واکسن کرونای کوواکس چه زمانی توزیع می‌شود؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۷:۵۱:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۷۲۵۲
واکسن کرونای کوواکس چه زمانی توزیع می‌شود؟
مدیر ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت از آغاز توزیع واکسن کرونای کووَکس با هدف کمک به کشورهای فقیر و در حال توسعه خبر داد.

به گزارش برنا؛ به نقل از رویترز، کیت اوبراین، مدیر ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: کشور‌های فقیرتر می‌توانند دریافت و تزریق واکسن کووید-۱۹ را در این ماه با برنامه و تصمیمی تحت حمایت این سازمان با هدف کمک به پایان همه گیری، شروع کنند.

او بر این در رویدادی مجازی گفت: کووَکس ۶ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده تا بتواند به ۹۲ کشور فقیر و در حال توسعه جهان که امکانات ضعیفی برای خرید واکسن دارند، کمک مالی کند.

تاکنون کشور‌های ثروتمندتر از جمله انگلیس، اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، سوئیس در صف دریافت واکسن از شرکت‌هایی از جمله فایزر، مدرنا و واکسن آکسفورد هستند.

WHO در تاریخ ۳۱ دسامبر لیست استفاده اضطراری خود را به واکسن فایزر اختصاص داد و اکنون در حال بررسی واکسن‌های آکسفورد و سینوفارم چین برای وضعیت مشابه است و همچنین با مدرنا و موسسه گامالیای روسیه در مورد تصمیم خود گفتگو کرده است.

اوبراین افزود: این مرکز به بیش از ۲ میلیارد دوز واکسن دسترسی دارد. ما احتمالا اواخر ژانویه تحویل این واکسن‌ها را آغاز خواهیم کرد، و در غیر این صورت توزیع واکسن مطمئنا اوایل یا اواسط فوریه انجام خواهد شد.

او گفت: تاکنون حدود ۱۵ سازنده واکسن داده‌هایشان را به WHO ارسال کرده‌اند و از آن‌ها خواسته شده است که از این الگو پیروی کنند. ما انتظار داریم که در هفته‌های و ماه‌های آینده واکسن‌های اضافی را برای موارد اضطراری استفاده کنیم و این پایان ماجرا نیست.

اتحاد واکسن و ائتلاف نوآوری‌های آمادگی همه گیری نیز از کووَکس پشتیبانی می‌کند. در مجموع ۱۹۰ کشور مشمول این طرح هستند، از جمله کشور‌های ثروتمندتر که خود سرمایه گذاری می‌کنند.

ایران هم برای خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا از کووکس اقدام کرده است.

نظر شما