بهترین راه درمان زخم پای دیابتی چیست؟

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۰:۲۶:۵۷
کد خبر: ۱۱۳۵۵۳۷
بهترین راه درمان زخم پای دیابتی چیست؟
امروزه با گسترش بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ رسیدگی به سایر بیماری‌های معمول در جوامع با مشکلاتی مواجه شده است. یکی از این بیماری‌های مهم، زخم پای دیابتی است. محققان کشور برای رسیدگی به این بیماری در شرایط کرونایی، راهکارهایی ارائه داده‌اند

به گزارش برنا؛ زخم‌های پا از عمده‌ترین عوارض بیماری دیابت هستند که با میزان بالای مرگ‌ومیر و تحمیل هزینه‌های گزاف همراه‌اند. شیوع جهانی زخم پای دیابتی حدود ۶.۳ درصد است که در آسیا ۵.۵ درصد گزارش شده است. در ایران نیز به‌رغم این‌که مطالعات شیوع پای دیابتی اندک است، شیوع آن را در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۳ و ۶.۴ درصد تخمین زده‌اند.

این روزها با توجه به گستردگی بیماری نوظهور کووید-۱۹ و اشغال شدن تخت‌های بیمارستانی و همچنین لزوم امکان پذیرش بیشتر بیماران مبتلابه آن، رسیدگی به بیماری‌های نظیر زخم پای دیابتی باید تا حد امکان از روش‌هایی خارج بیمارستان استفاده شود.

بنا بر نظر پژوهشگران، تیم مراقبتی و درمانی چند رشته‌ای زخم پای دیابتی می‌تواند الگوی جدیدی را برای گذر از مراقبت‌های بیمارستانی و ورود به مراقبت‌های جامعه‌محور اتخاذ کند. در این صورت تخت‌های بیمارستانی که به بیماران مبتلابه پای دیابتی اختصاص دارد، در اختیار بیماران مبتلابه کووید-۱۹ قرار گرفته و فضای مراقبتی برای ارائه خدمات اورژانسی به این بیماران گسترده‌تر خواهد شد. به بیان دیگر هدف پزشکان متخصص و تیم مراقبت و درمان چند رشته‌ای زخم پای دیابتی در طول همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ ضمن توجه به حفظ پا و مراقبت از زخم در شرایط ایمن و کاربردی، کاهش بار هزینه و نیروی انسانی بر نظام سلامت است.

محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین خصوص و در قالب یک تیم مطالعاتی هفت نفره، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن رویکردهای مراقبتی و درمانی برای زخم پای دیابتی در شرایط همه‌گیری جهانی ویروس کووید ۱۹ بررسی شده است.

هدف از انجام این تحقیق مروری، آشنایی با راهکارهای پیشنهادی کارگروه بین‌المللی پای دیابتی در زمینه مراقبت از بیماران مبتلابه پای دیابتی، در طول همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا است که به‌سرعت مرزهای جهانی را پیموده است.

طبق یافته‌های این مطالعه، مراقبت در منزل یکی از استراتژی‌های مهم برای پیگیری درمان و مراقبت از بیماران مبتلابه پای دیابتی است که می‌تواند بار درمانی را به حداقل برساند.

ندا مهرداد، پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش دراین‌باره می‌گویند: «با توجه به این‌که تعداد زیادی از بیماران مبتلابه زخم پای دیابتی امکان مراقبت در منزل را دارند، این فرصت برای پزشکان وجود دارد که در مراقبت از راه دور نقش بیشتری داشته باشند. با گسترش مراقبت در منزل همراه با معاینات منظم از راه دور و تله مدیسین، امکان تجویز داروها، انجام پانسمان، استفاده از وسایل کاهنده فشار، ارزیابی زخم و کنترل و پایش بیمار فراهم می‌شود».

به بیان این محققان، «در شرایط همه‌گیری جهانی ویروس کرونا که به دلیل کاهش مراجعه بیماران، محدودیت در ویزیت بیماران وجود دارد، درمان کاهش فشار پا با ویزیت در منزل و یا از طریق تله مدیسین قابل انجام است. طبق نتایج یک مطالعه مروری که به بررسی مراقبت‌های ارائه‌شده در مرکز همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ در ایتالیا پرداخته است، توجه به مراقبت‌های جامع‌نگر ضروری دانسته شده که در صورت مراقبت از بیمار در منزل همراه با فعال شدن کلینیک‌های مجازی، بارکاری بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد».

بر این اساس، بدیهی است خطرات ناشی از عفونت کووید-۱۹ برای بیمار و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی باید از طریق استفاده صحیح از تجهیزات محافظ شخصی کاهش یابد.

نظر شما