برنا بررسی می‌کند؛

آلودگی هوا؛ مازوت یا دود ماشین/ چه کسی متهم سرطانی کردن هوا است؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۰۴:۳۶:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۴۵۵۴
آلودگی هوا؛ مازوت یا دود ماشین/ چه کسی متهم سرطانی کردن هوا است؟
تشدید آلودگی هوای تهران در فصل سرد موضوع تازه‌ای نیست اما بروز این وضعیت در روزهای که محدودیت‌های کرونایی منجر به کاهش ترددخودروها شده، ابهاماتی را درباره علت آن و استفاده از مازوت ایجاد کرده است.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر آلودگی هوای تهران از مرز هشدار رد شده و تهرانی‌ها به لحاظ کیفیت هوا شرایط خطرناکی را تجربه می‌کنند این درحالیست که تا چند روز گذشته شاهد بارش برف و باران فراوانی بودیم و از طرفی هم به نظر می‌رسد منع تردد از ساعت 21 تا 4 صبح باید باعث کاهش حمل و نقل و درنتیجه کاهش آلودگی هوا شود درحالی که گویا اینگونه نبوده و آلودگی وحشتناک تهران حاکی از این امر است.

بحران آلودگی هوا در تهران بی‌سابقه نیست و همه ساله باوجود خسارات و صدمات جبران ناپذیر بر سلامت، این بحران را پشت سر می‌گذاریم اما این بار در میانه کشمکش‌های سیاسی، پای یک عامل دیگر به میان آمده و آن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌هاست. برخی مقامات استفاده از این سوخت به شدت خطرناک را تکذیب می‌کنند اما عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که بالاترین مقام مرتبط در این زمینه هست به صراحت اعلام کرده است: «ما نمی‌توانیم به صرف تولید برق، مازوت بدهیم و هوای شهر را به این روز بیاندازیم.»

کلانتری: استفاده از مازوت در نیروگاه‌های شرق تهران آزاد است

عیسی کلانتری در یک گفتگوی رادیویی با اشاره به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها گفت: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به‌دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر می‌شود، حتماً باید از گاز استفاده کنند.

کلانتری تصریح کرد: دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تأسف از اینکه "نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم"، گفت: شرایطی ایجاد شده است که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

کلانتری همچنین از پیشنهاد جدید سازمان محیط زیست برای چگونگی استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف شهرهای بزرگ خبر داد و افزود: پیشنهاد دادیم که گازِ مورد نیاز کارخانجاتی که در نزدیکی شهرها قرار دارند، تأمین شود و فقط کارخانجات و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهرها دارند، از سوختِ مازوت استفاده کنند.

او اضافه کرد: متأسفانه استفاده از سوختِ مازوت در کشور افزایش یافته که این سوخت، حاوی ذرات گوگرد بسیاری است و آلودگی  هوا را نیز تشدید می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در گذشته مازوت صادر می‌شد اما در زمان حاضر صادرات آن به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شده است اما در این شرایط هم مصرف نفت خامِ 25 درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانجات است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا اینکه اصلاً از مازوت استفاده نکنند.

کلانتری گفت: امروزه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان نیز به عاملی برای آلودگی هوای شهرها تبدیل شده است که باید راهکارهایی برای آن با کمک دستگاه‌های دیگر پیدا کنیم.

او تصریح کرد: همزمان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و در فصول سردِ سال، میزان مصرف مازوت در کارخانه‌های بزرگ و نیروگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به معضل ریزگردها اشاره و تأکید کرد: در سال‌های گذشته ریزگردها نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوای شهرها بودند اما طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، در سه سال اخیر ریزگرد با منشأ داخلی نداریم.

کلانتری همچنین به نقش آلودگی هوا در شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده است، به‌طور متوسط هر یک واحد افزایش آلودگی هوا در مترمکعب، 1.5 درصد در میزان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یکی دیگر از منابع آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را استاندارد نبودن خودروهای دیزلی و گازوئیلی فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهد تردد خودروهایی در سطح شهرهای بزرگ کشور هستیم که برخی از آنها در جنگ جهانی دوم تولید شده‌اند و حداقل استانداردهای زیست‌محیطی را ندارند.

پیرو این صحبت‌ها و به هشدار رسیدن وضعیت آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامت مردم؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی تذکری در خصوص وضعیت آلودگی هوا تهران از رئیس قوه قضائیه خواست کرد به این موضوع ورود پیدا کند.

مجید فراهانی: رئیس قوه قضاییه اجازه ندهند با حکم احدی از مسئولان سلامت شهروندان به خطر بیفتد

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان دویست و شصت و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران طی تذکری در خصوص وضعیت آلودگی هوا تهران گفت: سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و تنها طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوا تهران هر روزه در وضعیت قرمز و بالای 140 بوده است.

او افزود: در حال حاضر این شاخص بر روی عدد 152 قرار گرفته است و امروز و فردا احتمال رسیدن آن ها به بالای 160 و شرایط بسیار خطرناک وجود دارد.

فراهانی تصریح کرد: در شرایط جدید همه آمارها نشان می دهد  که سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های اطراف تهران از یک سو و گازوئیل در دیزل ها و کامیون ها جمعا نزدیک به 60 درصد حجم آلودگی هوا شهر و استان تهران است.

عضو شورای شهر تهران افزود: مازوت آلوده ترین سوخت فسیلی میان تقطیر از نظر دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوئیل بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیش از 20 برابر مجاز و بالای 1000 است.

او تاکید کرد: حال چگونه است که بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دادستان محترم بخشنامه کرده است که مانع مصرف مازوت در نیروگاه ها نشوید؟ از حضرت آیت الله رئیسی؛ ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می کنم با ورود به مسئله اجازه ندهند با حکم احدی از مسئولان سلامت شهروندان به خطر بیفتد.

عضو شورای شهر تهران افزود: مدیریت کاهش آلودگی هوا امروز نیازمند عزم جدی سران سه قوه و تشکیل جلسات اضطراری و فوری در سطوح عالی دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی است.

فراهانی در پایان گفت:  لذا به عنوان نماینده شریف مردم تهران در اجرای بند 3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن از روسای سه قوه معزز قضائیه، مجریه و مقننه می خواهم با تشکیل جلسه فوری سه قوه و اتخاذ تصمیم عاجل از سلامت و حق حیات شهروندان در برابر آلودگی هوا که این روزها در بالاترین سطح خود قرار دارد، صیانت کنند.

به دنبال تذکرات اعضای شورای شهر نسبت به سوزاندن مازوت و آلودگی هوا، حسینی میلانی هم از قوه قضائیه خواست مازوت سوزی را مورد بررسی قرار دهد و دادستان درخصوص مازوت سوزی شفاف سازی کند.

حسینی میلانی: قوه قضائیه و کمیسیون اصل۹۰ به بحث آلودگی هوا ورود کنند/دادستان مازوت سوزی را شفاف سازی کند

سید آرش حسینی میلانی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در دویست و شصت و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم و شورا به عنوان مدافع حقوق عامه باید نسبت به این موضوع واکنش داشته و اعتراض کند. تعدد اعتراضات و تذکرات امروز نیز این مسئله را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه از قوه قضائیه می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید حقوق عامه را پیگیری کند و بحث مازوت‌سوزی را به شکل شفاف مورد رسیدگی قرار دهد. همچنین از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم به موضوع آلودگی هوا ورود کرده و این موضوع را نه فقط در تهران بلکه در سطح کشور و سایر شهرها هم پیگیری کند.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز سنجش دی اکسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور شروع کرده و اطلاعات به دست آورده از طریق سنجنده ماهواره‌ای را در اختیار افکارعمومی قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودکش‌های کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی که مهمترین داده‌ برای شناسایی‌ این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودکش‌ها انجام می‌شود.

زهرا نژاد بهرام یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم تذکر جدی داد تا محیط زیست هرچه زودتر در مقابل مازوت سوزی اقدام کند.

 نژاد بهرام: برای قطع سوخت مازوت برای نیروگاه ها اقدام کنید

زهرا نژاد بهرام در جلسه شورای شهر در تذکر پیش از دستور در این خصوص گفت: در طول چند سال گذشته همواره در حال تجربه آلودگی سنگین هوا هستیم. در حال حاضر ضریب آلودگی ۱۰۴ و شرایط ناسالم است. انتظار می‌رفت در طول چندسال گذشته این امر مورد بررسی قرار گیرد. سازمان محیط زیست مسئولیت اصلی در آلودگی هوا را بر عهده دارد اما شرایط کنونی موید آن است که این سازمان در صدد توجیه است و رفتار دولتی‌ها و غیر دولتی‌ها و انتظار از مردم برای کاهش آلودگی حاکی از آن است.

عضو هیئت رئیسه شورا اسلامی شهر تهران با تذکر به سازمان محیط زیست عنوان کرد: این سازمان هیچگاه پاسخ‌گو نیست و این چندمین تذکر از سوی شورای شهر است. انتظار می‌رود که محیط زیست به جای انتظار از مردم به وظیفه خود اقدام کند.

نژاد بهرام تاکید کرد: علیرغم تعطیلی مدارس و فعالیت‌های اجتماعی، باز هم شاهد آلودگی هوا هستیم. هرساله قریب ۸۰ درصد سهم آلودگی مربوط به خودروها و فعالیت‌های سطح شهر است اما در شرایط کنونی کاهش فعالیت‌ها نیز کماکان با آلودگی روبرو هستیم. براساس اظهارات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، به دلیل پر شدن ظرفیت مازوت، مجبور به سوزاندن مازوت در شهرها هستیم این در حالی است که این امر مرگ و میر کرونا را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: چرا محیط زیست به جای راهکار برای ایجاد انبار مازوت از ریه‌های مردم به عنوان انبار مازوت استفاده کرده است. به همین منظور از وزیر نیرو و رئیس سازمان درخواست می‌کنم با توجه به اهمیت حفاظت از جان مردم، در این زمینه چاره اندیشی و برای قطع سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها اقدام کنند.

تذکرات و صحبت‌های اعضای شورای اسلامی درحالی مطرح می‌شود که عده‌ای اصلا مازوت سوزی را قبول ندارند و تمام تقصیر و تیغ تیز نقد خود را در این خصوص متوجه شهرداری و حمل و نقل عمومی می‌کنند.

مازوت مصرف نمی‌شود/ نیروگاه طرشت و بعثت در تهران به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی‌کنند/ مشکل اصلی ما خودروهای سنگین است

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص علل آلودگی هوای تهران گفت: زمانی که هوا آلوده می شود به دنبال آن دو اتفاق رقم می خورد. وارونگی هوا که در این راستا رابطه مستقیمی با پارامترهای هواشناسی دارد و دومین مورد نیز میزان انتشار آلاینده ها است.

او افزود: زمانی که وارونگی هوا رخ دهد دیگر امکان خارج شدن آلاینده ها از شهر به صورت طبیعی نیست و وارونگی سبب تجمع آلاینده ها می شود و این امر منجر به پایین آمدن کیفیت هوا خواهد شد. کیفیت هوا در این برهه رابطه مستقیمی با آلاینده هایی پیدا می کند که منتشر می شوند.

این مقام مسئول محیط زیست با اشاره به اینکه تهران به چه علت آلوده است، خاطرنشان کرد: زمانی که روزنامه های دهه پنجاه را نیز مشاهده می کنیم، می بینید که تهران در آن برهه زمانی نیز آلوده بوده است اما به مرور زمان در این امر تغییراتی ایجاد شده است. برای مثال در برهه ای از زمان مهم ترین گاز موجود در هوا مونواکسید کربن بوده اما امروز آلاینده اصلی در هوای تهران ذراتی با قطر کمتر از 2.5 میکرون است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران افزود: هر منطقه ای یک ظرفیت زیستی دارد. مطالعات نشان می داد که تهران ظرفیت اسکان 3 میلیون نفر را دارد تا یک زیست مطلوب داشته باشد اما امروز با بارگذاری جمعیتی که در تهران توان زیستی آن به مخاطره افتاده است.

رستگاری ادامه داد: طبق برخی از آمار سالانه 200 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می شود. مساحت کل استان تهران امروز کمتر از یک درصد کل کشور است اما نزدیک به 17 درصد از جمعیت کشور در تهران مستقر می شوند. به دنبال افزایش این جمعیت شاید سالانه نزدیک به 50 هزار خودرو و به دنبال آن خانه هایی به تهران اضافه می شود که برای سرمایش و گرمایش خود انرژی مصرف می کنند. این موارد همگی تولیدکننده آلودگی هستند.

او افزود: ما محدودیت هایی را برای تردد طی ماه های گذشته داشتیم اما این محدودیت ها برای خودروهای سواری بوده است در صورتی که خودروهای دیزل نقش مهمی در آلودگی دارند. از سوی دیگر منابع تولید کننده آلاینده ها در تهران به قدری متعدد است که هر چقدر هم محدودیت ها برقرار شود باز هم این آلاینده ها وجود دارد.

به گفته رستگاری اگر این محدودیت های ترافیکی شبانه نبود در هفته گذشته، هوای تهران به مراتب آلوده تر می شد.

این مقام مسئول در محیط زیست تاکید کرد: امروز پهنه شهری تهران که از یک سو تا استان سمنان و از سوی دیگر تا قزوین ادامه دارد دیگر با توجه به بارگذاری جمعیتی که بر روی آن انجام شده  قادر به پالایش هوای خود نیست.

رستگاری گفت: امروز 62 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک و 38 درصد نیز ناشی از منابع ساکن است. این درصد ها برای ذرات مختلف معلق در هوا متفاوت است. مشکل اساسی امروز هوای تهران ذرات معلق هستند که 33 درصد این ذرات را خودروهای سواری، 20 درصد را کامیون ها، اتوبوس ها 14 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 11 درصد و مینی بوس ها نیز 5 درصد در این عرصه سهم دارند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تعداد پایین کامیون ها امروز سهم زیادی در تولید ذرات معلق دارند، افزود: با مراجعه به کارخانه های تهران متوجه می شویم که این کارخانه ها از یک کامیون کمتر دود تولید می کنند. امروز کارخانه سیمان خطوط متعدد تولید دارد که شامل خطوط 6، 8، 4، 9 است. از گذشته این خطوط مشکلات زیادی داشته است و مرجع قضایی نیز ورود کرد و برای این خطوط فیلتر تعبیه شد.

رستگاری با اشاره به وضعیت کارخانه سیمان تهران خاطرنشان کرد: خط 6،  امسال فیلتر شد و سال گذشته بر روی خط 9 نیز فیلتر نصب شد. خط 4 همچنان مشکلاتی دارد اما وضعیت آن نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر شده است. 

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران در خصوص کیفیت هوای تهران طی ماه های آینده گفت: اگر پدیده وارونگی در ادامه وجود داشته باشد ما باز هم شاهد هوای آلوده در تهران خواهیم بود. این یک واقعیت در شهر تهران است. اگر ما بهترین خودرو و کمترین آلاینده را داشته باشیم باز هم درگیر وارونگی خواهیم شد و این یک واقعیت جداناپذیر از تهران است و فقط می توانیم شدت آن را کاهش دهیم.

او افزود: سال گذشته 24 درصد روزها کیفیت هوا نامطلوب بود، سال 97 به میزان 16 درصد، سال 96 به میزان 30 درصد و سال 95 نیز به میزان 24 درصد بود. امسال نیز به نظر می رسد کیفیت هوای تهران به همین شکل باشد. باید توجه کرد که شاخص کیفیت هوا را سخت گیرانه تر کرده ایم.  اگر در گذشته با 15 میکروگرم در متر مربع اعلام می کردیم که هوا پاک است امسال با 12 میکروگرم وضعیت پاک به هوا اطلاق می شود.

رستگاری ادامه داد: احتمال دارد امروز به علت تغییر پارامترها، چند روز بر روزهای نامطلوب اضافه شود اما درصدها همچون سال گذشته است. از سال 93 اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام شد اما از دو سال پیش به علت شرایط تحریمی، اقدامات در این حوزه سخت و کم تر شده است. باید توجه داشت که در سال 90، نزدیک به 60 درصد روزها هوای تهران آلوده بود. این اعداد در سال 91 به میزان 40 درصد و در سال 92 به میزان 44 درصد بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تصریح کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات خوبی بوده که عملا متوقف شده است. معاینه فنی خودروها به تازگی نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است. ما در سنوات گذشته شاهد بودیم که معاینه فنی صرفا یک برگ کاغذ بود زیرا راه های غیرقانونی اخذ آن زیاد بود و حتی شاهد بودیم با تماس تلفنی نیز به صورت جعلی و یا از طریق مراکز معاینه فنی این مجوز در اختیار شهروندان قرار می گرفت.

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران گفت: بسیار تلاش شد تا مانع این تخلف ها شویم و سامانه سیمفا به همین علت راه اندازی شد و معاینه فنی امروزه دیگر قابل قبول شده است و خیالمان از خودروهای سبک تا حدود زیادی راحت شد. همچنان نقص هایی نیز در فرآیند صدور مجوز معاینه فنی وجود دارد و نظارت ها در این عرصه  صورت می گیرد. اخطاریه هایی به مراکز داده می شود تا عملکرد خود را با استانداردها تطبیق دهند. ما استانداردها و حدود مجاز را برای مراکز معاینه فنی سخت گیرانه تر کرده ایم و شاخص ها را از 2.5 به 0.7 درصد کاهش داده ایم.

این مقام مسئول حوزه محیط زیست گفت: برخی از خودروها در گذشته بسیار آلاینده بودند اما باز هم مشاهده می شد که برگ معاینه فنی دارند و در این خصوص نیز جلساتی برگزار کرده ایم تا چاره ای اندیشیده شود. 

رستگاری در خصوص آلودگی مازوت در شهر تهران گفت: ما صنایع و نیروگاه های بزرگ تهران را به صورت روزانه کنترل می کنیم و بررسی می کنیم که چه سوختی مصرف می کنند. نیروگاه طرشت و بعثت در تهران به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی کنند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران بیان کرد: دو نیروگاه پرند و پاکدشت نیز به علت افت فشار گاز در زمستان از سوخت گازوئیل استفاده می کنند و تا این لحظه از مازوت استفاده نکرده اند. فرآیند برخی از این نیروگاه ها به گونه ای است که به هیچ وجه نمی توانند مازوت مصرف کنند.

او افزود: برخی کارگاه های کوچک مازوت استفاده می کنند اما این کارگاه های کوچک نمی توانند هوای تهران را تحت تاثیر قرار دهند و موظف شده اند که قبل از مصرف به محیط زیست اطلاع دهند. تا این لحظه هیچ مشکلی در خصوص آلودگی مازوت در تهران بوجود نیامده است. هیچ واحد صنعتی بزرگ مقیاسی امسال مازوت مصرف نکرده است.

رستگاری گفت: سال گذشته نیز شایعاتی مطرح شد اما در بررسی ها مشخص شد که یک کارخانه بزرگ 17 روز مازوت استفاده کرده است در صورتی که برخی مدعی بودند 190 روز مازوت سوخته است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تصریح کرد: شرکت پخش فراوردهای نفتی نیز می تواند با اعلام میزان توزیع خود این شبهات را برطرف کند. به قدری این توزیع ناچیز است که به حساب نمی آید.

رستگاری گفت: آلاینده ازن نیز یک آلاینده ثانویه است که در تابستان مشکل ساز می شود. آلاینده ازن از دی اکسید نیتروژن و یا گازهای عالی فرار در معرض نور خورشید و با وجود گرما به وجود می آید. در زمستان این مشکل وجود ندارد. در این راستا طرح کهاب در دستور کار قرار گرفته است و مصوبه دولت نیز در این رابطه وجود دارد.

این مقام مسئول در محیط زیست اظهار کرد: تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. اگر طرح کهاب اجرایی شود و بخارات بنزنین از سطح پمپ بنزین ها جمع آوری شود و مجددا به بنزین تبدیل شود، بسیار کمک خواهد کرد تا آلاینده ازن کاهش پیدا کند. شاید در آلاینده هایی همچون دی اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن مردم نتوانند کاری انجام دهند اما برای آلاینده ازن مردم می توانند مشارکت کنند.

او افزود: خودرو یک قطعه به نام کربن کنیستر دارد که بخارات بنزین را جمع می کند و بار دیگر آن ها را می سوزاند. این قطعه قیمت زیادی نیز ندارد و با نصب آن در سال دو باک بنزین کامل برای شهروندان صرفه جویی می شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تاکید کرد:  با نصب این قطعه و با صرفه جویی که انجام می شود شهروندان می توانند تقریبا بدون هزینه کمک به کاهش آلودگی هوا کنند. این بخارات بنزین است که گازهای فرار را تولید می کنند و شهروندان با مراجعه به صافکاری ها می توانند این قطعه را نصب کنند.

رستگاری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه باران های اسیدی در مناطق بسیار صنعتی به چالش تبدیل می شود، گفت: کشورهایی که سوخت کک و زغال سنگ مصرف می کنند. دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن آن ها بسیار بالا می رود. در ایران از زمانی که کیفیت بنزین اصلاح شد این دو آلاینده تا میزان زیادی در هوا کاهش یافت. باران به صورت طبیعی به میزانی ph آن بالا است و مقداری اسیدی است اما این شایعات که عنوان می شود بعد از هوای آلوده احتمال باران اسیدی است نمی تواند صحت داشته باشد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: اولین اثر باران اسیدی تخریب ابنیه و درختان است. در تهران عملا آثار باران اسیدی را بر ابنیه و مجسمه ها و درختان مشاهده نمی کنیم. در این زمینه نگرانی وجود ندارد. 

رستگاری با اشاره به اینکه قانون هوای پاک برخی خلاها را در این عرصه برطرف کرده است، گفت: از سال 53 که قانون حفاظت و بهسازی هوا تصویب شد تا سال 74 که قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب رسد و تا امروز که قانون هوای پاک را داریم، هم موارد خوبی تصویب شده است و هم خلاهای قانونی در این عرصه وجود دارد.اگر قوانین موجود را به خوبی اجرا کنیم بسیار به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

او با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد: طبق قانون 70 درصد ترددها باید از طریق وسایل حمل و نقل عمومی صورت گیرد اما عملا این قانون اجرا نشده است در صورتی که فارغ از روزهای کرونایی می تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند. مقرر شده بود تا برای نوسازی خودروها نیز اقداماتی انجام شود اما در این راستا هنوز اقداماتی انجام نشده است. ضرورت دارد امروز در ابتدا به قوانین موجود عمل کنیم و در ادامه به دنبال برطرف کردن خلاهای قانونی برویم. 

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به نقش دستگاه های مختلف در کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: امروز شهر در اختیار شهرداری است و پتانسیل های زیادی نیز در اختیار شهرداری است و انتظار می رود که در بحث تقویت حمل و نقل عمومی تلاش بیشتری کند و فیلتر دود را بر روی اتوبوس های خود نصب کند. شهرداری در فضای سبز خوب کار کرده است اما باز هم می تواند بهتر عمل کند تا هوا را تلطیف کند. 

رستگاری با تاکید بر اینکه اقدامات شرکت نفت کمک بسزایی به بهبود کیفیت هوا کرده است، گفت: اقداماتی که شرکت نفت انجام داد و کیفیت بنزین را از یورو 2 به یورو 4 ارتقا داد سبب شد تا آلودگی هوای تهران ظرف مدت یک سال از 44 درصد به 30 درصد برسد و دیگر هیچگاه فراتر از 30 درصد نرسید.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تصریح کرد: امید است تا در طرح کهاب نیز جدی تر عمل کنند. در بحث خودروسازی نیز باید اقداماتی انجام شود. امروز خودروهایی که استانداردهای یورو 5 را نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند اما نکته مهم این است که خودروها در زمان تولید استاندارد یورو 5 را دارند اما این استاندارد پایدار نیست.

او افزود: انتظار این است که خودرویی که تولید می شود و یورو 5 است پس از 2 سال کیفیت خود را از دست ندهد. امروز بحث اصلی ما موتورسیکلت ها، خودروهای باری و کامیون هایی است که سهم زیادی در آلودگی هوای تهران دارند. دستگاه هایی که در این زمینه می توانند کمک کنند، وزارت صمت، شهرداری تهران و نیروی انتظامی است تا وضعیت بهبود پیدا کند.

این مقام مسئول در محیط زیست در پایان تاکید کرد: اگر ما با توجه به افزایش جمعیت بتوانیم کیفیت هوا را در همین سطح نیز نگهداریم می تواند اقدام خوبی باشد اما مردم انتظار دارند که هوای سالم تنفس کنند و ما باید بیشتر تلاش کنیم تا به آن نزدیک تر شویم. آلودگی هوا مشکل پیچیده ای نیست اما بزرگ است. باید تعداد زیادی اتوبوس و خودرو کنار بروند. این مسئله بزرگ با همکاری همگان حل می شود و شهروندان نیز ضرورت دارد در این عرصه به کمک ما بیایند.

البته صحبت‌های معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران درصورتی مطرح می‌شود که به گفته معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد.

مسعود تجریشی: خواسته‌ایم به سرعت جلوی مازوت سوزی گرفته شود

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: به‌نظر می‌رسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به‌صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند برای مثال واحدهای ریخته‌گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده‌اند همچنین از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند به همین دلیل ما به دادستانی نامه زده‌ و خواسته‌ایم که به‌سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.

دروانفسای اینکه اعضای شورای شهر تهران، مسئولین محیط زیست هرکدام یک حرفی می‌زنند و عده ای مازوت سوزی را تکذیب و عده‌ای تایید می‌کنند، نظر فعالیت محیط زیست چیز دیگریست به گونه‌ای که محمد درویش می‌گوید اگر وزارت نفت و دولت توجهی به هشدارها نمی‌کنند، کلانتری باید به احترام مردم استعفا کند.

