رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

نباید برای آثار تاریخی ثبت شده حکم تخریب صادر شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۵:۰۱:۵۰
کد خبر: ۱۱۱۷۶۶۶
نباید برای آثار تاریخی ثبت شده حکم تخریب صادر شود
حجت الاسلام درویشیان گفت: میراث فرهنگی در خصوص هر بنای تاریخی که اعتراض دارد باید به دیوان شکایت برده و اعتراض کند. بعید به نظر می رسد که اینچنین اتفاقی بیفتد. ما پیگیری خواهیم کرد و به این مسئله ورود می کنیم تا برای آثار ملی ثبت شده، حکم تخریب صادر نشود.

به گزارش برنا؛ خانه حسام لشگر از جمله آثار ثبت ملی بود که حکم نهایی تخریب بخش شرقی آن صادر شد. دیوان عدالت سال ۹۵ حکم به خروج این خانه از فهرست آثار ثبت ملی داده بود و سال گذشته تخریب آن کلید خورد. نخستین کارخانه قند خاورمیانه واقع در در کهریزک نیز سال گذشته از فهرست آثار ملی خارج شد تا این بنای مهم که نماد تاریخی و صنعتی ایران به شمار می‌رفت هم به تاریخ بپیوندد. عکاسخانه تابان نیز بنای تاریخی و واجد ارزش دیگری در تهران بود که حکم تخریب آن صادر شد. البته این بنا ثبت ملی نبود اما از نظر کارشناسان دارای ارزش تاریخی بود. عمارت گلستانه نیز گل سرسبد این پدیده بود که مالک آن با نصب بنر به اطلاع شهروندان رساند از ثبت ملی خارج شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: هر بنا و خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی قرار گرفته شده باشد، دیوان در ابتدا باید از وزارت میراث فرهنگی استعلام گرفته و بعد در مورد آن تصمیم گیری کند.

او افزود: قرار گرفتن یک اثر تاریخی در لیست واجد ارزش تاریخی یک مقوله مجزا از آن دسته ای است که ثبت ملی شده اند زیرا هنوز اثبات ارزش تاریخی این آثار مسجل نشده است.

این مقام عالی رتبه قضایی ادامه داد: میراث فرهنگی در خصوص هر بنای تاریخی که اعتراض دارد باید به دیوان شکایت برده و اعتراض کند. بعید به نظر می رسد که اینچنین اتفاقی بیفتد. ما پیگیری خواهیم کرد و به این مسئله ورود می کنیم تا برای آثار ملی ثبت شده، حکم تخریب صادر نشود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نباید طبق قانون مصوب میراث فرهنگی آثاری که در فهرست ملی قرار دارند، تخریب شوند. بعید می دانم دیوان چنین اقدامی انجام داده باشد و اگر موردی وجود داشت، گزارش شود تا مورد پیگیری قرار گیرد.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز