اجرای طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان در تالاب شادگان

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۲:۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۱۱۳۷۱۸
اجرای طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان در تالاب شادگان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت:طرح ملی پایش و رصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دامپزشکی استان اجرا شد.

به گزارش برنا؛ مصطفی کنارکوهی گفت: در این طرح همه بخش‌های این تالاب بین‌المللی مورد رصد و پایش قرار گرفت.

او افزود: از وظایف مهم دامپزشکی پایش بیماری‌های مختلف در سطح تالاب شادگان است که در زمینه پرندگان همواره با شروع مهاجرت از مناطق سردسیر و درحالت‌ عادی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز اقدام به پایش گونه‌های مختلف پرندگان می‌شود.

کنارکوهی ادامه داد:۱۴ گونه از پرندگان زمستان گذر ، مهاجر و پرندگان بومی در تالاب شادگان وجود دارند که به صورت مستمر به منظور اطمینان از سلامت پرندگان و کنترل بیماری‌ها پایش و رصد می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد:ایمن سازی دام‌های بومی در اطراف تالاب و آبزیان موجود به صورت منظم پایش و رصد خواهد شد.

کنار کوهی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌هایی است که از دغدغه های سازمان دامپزشکی کشور است و با توجه به اطلاعات موجود یکی از علل اصلی انتقال بیماری پرندگان مهاجر هستند که به منطقه مهاجرت می کنند که در همین راستا هوشیاری ماموران دامپزشکی می‌تواند کمک بسیار زیادی در شناسایی به‌موقع و کنترل احتمالی کانون‌های بیماری کند.

او گفت: رصد و پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مانع پیشرفت احتمالی بیماری در سطوح مختلف استان و بعضا کشور می‌شود.

تالاب شادگان  با وسعتی بیش از ۵۳۰هزارهکتار در۹۰کیلومتری جنوب اهواز یکی از بزرگترین تالاب‌های بین‌المللی کشور است که نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و اکولوژی (چرخه حیات) منطقه ، تعدیل هوا و تصفیه آب دارد.

مساحت این تالاب در سال‌های اخیر به علت کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن خشک شدن رودخانه جراحی که یکی ازمنابع تامین حقابه تالاب است روندی کاهشی داشت که با سیلاب بی‌سابقه فروردین ماه ۱۳۹۸ ، نگرانی از خشک شدن تدریجی این پهنه طبیعی عظیم کشور تا حدود زیادی برطرف شد.

نظر شما