کدامیک از گونه‌های استان تهران در معرض تهدید هستند؟/ پلنگ استان تهران بیمه می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۷:۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۶۸۵۳
کدامیک از گونه‌های استان تهران در معرض تهدید هستند؟/ پلنگ استان تهران بیمه می‌شود
رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران گفت: چند گونه در معرض تهدید در استان تهران شامل پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای و افعی لطیفی هستند. درضمن سازمان محیط زیست برای پلنگ برنامه‌های جامع اتخاذ کرده و مقوله بیمه جامع پلنگ در دست اقدام است.

به گزارش برنا؛ در استان تهران شاهد گونه‌های در معرض خطر هستیم. این مقوله نیازمند بررسی‌های کارشناسی و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مهار نارسایی‌های محیط زیستی دارد. امیر عباس احمدی، رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران درباره آخرین وضعیت گونه‌های در معرض انقراض در استان تهران به خبرنگار برنا گفت: گونه‌های در معرض خطر انقراض از  سوی  سازمان IUCN بررسی می‌شود.

او افزود: بر اساس مطالعات انجام شده روند تغییرات جمعیتی بر اساس شاخص بررسی و این گونه‌ها را در جهان مطالعه می‌کنند. برخی از گونه‌ها در قالب گونه‌های در خطر  انقراض، در معرض تهدید و  تحت انقراض بررسی می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران ادامه داد: طبقه‌بندی‌های متعدد در استان تهران در زمینه گونه‌ها انجام شده است.  برای مثال قوچ و میش در برخی از استان‌های کشور و جهانی در معرض خطر نیستند اما شاید در برخی از مناطق در معرض خطر انقراض محلی قرار بگیرند. برخی از گونه‌های طبقه‌بندی شده در معرض تهدید و خطر کاهش محلی قرار دارند.

 احمدی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده افعی کوهستانی لطیفی در معرض انقراض محلی در استان تهران  قرار دارد. در زمینه نمونه‌برداری از سم آنها  اداره کل با سازمان محیط‌زیست ورود و روندی را ایجاد کرده تا بتواند از نمونه‌برداری‌های بی‌ضابطه جلوگیری کند.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران ادامه داد: برنامه مدیریت گونه‌ها از طریق مشاوران علمی تهیه شده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعدد است. پارک ملی لار یکی از ذخیره‌گاه‌های این گونه با ارزش خزندگان است. 

احمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصول مختلف پروانه تعلیق از سال 82 در منطقه لار  ارسال شده اما همچنان با موضوع ورود دام به منطقه  مواجه هستیم.

این مقام مسئول گفت: حضور دام مازاد در مناطقی به عنوان محلات اتصال را شاهد هستیم که در این مناطق باید خروج دام اتفاق بیافتد. همچنین می‌توان ملزومات را در سطح استانی اندیشید تا سازمان تصمیمات مناسب برای این قضیه اخذ کند.

به گفته او سازمان منابع طبیعی به این افراد در سنوات گذشته پروانه‌های بهره‌وری ارائه کرده است. سالانه در مراتع و در اردیبهشت و خرداد ماه شاهد ورود دام هستیم. این اقدامات می‌تواند خطرات متعدد را برای گونه‌ها به دنبال داشته باشد. 

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران افزود: گام‌های نخست باید برای حفاظت از دام نشست های متعدد با استاندار تهران، مدیر جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و دیگر مسئولان امر برگزار و عواقب محیط‌زیستی آن اندیشیده شود.

احمدی گفت: در استان تهران گونه‌ در معرض انقراض وجود ندارد. برای برخی از پرندگان هم باید پایه اولیه آنها  تحت بررسی قرار گیرد.

او افزود:  البته رسیدگی به این مسائل نه تنها در استان تهران بلکه در استان‌های همجوار هم با تخصیص اعتبارات برای پژوهش‌ها تعیین شود تا بتوان برای گونه‌ها تصمیمات کلی اخذ کرد.

احمدی ادامه داد: البته چند گونه در معرض تهدید در استان تهران همچون پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، افعی لطیفی وجود دارد. سازمان برای حفاظت از پلنگ برنامه‌های جامع دارد. مقوله بیمه جامع پلنگ در دست اقدام است. باید مطالعات پایه در دستور کار قرار بگیرد. همچنین مطالعات پایه به اعتبارات نیازمند است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران گفت: طی یکسال اخیر به دلیل شیوع کرونا تمامی اعتبارات استانی تحت تاثیر قرار گرفته است، طبیعتا بدون اختصاص اعتبار به پژوهش و برنامه‌های عملیاتی نمی‌توان اقدامات حفاظتی را عملیاتی کرد. باید بتوان برنامه حفاظت از پلنگ و خرس قهوه‌ای و افعی لطیفی را با کسب اعتبار در سطح استان پیش برد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز