آنفلوآنزای فوق حاد به خراسان رضوی رسید؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۰۷:۵۹:۳۸
کد خبر: ۱۱۴۰۶۲۳
آنفلوآنزای فوق حاد به خراسان رضوی رسید؟
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از وضعیت پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش استان خبر داد و گفت : تاکنون مورد مشکوکی از شیوع این بیماری در حیات وحش استان گزارش نشده است.

به گزارش برنا؛ تورج همتی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع انواع بیماری در حیات‌وحش با تاکید بر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ،تمامی زیستگاه های آبی استان به صورت ماهانه و مراکز نگهداری از حیات وحش همچون باغ‌وحش وکیل‌آباد، باغ پرندگان سپاد و سایتهای تکثیر و پرورش به صورت مداوم از سوی کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش و یگان حفاظت محیط زیست پایش می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  دستورالعمل پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تمامی ادارات و نمایندگی های محیط زیست در سراسر استان ابلاغ شده است گفت: گشتهای مشترک با اداره‌کل دامپزشکی و شبکه‌های دامپزشکی در شهرستانها در خصوص بررسی شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در فصل مهاجرت پرندگان و بالاخص در زمان سرشماری پرندگان آبزی انجام شده و همچنان برقرار است.

او با اشاره به اینکه از هرگونه تلفات حیات‌وحش و یا موارد مشکوک به بیماری گزارش کارشناسی، نمونه‌برداری و ارسال آن به آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی در خصوص تشخیص علت تلفات گونه جانوری انجام می شود گفت: محموله‌های مرتبط با محیط ‌زیست طبیعی در پست‌های قرنطینه دامی مبادی ورودی شهرستانها با تعامل و همکاری با نیروی انتظامی کنترل می شوند ضمن اینکه حاملان پرندگان وحشی در تمامی نقاط و گذرهای اصلی و فرعی استان درادامه این تعامل با دقت پایش و بازرسی می شوند.

 همتی ضمن اشاره به تسهیل فرایندهای مربوطه درپی انعقاد تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک بین دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته، حفاظت فیزیکی تالابها و دیگر منابع آبی استان و نیز صنایع مرتبط نظیر کشتارگاههای طیور و مراکز فروش پرندگان درسراسر استان تشدید شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درادامه افزود: در سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر که در 51 سایت در 21 شهرستان انجام شد، بر پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکید بیشتری بود و  خوشبختانه مورد مشکوکی درحیات وحش تا کنون مشاهده و گزارش نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز