عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هشدار داد:

هزینه سنگین «بازنشستگی پیش از موعد» برای دولت فعلی و بعدی

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۱:۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۱۱۴۹۷۶
هزینه سنگین «بازنشستگی پیش از موعد» برای دولت فعلی و بعدی
سید رضی حاجی آقامیری گفت: «پیامدهای اجرای طرح «بازنشستگی پیش از موعد» در ایران از منظر کارشناسی مشخص نیست و ما نباید به دنبال طرح‌هایی باشیم که در دیگر کشورها اجرا می‌شود، بدون این‌که بستر لازم برای اجرای آن در داخل دیده شود».

به گزارش برنا؛ سید رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با برنا گفت: اجرای این طرح زمانی موفقیت‌آمیز است، که صندوق‌های بازنشستگی منابع درآمدی کافی برای تأمین هزینه‌ها را داشته باشند، ولی ترکیب منابع صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد تا 80 درصد وابسته به کمک‌های دولتی‌اند و تأمین هزینه‌ها از طریق کسورات و سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها که درمجموع حدود 20 درصد منابع صندوق را تشکیل می‌دهند گواه آن است که منابع ورودی و خروجی آن‌ها باهم تناسب ندارند و بدهی آن‌ها مدام در حال افزایش است. بنابراین، اجرای یک طرح بدون پشتوانه مالی، محکوم به شکست است.

حاجی آقامیری افزود: اجرای طرح مذکور در بازه زمانی حاضر، اقدامی بی‌موقع است؛ زیرا در حال حاضر، دولت با بالاترین مقادیر کسری بودجه روبه‌رو است و در چنین وضعیتی، جایز نیست، هیچ هزینه‌ای به این دولت و حتی دولت بعدی تحمیل شود.

او بیان کرد: در صورت اصرار بر اجرای طرح، دولت ناگزیر به استقراض می‌شود که پیامد آن، افزایش تورم و وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی خواهد بود.

حاجی آقامیری گفت: اگر دولت، از توان مالی برای هزینه‌های اجرای این طرح برخوردار بود، شاید به دلیل تأثیر بازنشستگی زودرس در افزایش فرصت‌های اشتغال برای جوانان، اجرای آن می‌توانست در دستور کار قرار بگیرد، اما نکته مهم اینجاست که نه دولت، توان مالی لازم و منابع درآمدی کافی برای پذیرش این طرح را دارد و نه صندوق‌های بازنشستگی در وضعیتی هستند که بتوان هزینه مضاعفی را به آن‌ها تحمیل کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی در مرز ورشکستگی قرار دارند، اظهار کرد: باوجودآنکه دولت به‌صراحت اعلام کرده، فاقد منابع درآمدی لازم برای اجرای این طرح است، شایسته است نمایندگان حامی طرح، واقعیت‌های اقتصادی کشور و تنگناهای مالی دولت را درک کنند و بپذیرند، بسترهای لازم برای اجرای «بازنشستگی پیش از موعد» در کشور وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز