آمادگی مراکز غربالگری بینایی کودکان تهرانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۱:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۷۲۱۶
آمادگی مراکز غربالگری بینایی کودکان تهرانی
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: ۳۸۰ مرکز در این استان برای تشخیص و غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله خدمات ارائه می‌کنند.

به گزارش برنا؛ امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا و جهت پوشش حداکثری کودکان رده سنی ۳ تا ۶ سال، با دستگاه‌های غربالگری اقدام به بررسی شرایط دید کودکان واجد شرایط سنی کردیم.

او با بیان اینکه این گروه افزون بر ۷۳۵ هزار نفر را شامل می‌شود، افزود: برای ارائه خدمات به این کودکان و تشخیص بینایی سنجی آن‌ها ۹۰۰ نیرو به کار گرفته شده است.

شاهرخی اضافه کرد: این طرح در سه سطح غربالگر با هزینه اندک(غربال دستگاه ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و غربال چارت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان) و برای افراد بی بضاعت و بخش روستایی به صورت رایگان انجام می‌شود.

او ادامه داد: در مرحله بعد و در صورت نیاز ۱۰۳ اپتومتر و مرحله نهایی نیز توسط هفت تن از چشم پزشکان استان به صورت رایگان اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۱۶ هزار و ۱۹۰ کودک در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند، اظهار داشت: این آمار معادل ۸۷.۴ درصد کودکان رده سنی مخاطب سه تا ۶ سال بود که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۹ کودک بیمار و ۲ هزار و ۵۷۳ کودک با آمبلیوپ(تنبلی چشم) شناسایی شدند.

او ادامه داد: در این بخش با هزینه سرانه ۵۵۰ هزار تومان برای هر کودک مبتلا، موفق به شناسایی کودکان گرفتار تنبلی چشم شدیم که در صورت شناسایی نشدن به موقع این افراد، سازمان بهزیستی باید در آینده به صورت سرانه در سال معادل ۱۱ میلیون تومان هزینه صرف این گروه می‌کرد در حالی که هزینه سرانه اجرای برنامه سه هزار تومان برای هر کودک است.

شاهرخی با اشاره به اینکه اکنون مردم برای حضور در مراکز بینایی سنجی به خاطر کرونا نگران هستند، خاطرنشان کرد: نگرانی مردم از ابتلا کودکان به کرونا مانعی جهت حضور آن‌ها در مراکز غربال است.

او ادامه داد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بدون تماس فیزیکی، در مراکز غربال با دستگاه اقدام به ارایه خدمات کرده ایم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: والدین کودکان ۳ ساله اقبال چندانی به حضور در مراکز غربالگری نشان نمی‌دهند، برهمین اساس در این بخش با موفقیت چندانی روبرو نیستیم.

شاهرخی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر چه سن شناسایی بیماری کمتر باشد میزان دستیابی به درمان صد درصدی بالاتر است، لذا اهمیت حضور این رده سنی در فرایند برنامه اهمیت بسزایی دارد.

این مسئول اضافه کرد: از والدینی که کودکان مبتلا به تنبلی چشم دارند درخواست می‌کنیم با دوری از چالش‌های روحی روانی، درمان کودک خود را تا سن ۱۰ سالگی مدیریت کنند چراکه امکان عود مجدد بیماری وجود دارد ضمن اینکه چشم پزشکان و اپتومتر‌ها تنها می‌توانند پدر و مادر را درباره نحوه درمان تنبلی چشم راهنمایی کنند، اما مسئولیت انجام درمان اصلی بر عهده والدین است.

او خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند از سن ۳ تا ۶ سالگی اگر یکبار کودک خود را بررسی و غربال کنند کفایت می‌کند در صورتیکه مراجعه سالانه فرزندان برای غربال ضروری است.

شاهرخی یادآوری کرد: از این رو والدین برای کسب اطلاعات بیشتر مربوط به پایگاه‌های غربالگری با شماره‌های ۸۸۷۷۹۳۵۶ و ۷۱۹۸ ۸۸۷۸ و ۷۷۵۱۰۰۶۷ و ۳۶۸۰۶۸۸۰ تماس بگیرند.

او با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی از ۹۰ درصد اختلالات در آینده جلوگیری می‌کند گفت: تنبلی چشم علت نابینایی یا کم بینایی بیش از یک میلیون نفر از مردم کشورمان است و حسرت بسیاری از آن‌ها این بوده که چرا در کودکی معاینه و درمان نشده اند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران، از هر ۱۰۰ نفر، سه تا چهار نفر به تنبلی چشم مبتلا هستند که شایع‌ترین عامل نابینایی یک چشم در افراد زیر ۲۰ سال است.

او اضافه کرد: هنگامی که بینایی یکی از چشم‌ها خوب باشد و دیگری خوب نباشد، مغز بین ۲ چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب می‌کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا به اصطلاح دید چشم بیمار را خاموش می‌کند و چنانچه چشم سالم نیز بیمار شود یا به آن آسیبی برسد، ممکن است فرد تا آخر عمر از بینایی ضعیف رنج ببرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه تنبلی چشم اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد، گفت: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و، چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سه تا چهار ماهگی توسط متخصص معاینه شود.

شاهرخی ادامه داد: پس از این سن نیز از سه سالگی تا ۶ سالگی، سالی یکبار در مراکز غربالگری باید دید کودکان بررسی شود تا در صورت نیاز توسط متخصصان مجرب معاینه شوند.

این مسئول، اظهار کرد: تنبلی چشم در صورتیکه در زمان مناسب تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است و باید توجه داشت که تکامل دستگاه بینایی از دوره جنینی آغاز و تا حدود هشت تا ۱۰ سالگی ادامه دارد.

او اضافه کرد: در صورتی که اشکال در دید کودک براثر بیماری‌های مادرزادی مانند آب مروارید، افتادگی پلک یا دیگر عیوب ساختمانی ایجاد شده باشد باید قبل از سه ماهگی درمان شود و اگر به علت‌های دیگر به وجود آمده باشد، درمان قطعی و مؤثر تا قبل از پنج سالگی امکان پذیر است.

شاهرخی ادامه داد: حتی اگر چشم دچار تنبلی نیز شده باشد، بینایی بطور کامل برمی گردد، اما هر چه تشخیص عقب بیفتد، درمان دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به همین علت همه تلاش‌هایی که پزشکان امروزی انجام می‌دهند برای تشخیص به موقع و درمان مناسب آن است.

او با بیان اینکه در درمان تنبلی چشم هرچه سن کودک پایین‌تر باشد شانس درمان بیشتر و مدت درمان کوتاه‌تر خواهد شد، افزود: در صورت تشخیص تنبلی چشم به طور حتم باید تا پایان ۱۰ سالگی پیگیری وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک بود، زیرا امکان عود تنبلی چشم وجود دارد.

نظر شما