محمد درویش: سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست متهم شماره اول آلودگی هواست

محمد درویش، فعال محیط ‌زیست در گفت‌وگویی با اشاره به آمار روزهای آلوده و پاک در سال‌های اخیر گفت: از ابتدای سال درگیر پاندمی کرونا بودیم و به همین دلیل تمامی مراکز پرتردد همچون سینماها، پاساژها و گالری‌ها یا تعطیل بودند یا میزان کمی تردد داشتند. از طرف دیگر مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها هم تعطیل بودند؛ همچنین اغلب رستوران‌ها و مراکز فرهنگی و حتی هتل‌ها. در واقع کمترین میزان تردد ممکن امسال در تمام دنیا اتفاق افتاد. به همین دلیل هم تعداد روزهای هوای پاک امسال نسبت به سال‌های گذشته در تمامی کشورهای جهان افزایش پیدا کرد اما تنها استثنا در جهان ایران بود. 

او افزود: در گزارشی که روز شنبه ۱۳ دی‌ماه پیروز حناچی شهردار تهران منتشر کرد مشخص شد که تعداد روزهای هوای پاک تهران تا ابتدای دی‌ماه تنها ۱۵ روز بوده است. در حالی که این رقم در سال قبل ۲۵ و در سال ۹۷ هم ۲۸ روز بوده است؛ یعنی به جای اینکه در شرایط همه‌گیری کرونا، تعطیلی‌ها و کاهش ترددها اوضاع بهتر شود، بدتر هم شد. از سوی دیگر اگر به تعداد روزهای هوای ناسالم تهران هم نگاه کنیم، باز آمار گویای خبر بدی است. در سال ۹۷، ۵۹ روز هوای ناسالم داشتیم و در سال گذشته هم ۶۱ روز اما این رقم هم امسال با افزایش عجیب به ۸۴ روز رسید. 

درویش معتقد است کرونا از جهاتی به نفع مدیران هم شده است و می‌گوید: فرسودگی ناوگان عمومی و همچنین ناامن بودن این وسایل نقلیه که در شرایط کرونا مردم به آن اعتماد نکردند و در غیاب فاصله‌گذاری اجتماعی دقیق حجم زیادی از مردم نتوانستند از این ناوگان استفاده کنند از دیگر عوامل به وجود آمدن شرایط فعلی است. به خاطر اینکه مردم ریسک ابتلا به کرونا را نپذیرفتند و ترجیح دادند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. چون ما باز هم نیامدیم از تجربه جهانی استفاده کنیم تا از چالش ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای تغییر در مبلمان شهری بهره بریم. به بهانه‌های مختلف آن را پشت گوش انداختیم و حالا با وضعیت فعلی روبه‌رو شده‌ایم. با صراحت می‌گویم که اگر امسال ما با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه نشده بودیم، شاید تلفات آلودگی هوا به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید. شاید مجبور می‌شدیم شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان و اراک را از سکنه خالی کنیم. در واقع پاندمی به ما کمک کرد چون مدیران ما که هنری جز تعطیلی و دورکاری نداشتند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه تعطیلی سبب می‌شود ادارات دولتی تعطیل شوند، ترددها هم کاهش می‌یابد و کاهش تردد به معنای کاهش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در هواست. طبق آمار، ۸۲.۹ درصد آلاینده‌های گازی و ۶۰.۸ درصد ذرات معلق را منابع متحرک تولید می‌کنند. اتفاقاً باید حواس‌مان باشد که عده‌ای از مافیای خودروسازی در حال سوءاستفاده از شرایط فعلی هستند و مدام درباره مازوت می‌گویند تا صنایع به شدت آلاینده خودشان را تبرئه کنند. اما ماجرای مازوت نباید سبب شود که ما موضوع مافیای خودرو و موتورسیکلت را فراموش کنیم. 

این فعال محیط ‌زیست با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در قانون هوای پاک ۱۴ نهاد مسئول شدند که به بهبود هوای کلانشهرهای کشور کمک کنند، اما نهاد اصلی مرجع ناظر و نهادی که مسئول است گزارش دهد که آیا این ۱۴ نهاد به وظیفه خود عمل می‌کنند یا نه سازمان حفاظت محیط‌زیست است. این سازمان باید به صورت رسمی در هیات دولت و رسانه‌ها حاضر شود و بگوید که این ۱۴ نهاد کجا، چرا و چگونه مقصر بوده‌اند؟ اینجاست که توپ در زمین رئیس‌جمهور می‌افتد که آیا رئیس‌جمهور مطابق قانون با نهادهایی که از قانون تخطی کرده‌اند برخورد می‌کند یا خیر؟ آنها را جریمه می‌کند، به آنها هشدار می‌دهد یا نه؟

محمد درویش در پایان تاکید کرد: اما اینکه سازمان محیط‌زیست هرچند وقت یک بار بگوید که ما هشدار دادیم اما نشد، عدم نظارت درست را نشان می‌دهد. چنین توجیهی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این سازمان باید بگوید کجا، چه زمانی و چند بار هشدار رسمی و قانونی به آنها داده است. مگر می‌شود که وزارت نفت این کشور بدون هماهنگی با ریاست‌جمهوری و دولت همچنان از مازوت استفاده کند؟ آیا آقای کلانتری این هشدار را داده است؟ اگر این کار را کرده و وزارت نفت و رئیس‌جمهور به آن هیچ توجهی نمی‌کند، معنی ساده این پیام این است که ما اساساً به سازمانی تحت عنوان محیط ‌زیست نیاز نداریم. حداقل آن‌قدر شرافت داشته باشیم که به مردم بگوییم ما هشدارها را دادیم و کسی به حرف ما توجه نکرد، برای همین هم استعفا می‌کنیم. اگر یک بار یک مقام رسمی به احترام مردم چنین کاری انجام دهد، چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد اما متاسفانه همه آنها میز و صندلی خود را بیشتر از مردم و سرزمین‌شان دوست دارند.

منع ترددها باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا نشده است/صد در صد مازوت سوزانده می‌شود/مازوت قطعا سرطان زاست

اسماعیل کهرم، متخصص حوزه محیط زیست و مشاور پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص اینکه حمل و نقل چقدر در آلودگی هوا موثر است؟ گفت: باوجود اینکه از ساعت 21 تا 4 صبح منع تردد قرار دادند اما همچنان ترافیک بیداد و می‌کند و ماشین‌ها هم داخل تهران و هم خارج از شهر در حال حرکت هستند و مانند قبل 3 میلیون اتومبیل به علاوه موتورسیکلت تولید آلودگی می‌کنند و همچنان سهم خود را در ایجاد آلودگی دارند اما مشکل اصلی ما در روزهای اخیر سوزاندن مازوت است که باعث شده با این حجم از آلودگی هوا مواجه شویم.

او افزود: باوجود اینکه هر کسی یک حرفی می‌زند اما سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده مازوت مصرف می‌شود و اتفاقا در حال حاضر بوی نفت در هوا قابل استنشاق است و من صد در صد معتقدم این آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت است.

کهرم تصریح کرد: در لوله نفت، ابتدا سوخت جت سپس گازوئیل، نفت سفید و سایر سوخت‌ها را جدا می‌کنند تا اینکه به آخرین مرحله یعنی مازوت می‌رسند که آلاینده‌ترین سوخت محسوب می‎شود، در گذشته 15 میلیارد لیتر به امارات سوخت می‌فرستادیم و 5 میلیارد لیتر هم خودمان مصرف می‌کردیم اما از وقتی امارات نخرید تمام این مازوت‌ها روی دستمان ماند و چون نمی‌توان در زمین دفن کرد، در هوا سوزاند یا دریا ریخت پس آنها را در نیروگاه‌ها می‌سوزانند.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به راه حل از بین بردن صحیح مازات‌ها گفت: باید روابط خود را با دنیا بهتر کنیم و اجازه ندهیم این مازوت‌ها روی دستمان بماند چرا که این اتفاق وقتی رخ داد که امارات دیگر از ما مازوت نخرید و مجبور شدیم در نیروگاه‌ها بسوزانیم و دود به ریه‌های مردم تزریق کنیم.

کهرم در پایان با بیان آسیب‌ها و ضررهای مازوت برای سلامتی گفت: مازوت به طور قطع سرطان زاست چرا که خاک، آب، گیاهان و.. را مسموم می‌کند و اجازه نمی‌دهد پوشش گیاهی فتوسنتز کند بنابراین هم برای عناصر محیطی هم برای انسان‌ها بسیار خطرناک و آسیب زاست.

با جان مردم بازی نکنید!

در نهایت، سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران در حالی تایید و تکذیب می‌شود که نشانه‌هایی از وجود آن در مناطقی از شهر تهران دیده شده بنابراین ابهاماتی در مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های اطراف تهران وجود دارد که نیازمند پاسخ‌گویی و رفع ابهامات در این باره از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست است و باید به صراحت میزان مصرف سوخت آلاینده و سرطان‌زای مازوت مشخص شود و اقدام جدی برای مقابله با آن انجام شود چون قصه فقط به آلودگی هوا ختم نمی‌‎‌شود و اینجا صحبت از سلامتی و جان مردم است، مردمی که هم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و هم نفس خود را به سختی از بین اینهمه آلودگی بیرون می‌کشند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز