برگزاری نشست سراسری کاداستر اراضی ملی در سازمان جنگل ها

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۸:۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۰۴۳۸
برگزاری نشست سراسری کاداستر اراضی ملی در سازمان جنگل ها
نشست سراسری کاداستر اراضی ملی و دولتی صبح امروز چهارشنبه با حضور روسای دو سازمان جنگل ها و مراتع و ثبت اسناد واملاک کشور و مدیران دومجموعه استانی در محل سازمان جنگل ها برگزار شد.

به گزارش برنا؛ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست سراسری که بصورت وبینار برگزار می شد گفت: در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سند برای اراضی ملی شاهد اقدامات خوبی در سازمان جنگل ها هستیم و کارها به سرعت در حال پیشرفت است.

او افزود: در 9 ماهه سال جاری در زمینه طرح کاداستر به اندازه چهار دهه کار انجام شده است و این بخاطر جدییت و مدیریت جهادی است که هم اکنون در سازمان جنگل ها وجود دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در سنوات گذشته نسبت به انجام کاداستر کوتاهی صورت گرفته و علیرغم وظایفی که بر دوش سازمان ها بوده اما شاهد اقدامی این چنینی نبوده ایم، خاطر نشان کرد: اگر اراده ای جدی و تفکری جهادی در بین مدیران وجود داشته باشد می توان شاهد پیشرفت در عملکرد بود.

خداییان گفت: خوشبختانه با قرار گرفتن آقای منصور در راس مدیریت منابع طبیعی کشور امروز به خوبی شاهد تحول در این حوزه بویژه در بخش کاداستر اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت هستیم. استان هایی که در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سندعقب ماندگی و کوتاهی دارند هر چه سریعتر خود را به استان های  موفق نزدیک کنند.

او گفت: هرگاه مدیران منابع طبیعی، ثبت اسناد و سازمان نقشه برداری با یکدیگر نشست  تعاملی و هم اندیشی داشته اند و مهمتراز همه بخشی نگری در وریکرها وجود نداشت ما شاهد پیشرفت های خوبی بوده ایم.

خداییان در ادامه این نشست دقت در انجام کار کاداستر را امری لازم و ضروری دانست و افزود: کیفیت کار در تثبیت مالکیت دولت بسیار مهم است و هیچ گاه در تثبیت مالکیت اراضی ملی کیفیت و سلامت کار را فدای کمیت و سرعت نخواهیم کرد.

او گفت: کمیسیون های رفع تداخلات در هر استانی برگزاری می شود و مشکل تداخلات در پلاک ها وجود دارد و مدیران منابع طبیعی و سازمان ثبت عضو این کمیسیون هستند،  بنابراین باید هر هفته این جلسات تشکیل شود اما با بررسی های انجام شده نشان می دهد این جلسات بسیار کم برگزار شده و برخی استان ها حتی در این زمینه جلساتی نداشته اند.

معاون قوه قضاییه نظارت و ارزیابی در انجام کار را بسیار مهم دانست و گفت: برای انجام کاداستر با شرکت ها قرارداد های همکاری بسته می شود و نظارت بر انجام کار این شرکت ها بسیار مهم است که کارها خوب انجام می شود یا نه!

خداییان همچنین گفت: پلاک های مسئله دار در برخی از مناطق بویژه مازنداران و تهران وجود دارد که بخاطر ارزش افزوده زمین تعیین و تکلیف آن مشکل است و هنر مردان بزرگ این است که بتوانند مشکلات این گونه پلاک ها را مرتفع نمایند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین گفت: اعتباراتی که برای طرح کاداستر تعیین شده است تنها برای انجام این کار است و ریالی برای سایر جاها هزینه نمی شود و دستگاه های نظارتی وظیفه شان نظارت بر عملکرد دستگاه هاست.

در ادامه رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیران مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور به جهت همکاری های دوجانبه تشکر کرد و گفت: با چشم اندازی که از این همکاری وجود دارد پیش بینی می شود در 6 ماهه نخست سال آینده  کار کاداستر تمامی اراضی ملی و دولتی در کشور به اتمام برسد.

مسعود منصور افزود: تا پایان سال جاری دو جلسه هم افزایی با سازمان ثبت برگزار خواهیم کرد و در جلسه پایانی از استان هایی که پیشرفت های چشمگیر و موفقیت آمیز در تثبیت مالکیت دولت و صدور سند داشته باشند مورد تقدیر قرار می گیرند.

رییس سازمان جنگل ها تصریح کرد: اکنون با تعاملاتی که بین دو سازمان ثبت و جنگل ها و مراتع وجود دارد فرصت طلایی و استثنایی است و دیگر پذیرفتنی نیست که شاهد کم کاری در بخش اجرای قوانین حدنگاری باشیم.

منصور تاکید کرد: نحوه انجام کاداستر بسیار مهم است که بتواند تداخلات و تعارضاتی که وجود دارد را برطرف نموده و از مشکلات مردم با منابع طبیعی بکاهد.

او گفت: خوشبختانه در زمینه تثبیت مالکیت دولت و صدور سند تک برگی اختلافات آماری زیادی وجود ندارد و اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است.

رییس سازمان جنگل ها اضافه کرد: آنچه را که سازمان ثبت اسناد به عنوان سند صادر کرده و تایید نموده است از این پس مبنای آماری ما قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور همچنین در این نشست اعلام کرد: کاداستر جنگل های کشور و اراضی ساحلی تا پایان امسال به اتمام می رسد و مجموع عملکرد طرح 9در 99 منجر به انتخاب منابع طبیعی برتر استان های کشور می شود.

در نشست سراسری کاداستر اراضی ملی دکتر هادی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارش جامعی از میزان پیشرفت استان های مختلف کشور در زمینه اجرای قانون حدنگاری و کاداستر ارائه کرد.

او در گزارشات خود گفت: در 40 سال گذشته تنها  23.5میلنون هکتار  کاداستر اراضی در منابع طبیعی انجام شده است ، این درحالی است که در سال گذشته 9 میلیون هکتار و در نه ماهه سال جاری 34میلیون هکتار اجرای قانون حدنگاری و کاداستر شده است.

او افزود: از ابتدا تاکنون 69 میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور تثبیت مالکیت شده است و برای 51 میلیون هکتار از این میزان سند مالکیت بنام دولت صادر شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، استان های خراسان شمالی، گلستان، مرکزی، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان، بوشهر، مازندران، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سمنان را از جمله 10 استان های برتر کشور نامبرد که توانستند به ترتیب بیشترین پیشرفت را در تثبیت مالکیت و اخذ سند داشته باشند.

بر اساس این گزارش، مدیران دو مجموعه ثبت اسناد و منابع طبیعی استان های خراسان شمالی، مرکزی، قزوین،خراسان رضوی و کرمانشاه در این نشست به روش آنلاین در فضای اینترنتی در باره چگونگی پیشرفت کار در بخش کاداستر گزارش ارائه کردند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز