مرگ سالانه ۴۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۰:۵۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۱۳۶۳۲
مرگ سالانه ۴۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان می‌دهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با ذرات آلاینده معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش برنا؛ محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان می دهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵ ) در هوا جان خود را از دست می دهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتی ها است.

او افزود: براساس مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین یافته های سایر محققان، وضعیت کیفیت هوا در مناطق مختلف کشور فاصله چشمگیری با مقادیر استاندارد ملی دارد و تقریبا هیچ گاه به آنچه در برنامه های دوم تا ششم توسعه درخصوص کیفیت هوا مدنظر بوده، نرسیده ایم. 

سالمندان؛ بیشترین گروه حساس در مواجهه با آلودگی هوا

او تاکید کرد که بیشترین گروه حساس در مواجهه با آلودگی هوا افراد سالمند هستند و سهم آنان  در کشور طی سال های آتی افزایش می یابد.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در صورت عدم کنترل آلاینده های هوا، آسیب پذیری کشور در این زمینه بیشتر می شود و در حقیقت تاب‌آوری ما به شدت در مواجهه با آلودگی هوا کاهش می یابد.

حسنوند یادآور شد: این مشکل نه تنها سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد بلکه هزینه‌های سرباری نیز بر حوزه سلامت، به دلیل افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت تاثیر انجام می‌شود، تحمیل می‌کند. 

او بیان کرد: روند غلظت آلاینده‌های هوا در کشور نگران کننده است و افزایش جمعیت سالمندان در سال های پیش رو در کشور میزان آسیب پذیری ما را در مواجهه با آلودگی هوا به شدت افرایش می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته حدود ۹۰  درصد از جمعیت دنیا در مناطقی سکونت داشته ‌اند که متوسط غلظت سالانه ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون (PM۲.۵) آنها بالاتر از مقادیر رهنمودی و استانداردها بوده است. 

حسنوند همچنین گفت: مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سراسر جهان سالانه حدود هفت میلیون نفر در اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد و محیط داخل جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد حدود ۳.۷ میلیون مرگ منتسب به آلاینده های هوای محیط آزاد است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر هر روز حدود ١٠ هزار نفر در اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۸۸ درصد از این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است.

منبع:ایرنا

نظر شما