کشف عارضه جدید و وحشتناک دیگری از کرونا

۱۳۹۹/۱۲/۰۱ - ۰۹:۴۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۳۹۶۵۰
کشف عارضه جدید و وحشتناک دیگری از کرونا
نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده است که قانقاریا می‌تواند عارضه جانبی دیگر عفونت کووید-۱۹ باشد.

به گزارش برنا؛ کووید-۱۹ با طیف وسیعی از علائم ناخوشایند از سرفه خشک گرفته تا از دست دادن حس بویایی همراه است. اکنون نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده است که قانقاریا می‌ تواند عارضه جانبی دیگر این عفونت ویروسی باشد.

 قانقاریا یا سیاه‌مُردِگی یا گانگرِن (Gangrene)، فساد و عفونتی است که در قسمتی از ماهیچه یا استخوان پیدا می شود و آن را سیاه و فاسد می کند.

محققان دانشگاه «نورث وسترن» در آمریکا که این مطالعه  را انجام داده اند، هشدار می دهند که کووید-۱۹ می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدت عضله و مفصل از جمله آرتریت، قانقاریا و انگشت پای کرونایی شود. تحقیقات انجام شده از سوی اتحادیه بین‌المللی بیماری‌های پوستی و آکادمی پوست آمریکا نشان می‌دهد که برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا دچار التهاب‌ های مربوط به سرمازدگی در پاهای خود می‌شود که گاهی ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ این عارضه که انگشت پای کرونایی نامیده می شود از جمله عوارض آلودگی به کووید-۱۹ است.

اکنون محققان در این مطالعه جدید با تجزیه و تحلیل اسکن های ام.آر.آی گرفته شده از بیمارانی که این علائم را تجربه می کنند، حدس می زنند که ویروس کووید-۱۹ می تواند سیستم ایمنی را برای حمله به خود تحریک کند که به بروز مشکلات طولانی مدت روماتولوژی منجر می شود.

این مطالعه گزارش های اخیر یک زن آلوده به کووید - ۱۹ را در ایتالیا دنبال می کند که پس از اینکه کرونا رگ های خونی وی را تخریب کرد، مجبور به قطع سه انگشت شد. سایر مبتلایان نیز مجبور به قطع عضو شده اند.

مطالعات قبلی نیز ارتباطی میان عفونت ویروس کرونا و درد عضلات یا مفصل پیدا کرده اند، اما این اولین بار است که این علائم از طریق اسکن رادیولوژی نشان داده می شود.

محققان دانشگاه نورث وسترن در این مطالعه از روش های مختلف تصویربرداری از جمله سی تی اسکن ، ام.آر.آی و سونوگرافی برای تجسم علل قانقاریا و سایر دردهای طولانی مدت عضلانی و مفصلی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده کردند.

«سواتی دشموخ» که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که ویروس کووید - ۱۹ می تواند به روش های مختلف بدن را برای حمله به خود تحریک کند که می تواند به بروز مشکلات روماتولوژی منجر شود که نیاز به مدیریت مادام العمر دارد.

او افزود: بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی - عضلانی  مرتبط با کووید - ۱۹ بهبود می یابند، اما در برخی افراد این علائم جدی می شود که به شدت موجب نگرانی بیمار شده و یا بر کیفیت زندگی وی تاثیر گذاشته که منجر می شود بیمار به دنبال مراقبت پزشکی و تصویربرداری باشد. این تصویربرداری به پزشکان اجازه می‌دهد تا مشاهده کنند که آیا درد عضلانی و مفصلی مرتبط با کووید - ۱۹، تنها شبیه دردهای بدن بر اثر ابتلا به آنفلوانزا است یا موضوع جدی تری است.

این محقق گفت: قانقاریا می تواند در نتیجه یک آسیب ، عفونت یا ابتلا به یک بیماری طولانی مدت رخ دهد که بر گردش خون تأثیر می گذارد. قانقاریا یک بیماری جدی است که در آن از دست دادن خونرسانی باعث از بین رفتن بافت بدن می شود. این موضوع می تواند بر هر قسمتی از بدن تأثیر گذارد اما به طور معمول از انگشتان پا ، پا ، انگشتان و دست ها شروع می شود.

با این حال در حالی که یافته های این مطالعه نشان می دهد که عفونت کووید-۱۹ می تواند باعث بروز مشکلات مفصلی و عضلانی شود اما محققان تأکید می کنند که این ویروس به طور مستقیم باعث ایجاد این علائم نمی شود بلکه ویروس کووید-۱۹ به روش های مختلف بدن را برای حمله به خود تحریک می کند که می تواند به بروز مشکلات روماتولوژی منجر شود که نیاز به مدیریت مادام العمر دارند.

نظر شما