برنا گزارش می دهد؛

سیلی خستگی ترافیک بر صورت سرباز وطن/ وقتی به جای حل ترافیک آن را دور می زنند

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۴:۴۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۵۵۸۲
سیلی خستگی ترافیک بر صورت سرباز وطن/ وقتی به جای حل ترافیک آن را دور می زنند
خبر به قدری شوکه کننده بود که پایه های قانون را در غروب سرد بهمن ماه به لرزه درآورد. خبری که با تیترهایی همچون سیلی قانون گذار بر صورت مجری قانون بازتاب پیدا کرد و همچنان اما و اگرها در خصوص آن بسیار و بسیار است.

به گزارش برنا؛ بدون شک سخت ترین دوران در کشورمان با اختلاف بسیار زیاد خدمت دوران سربازی است. حضور 200 تا 250 ساعته سربازان در ماه و انجام وظیفه در سخت ترین شرایط ممکن آن چیزی است که هیچ طیف شغلی نمی تواند آن را تحمل کند، به خصوص زمانی که حقوق دریافتی 200 تا 300 هزار تومان باشد.

حقوق سربازان کفایت عبور با اتوبوس از خط ویژه را نمی دهد

مبلغی که حتی پول جریمه عبور آن ها با اتوبوس از خط ویژه نیز نمی شود. این قشر از جامعه ارزشمندترین دوران زندگی خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار جامعه و مردم قرار می دهند و شاید تنها انتظار آن ها این باشد که حقوقی دریافت کنند تا صرفا هزینه رفت و آمد آن ها به محل خدمت جبران شود و مجبور نباشند از خانواده های خود برای خدمت سربازی هزینه ای دریافت کنند. حداقل کمکی که مجلس سالیان سال از تحقق آن سرباز زد و حالا امروز...

خبر به قدری شوکه کننده بود که پایه های قانون را در غروب سرد بهمن ماه به لرزه درآورد. خبری که با تیترهایی همچون سیلی قانون گذار بر صورت مجری قانون بازتاب پیدا کرد و همچنان اما و اگرها در خصوص آن بسیار و بسیار است.

نخستین واکنش

سخنگوی ناجا در اطلاعیه ای عنوان کرد: اجازه نمی دهیم  به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم ناجا در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود و در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، ناجا از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.

اقدام سرباز ما کاملا درست و برگرفته از قانون بود

رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این که کار سرباز ما کاملا درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد.

در این میان برخی نمایندگان مجلس از جمله مصطفی میرسلیم بر این باور است که «جریان عنابستانی مشکوک به نظر می‌رسد. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می‌خواهند مجلس را بدنام کنند.» اما رئیس پلیس راهور فاتب تاکید کرد: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملا کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ خواهد کرد.

واکنش عالی ترین مقام انتظامی کشور

سردار حسین اشتری نیز با اشاره به این اتفاق عنوان کرد که در همان لحظات اولیه که از این اتفاق با خبر شدم به معاونت حقوقی ناجا و بازرسی دستور دادم تا این موضوع را به صورت ویژه رسیدگی کنند. اگر این اتفاق رخ داده باشد حتما از مامور راهور خود حمایت خواهیم کرد. همه باید قانون را رعایت کنند و هیچکس در مقابل قانون استثنا نیست و همه در مقابل قانون مساوی هستند.

در این میان شاید آن موردی که سوال بسیاری از شهروندان باشد این است که کدام خودروها حق عبور از خط ویژه را دارند و قانون در این خصوص چه می گوید؟

کدام خودروها حق عبور از خط ویژه را دارند؟

سرهنگ داود قاسمیان، معاون عملیات پلیس راهور ناجا در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی، خودروهای تعمیراتی وابسته به این شرکت، خودروهای ماموریتی سازمان آتش نشانی که مجهز به وسایل امدادی و اطفای حریق بوده و در حال انجام ماموریت هستند و خودروهای فوریت های پزشکی می توانند از خط ویژه استفاده کنند.

او افزود: وسایل نقلیه انتظامی و راهور دارای علائم سمعی و بصری غالبا در ماموریت و یا در حال اسکورت هستند نیز می توانند از خط ویژه استفاده کنند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: خودروهای تشریفات وزارت امورخارجه و ریاست جمهوری در زمان حضور خودروی پیشرو راهور نیز می توانند از خط ویژه استفاده کنند. همچنین خودروهای دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم در ایران با نصب پرچ کشورشان می توانند از خط ویژه عبور کنند اما سایر خودروهای متعلق به سفارتخانه ها نمی توانند از خط ویژه عبور کنند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا افزود: بانک مرکزی نیز خودروهای پول رسان وابسته به بانک ها را به پلیس راهور ناجا معرفی می کند و آن ها نیز پس از اخذ مجوز می توانند از خط ویژه عبور کنند. همچنین خودروهای مسئولین کشوری و لشکری نیز با اخذ مجوز از پلیس راهور ناجا می توانند از خط ویژه عبور کنند.

مجازات هتک حرمت به مجری قانون

این تمام آن چیزی بود که راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که کدام خودروها حق عبور از خط ویژه را دارند، بیان کرد و سوال مهم تر این است که آیا نماینده مجلس از این موارد آگاه نبوده است و این چنین قامت مجری قانون گذار را خدشه دار کرده است؟ این امر به دور از ذهن است زیرا بعید به نظر می رسد که قانون گذار کشور نداند هتک حرمت مجری قانون در حین خدمت جرم بوده و مجازات دارد. بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کسی که به کارمندان و مامورین دولت اهانت کند، علاوه بر جزای نقدی و شلاق تا 74 ضربه، به مجازات حبس از سه تا 6 ماه محکوم می شود.

خلا در ضمانت اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مجلس در حال بررسی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است، هرچند طبق همین قانون فعلی نمایندگان باید در رفتار، کردار و اخلاق خود رعایت قانون و شئونات اخلاقی را در پیش گیرند و در این عرصه آن ها موظف به این امر شده اند. اصل بر این است که یک نماینده گذشته با توجه به این که از فیلترهای مختلف گذشته است و یک فرد عام نیست که نداند چگونه رفتار کند. اصل بر این است که مجلس نماینده تمامی قوانین و اصول را می داند و در خلاف آن باید پاسخگو باشد.

او افزود: نمایندگان مجلس صرفا در سخنرانی های خود و اظهارنظر مصون هستند و در موارد دیگر حق ندارند برخلاف قانون عمل کنند. امروز خلا در ضمانت اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است و باید در اصلاح آن به این سمت حرکت کرد. باید به این توجه شود که آیا پس از چنین تخلفاتی می توانند نمایندگان مجلس را عزل کرد یا خیر. باید در قانون جدید پیش بینی شود که مجازات سیلی زدن به مامور قانون توسط نماینده چه چیزی است.

مجلس برای حل معضل ترافیک چه اقدامی انجام داده است؟

در ورای بررسی حقوقی این مسئله سوال مهمی که مطرح می شود این است که آیا مجلس به اصل حل مشکل مردم نیز توجه می کند یا صرفا در گیر و دار عبور یا عدم عبور از خط ویژه با خودروی معمولی یا شاسی بلند است؟ بی شک بر کسی پوشیده نیست که ترافیک این روزهای پایتخت به شدت افزایش یافته است و صبر و تحمل همگان را به حداقل رسانده است اما آیا نمایندگان مجلس به جای تاکید بر استفاده از خط ویژه به این فکر کرده اند که چه زمانی باید به مسئله ترافیک پایتخت رسیدگی کنند و در این حوزه اقداماتی انجام دهند؟ آیا این مسئلههبرای آن ها اهمیت دارد و یا با پا گذاشتن بر روی قانون و عبور از خط ویژه، از کنار گرفتاری های بی شمار مردم گذشته و قصد ندارند تا این موارد را حل و فصل کنند و اگر به آن ها اجازه داده نشد، سیلی خستگی ترافیک  را بر صورت سرباز وطن بنشانند و به این سوال پاسخ ندهند که مقصر اصلی این روزهای ترافیک سنگین تهران و به تبع آن آلودگی های نفس گیر چه کسی است و ای کاش همین نماینده مجلس پس از 4 سال این توضیح را به مردم بدهد که برای کاهش این ترافیک چه اقدامی انجام داده است؟

تقریبا هیچ!

//انتهای پیام:4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز