زوج درمان و مشاور خانواده مطرح کرد:

مرگ رابطه چه زمانی فرا می‌رسد؟/توهین، تحقیر و ایرادگیری نشانه‌های اصلی زوال یک رابطه

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۵:۴۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۴۲۹۹
مرگ رابطه چه زمانی فرا می‌رسد؟/توهین، تحقیر و ایرادگیری نشانه‌های اصلی زوال یک رابطه
منصوره سادات صادقی گفت: توهین، تحقیر و ایرادگیری مهم‌ترین حس‌های پیش بینی کننده طلاق هستند.

به گزارش برنا؛ در گذشته‌های نه چندان دور زندگی مشترک افراد دوام طولانی‌تری داشت و طلاق به‌ندرت اتفاق می‌افتاد اما امروزه در عصر بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده از سوی رسانه‌های اجتماعی و … طلاق دیگر امری غیرعادی تلقی نمی‌شود به‌ویژه در خانواده‌هایی که زن و شوهر مدام با نگرانی‌های مالی قابل توجه و عدم سازگاری با یکدیگر مواجه‌اند، این امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. حتی همسرانی که بسیار متعهد و به اصول اخلاقی پایبند هستند نیز ممکن است به دلایل مختلف ناگزیر از طلاق شوند. شاید برای بسیاری از ما این سؤال ایجاد شود که چه عواملی سبب شکست زندگی مشترک می‌شود؟ چرا زن و شوهر به مرحله طلاق می‌رسند؟

منصوره سادات صادقی، زوج درمان و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به علت عمده طلاق بین زوجین گفت: طلاق یک امر چندبُعدی است و علل متفاوتی دارد اما مهم‌ترین علت آن متغیرهای تعاملی بین زوجین است یعنی اینکه زن و شوهر بلد نباشند با یکدیگر ارتباط مناسبی برقرار کنند، درست حرف بزنند، به یکدیگر درست گوش دهند و یکدیگر را همراهی کنند بنابراین این عوامل مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود یک رابطه به انتها برسد.

او درمورد احساس‌های پیش بینی کننده طلاق افزود: وقتی به دلیل مسائل فوق یک رابطه از مسیر درست منحرف می‎شود، توهین، تحقیر و ایرادگیری شروع شده و این سه حس مهم‌ترین حس‌های پیش بینی کننده طلاق هستند.

صادقی تصریح کرد: جدا از مسائل فوق مشکلات جنسی، اعتیاد، خیانت و دخالت خانواده‌ها هم ممکن است افراد را سمت طلاق ببرد.

این زوج درمان با اشاره به تاثیر مشکلات جنسی بر طلاق گفت: یک رابطه سالم چند مولفه دارد که یکی از آنها رضایت جنسی است پس وقتی بنای یک رابطه سالم است که این مولفه در کنار مولفه‌های دیگر چون تعهد، صمیمت و... قرار گیرد بنابراین آماری که منتشر می‌شود و می‌گویند فلان تعداد زوج به دلیل مشکلات جنسی طلاق گرفتند، اشتباه است چون رضایت جنسی به رضایت عاطفی و صمیمت زوج ارتباط دارد و حتی زوجینی نزد ما می‌آیند که چندسال رابطه جنسی نداشتند چون روابط عاطفی آنها مناسب نیست.

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی پایان رابطه فرا می‌رسد؟ بیان کرد: ما به عنوان مشاور و روانشناس یک رابطه را مورد بررسی قرار می‌دهیم، سود و زیان آن را می‌گوییم و تاجایی که بتوانیم کمک می‌کنیم رابطه زوجین ادامه دار باشد اما در شرایطی که زوجین سال‌ها طلاق عاطفی گرفتند، شاهد خیانت‌های مکرر بودند، اعتیاد شدید وجود دارد و... که در این شرایط نمی‌توان کاری برای رابطه کرد و امیدی داشت چرا که آسیب‌های آن بیشتر است.

صادقی با اشاره به دوره‌های دانش افزایی برای روانشناسان و مشاوران گفت: دوره‌های دانش افزایی یکی از دوره‌های بسیار مفید برای مشاوران است که در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا مجازی برگزار کردن آن امری بجا و مناسب است چرا که برگزاری این دوره‌ها کمک می‌کند دانش و مهارت مشاوران افزایش پیدا کند و با علم روز آشنا شوند چون روانشناس‌ها و مشاوران احتیاج دارند صلاحیت‌های حرفه‌ای داشته باشند و زمانی این صلاحیت‌ها  افزایش پیدا می‌کند که دانش، مهارت و پشتکار آنها افزایش یابد.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز