افزایش ابتلای زنان میانسال بیش از مردان به آلزایمر

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۸:۲۸:۰۹
کد خبر: ۱۱۱۷۴۷۴
افزایش ابتلای زنان میانسال بیش از مردان به آلزایمر
بررسی‌های محققان مرکز آلزایمر آمریکا نشان می‌دهد که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی، دو برابر سرطان سینه است.

به گزارش برنا؛ محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کالج لندن در مطالعه‌ای ۵۴۲ فرد مسن را که در سنین ۶۴ سالگی و ۶۸ سالگی دو اندازه گیری سختی آئورت انجام داده بودند، بررسی کردند.  

آئورت که بزرگ‌ترین سرخرگ بدن است با افزایش سن سفت می‌شود و این محققان متوجه شد که سفت شدن سریع تر آئورت در اواسط زندگی با بروز نشانگرهای سلامت ضعیف‌تر مغز ارتباط داشت. این نشانگرها شامل کاهش خون رسانی به مغز، کاهش ارتباط ساختاری میان مناطق مختلف مغز و حافظه بدتر است.

محققان می‌گویند: مداخلات پزشکی و تغییر سبک زندگی در اوایل زندگی می‌تواند به کاهش سفت شدن شریانی کمک کند و می‌تواند از بروز زوال عقل در سالخوردگی پیشگیری کند. آنها با بررسی آزمایش‌های شناختی و اسکن‌های ام. آر. آی از مغز این ۵۴۲ فرد مسن،  اندازه مناطق مختلف مغز این افراد، اتصالات میان این مناطق مغزی و خون رسانی به آنها را مورد مطالعه قرار دادند.

سانا سوری از اعضای گروه تحقیق در انجمن آلزایمر گروه روانپزشکی دانشگاه آکسفورد گفت: این مطالعه سلامت قلب و سلامت مغز را بهم پیوند می دهد.

اوتوضیح داد: «کاهش ارتباط میان مناطق مختلف مغزی نشانگر اولیه بیماریهای نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر است.»

سوری افزود: جلوگیری از این تغییرات با کاهش یا کند کردن روند سفت شدن رگ های خونی بزرگ بدن می تواند یکی از راه های حفظ سلامت مغز و حافظه باشد. به گفته محققان، اگر کسی به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری های عروقی مبتلا باشد، شریان های وی سریعتر سفت می شوند. همچنین رفتارهای ضعیف سلامتی  مانند سیگار کشیدن یا رژیم های غذایی نامناسب، موجب تسریع تدریجی سفت شدن شریان ها می شود.

محققان تاکید می کنند که کاهش سفتی شریانی با درمان های پزشکی یا مداخلات در سبک زندگی، مانند اصلاح رژیم غذایی و ورزش امکان پذیر است. آنها خاطر نشان می کنند که در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و محور مداخلات پزشکی بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری و یا به تاخیر انداختن آن تمرکز دارد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت اکنون آلزایمر مهمترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است. هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود ۶۰۵ میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی جهان است. از هر سه سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل جان خود را از دست می‌دهد.

بررسی‌های محققان مرکز آلزایمر آمریکا نشان می‌دهد که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی، دو برابر سرطان سینه است. در ادامه تحقیقات آمده است که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی یک به ۶ است؛ در حالی که این رقم در مردان یک به ۱۱ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز