یادداشت؛

نظام پزشکی؛ کاسه داغ تر از آش یا فعالیت برای انتخابات؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۱۰:۴۶:۰۱
کد خبر: ۱۱۴۰۱۳۲
نظام پزشکی؛ کاسه داغ تر از آش یا فعالیت برای انتخابات؟
سیمین برادران دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری برنا

همزمان با شیوع کرونا و نابود شدن رویا تنفس راحت در هوا، کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با این ویروس بودند جانانه جنگیدند و بیش از 300 شهید را تقدیم ملت کردند.اجرای پروتکل های بهداشتی از مهم ترین راهکارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا بوده است در کنار آن مدتی است که برخی شرکت ها به تولید واکسن روی آورده اند و واکسیناسیون را آغاز کرده اند. ایران از این غافله عقب نماند و در تحریم های ناجوانمردانه به تولید مواد لازم برای مقابله با کرونا و تولید و واردات واکسن اقدام کرده است به طوری که طی هفته های گذشته اولین واکسن کرونا به کادر درمان تزریق شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، کادر درمان، بیماران زمینه ای، غسال ها، سالمندان، جانبازان و معلولین به ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران‌مزمن در اولویت واکسیناسیون هستند. هنور 10هزار نفر در کشور 85 میلیونی واکسینه شدند با وجود اینکه همه از کهنسالان و بیماران خاص گرفته تا باقی مردم که نیاز مبرم به این واکسن دارند و در خطر شدید هستند تا باقی سهمیه خریداری شده واکسن وارد کشور شود اما سهم واکسن برای کشور ما محدود است و تولید آن هم از سال 1400 در صورت موفقیت صورت می گیرد. با واکسیناسیون این قشر جلوی 70 درصد از مرگ و میرهای کرونایی گرفته می شود و زنجیره انتقال نیز قطع خواهد شد. در این میان که کشور در جنگ کرونا است سازمان نظام پزشکی که وظیفه حمایت از کادر درمان را دارد اقدام به حاشیه سازی کرد و بر روی احساسات مردم موج سواری می کند.

 ماجرا از آن جا شروع شد که حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی نظام پزشکی با ارائه نامه ای خواستار واکسیناسیون هنرمندان شد!!

در بخشی از این نامه بیان شده است «خوشبختانه در یک سال گذشته اکثر هنرمندان کشور در کنار مردم ماندند تا مردم در خانه بمانند و بر سر این اقدام برخی از این عزیزان جان شیرین وانهادند.

جهاد امروز هنرمندان کشور در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا، کمتر از کادر درمان نیست. سازمان نظام پزشکی کشور ضمن پاسداشت همراهی های دلسوزانه این عزیزان، معتقد است این گروه معظم از پر ریسک ترین گروه هایی هستند که هر آینه می توانند در معرض ابتلاء و انتقال ویروس کرونا باشند..... لذا پیشنهاد می دهیم. در واکسیناسیون اختیاری این دست از برنامه سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود، در صورتی که این پیش بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد خستگی ناپذیر ملی کرونا در نظر گرفته نشود بیم آن می رود تولیدات به شدت کاهش ( که تاثیر منفی در ماندن مردم در خانه دارد) و یا با پذیرش ریسک پذیری این عزیزان شاهد فقدان بیشتر آنها باشیم»

سازمان نظام پزشکی که وظیفه حمایت از کادر درمان را دارد این بار کاسه داغ تر از آش شده و هنرمندان را همپای کادر درمان خوانده است. در این نامه چند نکته وجود دارد یکی آنکه در جریان فیلمسازی تنها هنرمندان در خطر نیستند و عوامل پشت صحنه نیز بیشتر در معرض هستند حال آنکه در این نامه تنها دغدغه هنرمندان! ذکر شده و تلاش های آنان را همپای کادر درمان! خوانده است. جامعه فراموش نمی کند که بسیاری از این هنرمندان با هشتک های جنجالی باعث تشویش اذهان عمومی شدند اما تصاویر مختلفی از دورهمی های خود بدون رعایت پروتکل های بهداشتی منتشر کردند و حتی در جشنواره فجر تبلیغ عدم رعایت مردم برای استفاده از ماسک کردند.

برخی افراد در فضای مجازی بیان کردند این اقدامات و نامه نگاری ها شائبه انتخاباتی دارد. تا جایی که عده ای از هنرمندان به نامه مدیر روابط عمومی نظام پزشکی واکنش نشان دادند و هشتک واکسن نمی زنیم راه انداختند.

فاطمه معتمدآریا در این باره واکنش نشان داد: «ینجانب، فاطمه معتمدآریا، خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.»

پدرام شریفی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این رابطه در پست اینستاگرامی گفته « ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید (که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم) اما خون ما رنگین‌تر از آن آدمی نیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود وامیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد. من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند.

من از توجه شما متشکرم اما ترجیح می‌دهم از شما در خواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید. »

همچنین فلور نظری بازیگر سینما و تلویزیون در یک پست اینستاگرامی، از این اقدام تلویحا انتقاد کرد و در بخشی از پست خود نوشت:  «هنرمندان هم مثل بقیه اقشار باید تابع اولویت و شرایط موجود جامعه باشند. ما از همین مردم هستیم برتری نداریم.»

هانیه توسلی بازیگر سینما و تلویزیون هم درباره این نامه نوشت: «خیلی پیشنهاد عجیب و غیرمنطقی است. کادر درمان در اولویت هستند و بعد سالمندان و بیمارانی که بیماری زمینه‌ایی دارند. و بهترین روش طبق استاندارد جهانی»

حال که برخی هنرمندان این اقدام را عجیب می دانند این سوال مطرح است که نظام پزشکی به عنوان نهادی که باید مطالبات کادر درمان و پزشکان را رصد کند برای واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان!! کاسه داغ تر از آش شده است؟ آیا این اقدام تلاش برای قطع زنجیره کرونا است یا جلب حمایت میان این قشر برای آینده؟ این ها سوالاتی است که بهتر است مردم در مورد آن به قضاوت بنشینند.

نظر شما