردا افتتاح می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۱:۵۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۲۳۱۹
سد انتقال آب به دریاچه ارومیه فردا افتتاح می‌شود
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سد اصلی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام «کانی سیب» فردا (پنجشنبه) افتتاح می‌شود.

به گزارش برنا؛ عیسی کلانتری روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ساخت سد اصلی انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام سد «کانی سیب» به پایان رسیده و فردا افتتاح می شود. این سد قادر است حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

او اظهار کرد: اگر تا پایان سال تونل انتقال آب این سد تمام شود در سال ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می کند که با این انتقال تقریبا ۱۵ سانتیمتر به ارتفاع آب دریاچه افزوده می شود و این میزان می تواند کمبود بخشی از آبهایی که در گذشته از حقابه دریاچه برداشت شده بود را جبران کند.

رییس سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: با این روند امیدواریم در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک دریاچه که ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۵ میلیارد متر مکعب آب و ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه با ۲۵ درصد غلظت نمک است برسیم.

کلانتری گفت: کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه امسال تمام می شود و باید در سنوات آتی انتظار این را داشته  باشیم که حداقل سالی بیش از حدود نیم متر ارتفاع دریاچه افزایش یابد، وقتی آب اضافه می شود املاح کف دریاچه که شامل میلیاردها تن نمک است در آب حل می شود که این مساله موجب می شود هم ارتفاع دریاچه بالا بیاید و هم عمق آن زیاد شود که با این روند پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژکی دریاچه برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز