رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

موردی از ابتلا افراد به آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است/ شاهد طغیان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیستم

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۴:۴۲:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۱۵۴۴
موردی از ابتلا افراد به آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است/ شاهد طغیان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیستم
بهزاد امیری گفت: موردی از ابتلا افراد به آنفلوآنزای پرندگان در کشور گزارش نشده است و تاکنون بیماری حاد و طغیان کننده در کشور که مشترک بین انسان و حیوان باشد مشاهده نشده است.

به گزارش برنا؛ در کنار شیوع کرونا به عنوان یک پاندمی جهانی شیوع  آنفلوآنزای پرندگان هم نه تنها در کشور ما بلکه در جهان به یک مسئله تبدیل شده است که با مرگ و میر بالای پرندگان همراه است. آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری می‌شود. منشاء این بیماری در کشور پرندگان مهاجر هستند. مرغ، خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس نسبت به این بیماری هستند.

آنفلوآنزای پرندگان در کشور به انسان منتقل نشده است

بهزاد امیری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگار برنا گفت: تاکنون موردی از ابتلا افراد به آنفلوآنزای پرندگان در کشور گزارش نشده است.

امیری افزود: در این شرایط وزارت بهداشت به‌دنبال مراقبت از این قضیه است.  آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری‌ها یا جمعیت پرندگان مهاجر گزارش شده است که وظیفه وزارت بهداشت مراقبت و محافظت است تا از ابتلا به این مقوله پیشگیری شود.

او اظهار کرد: افراد در این شرایط می‌توانند با تزریق واکسن آنفلوآنزای انسانی و تجویز داروهایی از آنفلوآنزای پرندگان پیشگیری کنند تا بتوانند جلوی بروز و شیوع این بیماری را بگیرند.

آمادگی دستگاه‌ها برای مهار آنفلوآنزای پرندگان

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اگر فردی در تماس با این پرندگان دچار بیماری شد باید بلافاصله قرنطینه و مورد آزمایش قرار بگیرد. در کشور ما آنفلوآنزای پرندگان میان افراد ثبت نشده است.

امیری ادامه داد: مراقبت‌ها در سطح کشور از سوی وزارت بهداشت و تعاملات تنگاتنگ با سازمان دامپزشکی در دستور کار قرار گرفته است. در صورت شناسایی کانون آنفلوآنزا همکاران ما مشارکت کرده و احتمالات برای انتقال این ویروس به انسان را پیش بینی و پیشگیری را انجام می‌دهند.

 آنفلوآنزای پرندگان با علائم ویژه

او درباره علائم آنفلوآنزای پرندگان گفت: این بیماری از علائم مشابه آنفلوآنزای انسانی برخوردار است و با ضعف عضلانی، سرفه، علائم گوارشی و ... همراه بوده و هرچند علائمی همچون کرونا را هم دارد. این علائم تحت عنوان بیماری‌های حاد تنفسی بروز می‌کند. بیماری‌های شبه آنفلوآنزا با تب و سرفه ظاهر می‌شود.

شاهد طغیان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیستم

امیری درباره آخرین وضعیت بیماری‌های مشترک بین انسان  و دام افزود: تاکنون بیماری حاد و طغیان کننده در کشور مشاهده نشده است. هرچند بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد. بیماری سالک، تب مات، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، هاری و ... از شایع‌ترین این بیماری ها هستند.

این مقام مسئول درباره ابتلا به کرونا در بین حیوانات در کشور تصریح کرد: تاکنون گزارشی در این باره ارسال نشده است. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما