برنا گزارش می دهد؛

ماجرای دستگاه های خودپردازی که کارت شهروندان را کپی می کند

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۲۳:۴۳:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۷۴۹۵
ماجرای دستگاه های خودپردازی که کارت شهروندان را کپی می کند
سرهنگ داود معظمی گودرزی از دستگیری چندین نفر در رابطه با کپی کارت های شهروندان و برداشت غیرمجاز از حساب های آن ها خبر داد.

به گزارش برنا؛ چالش جدید به ‌وجود آمده در حوزه استفاده از کارت های عابربانک سرقت‌هایی به‌صورت اسکیمینگ است. این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌ گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است. در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد. سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را به وسیله آن ذخیره کند. در یکی از این روش ها یک دوربین بسیار ریز در دستگاه فوق ‌الذکر قرار می‌گیرد که در حین وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، آن‌ ها را ضبط می‌کند و در اختیار سارق قرار می‌ دهد.

انهدام باند اسکیمر در تهران

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه و از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی شان  شکایت کردند که بررسی موضوع در اختیار تیمی از کارآگاهان قرار گرفت.

او افزود: در خصوص عامل و چگونگی برداشت از حساب مال باختگان تحقیق به عمل آمد که با اشتراک گیری در اظهارات شاکیان، کارآگاهان دریافتند که شاکیان در محله های یکسانی سکونت دارند و در یک بازه زمانی معین از کارت های عابربانکشان  خرید شده است.

اطلاعی از کپی بودن کارت ها نداشتم

متهم این پرونده که 50 ساله بود به خبرنگار برنا گفت: من از شخصی که پنج سال در زندان بود، طلبکار بودم و او پس از آزاد شدن به من 4 کارت داد تا بدهی 2 میلیارد ریالی خود با من را تسویه کند و من نمی دانستم که ممکن است اقدام به کلاهبرداری کرده باشد و این کارت ها کپی است زیرا من خودم این کارت ها را هزینه نکردم و در ازای بدهی که به یک شخص دیگر بابت خرید خودرو داشتم، پرداخت کردم.

او افزود: شخصی که من این کارت ها را از او گرفتم متواری است و من مرتکب اشتباه شدم که اعتماد کردم و روز پس از دریافت کارت ها من دستگیر شدم. من به او مشکوک نشدم.

ظرف مدت 6 دقیقه حسابم خالی شد

یکی از مالباختگان این پرونده خاطرنشان کرد: ساعت 23.58 روز پنجشنبه بود که در منزل در حال استراحت بودم و کارت بانکی نیز نزد خودم بود که متوجه شدم پیامک های پی در پی برای من می آید و ظرف مدت 6 دقیقه تمامی موجودی حساب من برداشت شد. زمانی که به پلیس فتا مراجعه کردم به من گفتند که کارت بانکی من را کپی کرده اند و از طریق رمز اول این اتفاق افتاده است و بعد از مدتی با من تماس گرفتند و گفتند متهمین دستگیر شده اند.

او افزود: من به شهروندان توصیه می کنم به هیچ وجه کارت های بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و رمز آن را به هیچکس نگویند. مغازه دارها نیز سعی کنند از افرادی که می خواهند مبالغ زیادی کارت بکشند از آن ها کارت شناسایی درخواست کنند. من مغازه دار هستم و به علت غفلت در این مورد گرفتار شده ام. من 680 میلیون ریال از این طریق از دست دادم. این افراد از دستگاه عابربانک استفاده و اقدام به کپی کارت ها کرده اند. آنان دوربین در محل عابربانک نصب کرده بودند و از آن طریق به رمز ما و مشخصات کارت دست پیدا کردند. پس از این اتفاق دیگر هر مرتبه اقدام به کنترل و بررسی دستگاه عابربانک می کنم تا شخص دیگری به اطلاعات کارت من دسترسی پیدا نکند.

77 میلیون تومان از حسابم برداشت شد

یک مالباخته دیگر با بیان اینکه 770 میلیون ریال از حساب او برداشت شده است اظهار کرد: آخرین دقایق شب بود که 9 پیامک دریافت کردم و مشخص شد 77 میلیون تومان از حساب من برداشته شد. برای این که مبالغ بیشتری از حساب من برداشت نشود بلافاصله حساب خود را مسدود کردم. من هنوز متوجه نشدم به چه شکلی کارت من را هک کرده اند. شنبه صبح نیز نزد پلیس فتا شکایت کردم.

مراقب دستگاه های عابربانک باشید

سرهنگ معظمی گودرزی از شهروندن خواست هنگام  خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه پوز سیار حتما رمز اول توسط دارنده کارت زده شود و از در اختیار گذاشتن رمزهای بانکی خود به دیگران و فروشنده ها خودداری کنند. فروشنده موظف است که دستگاه کارت خوان (pos) را در اختیار خریدار قرار دهد و همچنین از دستگاه های عابربانکی که تجهیزات اضافه بر روی آن ها نصب شده است، استفاده نکنند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز